Het team dat werkt aan de navigatieapp Waze wordt samengevoegd met het team van Google Maps. Wat heeft dit voor consequenties en blijft Waze nog als aparte app bestaan?
Waze
Waze is een gratis navigatieapp die zich richt op navigeren tijdens het autorijden. De app behoort tot de meest populaire navigatie-apps die er zijn, zo’n 150 miljoen mensen maken maandelijks gebruik van de dienst. Tot 2013 was het een op zichzelf staande app van een bedrijf uit Israël, hierna werd het echter gekocht door Google. Waarschijnlijk voor een bedrag van zo’n 830 miljoen euro. Google deed dit voornamelijk omdat de community van Waze groot is. Waze is namelijk een sociale navigatieapp, de app wordt beter gemaakt door de gebruikers van de dienst zelf. Je kunt bijvoorbeeld zelf aangeven of er ergens een verkeersopstopping is, of dat er ergens een flitspaal staat. Ondanks de overname van Google bleef Waze wel als afzonderlijke app bestaan.
Teams worden samengevoegd
De Wall Street Journal komt nu met het nieuws dat het team dat werkt aan Waze zal worden samengevoegd met het team van Google Maps. Dit houdt onder andere in dat 500 Waze-medewerkers opgenomen worden in het Google Maps-team. Volgens Google staan er geen ontslagen gepland, al zal Waze nu geen eigen CEO meer hebben. Google meldt het volgende aan de WSJ: ”Google zal zeer toegewijd blijven aan het unieke merk Waze, zijn geliefde app en zijn mooie gemeenschap van gebruikers. De app zal als aparte app blijven bestaan.”
Met het samenvoegen van de teams wil Google er onder andere voor zorgen dat zowel Google Maps als Waze nog beter op elkaar ingesteld gaan worden. Daarbij hoopt de zoekgigant dat de samenwerking tussen de teams ervoor zal zorgen dat ze de concurrentie voorblijven en gebruikers de beste navigatie-ervaring kunnen blijven bieden.
Gebruik jij Waze en wat vind jij van de app? Laat het weten in de comments onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Beetje laat met mijn reactie maar dan hoop ik dat ze Waze wel fors verbeteren en vooral bij gebruik in de auto:
1. Als ik een contactpersoon kies waar een adres bij is ingevuld, ga gewoon naar dat adres ipv dat je mij een lijst aanbiedt met allerlei adressen in de buurt.
2. Met Google Auto, waarom kan ik geen wegblokkade melden en een andere route kiezen?
En zo zijn er wel meer irritatiepuntjes tegenwoordig met Waze. Hij blijf ongeevenaard qua routes kiezen die snel zijn, maar dit is wel zo irritant!
Als er heel veel drukte is, dan heeft Waze teveel de neiging om een route te gaan nemen over de allerkleinste weggetjes. Op zulke momenten blijft eigenlijk alleen TomTom nog over als stabiele factor. Daar betaal je een klein bedrag voor per jaar, maar het is nog steeds onovertroffen als het echt op navigatie aan komt.
Op extenties, functies en vernieuwing loopt Tomtom dan weer achter, waardoor ik dan toch nog Waze en google maps blijf gebruiken.
Zeker Google maps, gaat naadloos over in lopen en icm een smart watch is dat ideaal.
Google waps
Ik.mis in Waze nog altijd de optie Offline gebruiken. Verder hele fijne en rustige app. Misschien zelfs eenmalig een bedrag om van de reclames af te komen zou ook welkom zijn.
Verdiep jezelf eens in blokada, en dan niet de versie in de playstore. Er zal een wereld voor je open gaan, of afsluiten (als je naar de reclame wereld kijkt).
Voor offline, kijk eens naar magic earth. Zelf kiezen welke landen je wilt. Met dashcam-functie.
@Wilko, bedankt voor de tip.
Ik vind Waze prettiger dan Google maps.
Google maps heeft na al die jaren nog steeds geen actuele snelheid in beeld op Android Auto, Waze en TomTom en ik vind dat toch erg prettig.
Na 25 jaar kom ik toch elke keer op TomTom uit. Met files nog steeds veruit de beste. En ik vergelijk ze nog steeds regelmatig tegelijk.
al sinds 2019 wordt de gereden snelheid getoond in Google Maps
Niet als je Android Auto gebruikt
Maar als je Android Auto gebruikt, dan zie je je eigen kilometer teller voor je neus toch? ?
En jij denkt dat die km teller voor uw neus klopt? Dankzij Waze rij ik sneller en word ik toch niet geflitst ?
Ik gebruik Waze al 12 jaar, sinds ik Windows Mobile had, denk dat ik daardoor wat minder met maps om kan gaan…?
Dit stond dus al lang te gebeuren. En het werkt perfect voor Google, want iedereen die niet van Google houdt gaat zoeken naar een alternatief voor Google maps, en als ze dan niet weten dat Waze alsnog van Google is krijgt Google nog steeds alle data die ze willen.
Daarnaast kan Google alle data die sociaal verzameld wordt door Waze gebruiken om Google maps te verbeteren.
Goed, als je een echt alternatief voor Google wil is HERE WeGo altijd beschikbaar, is bovendien ook nog een Nederlands bedrijf.
Ik ben ook zeer content met Waze. Werkt tamelijk intuïtief en de toegevoegde waarde van de enorme communitie is gigantisch, dat is de grootste kracht. Zelf enkele kaart updates doorgegeven, die binnen afzienbare tijd door een Wazer worden verwerkt. Ook actuele verkeersinformatie zoals flitsers of stilstaand voertuig langs de route is super!
Heb ook enkele features aangeleverd, die helaas nog niet zijn overgenomen, dat had ze nóg interessanter gemaakt.
Bijvoorbeeld:
– het instellen van tijdsintervallen voor de verschillende maximale snelheden die Nederland kent,
– het instellen van een ‘persoonlijk geplande maximum snelheid’ omdat je niet sneller mag of wilt dan de toegestane snelheid (bijvoorbeeld als er een caravan achter hangt). Daarmee wordt de ETA aankomsttijd realistischer, wel zo fijn. Dat ‘instellen’ kan natuurlijk geautomatiseerd op basis van je gemiddelde maximale snelheid die je op die dag hanteert.
– bij lange ritten aangeven wanneer je wilt lunchen (tijdstip) of tanken (tankinhoud en verwacht verbruik) zodat je van tevoren enkele tips aangereikt kunt krijgen waar je kunt aanlanden.
Simpel te programmeren.
Allemaal tips die ik jaaaaren geleden bij TomTom heb geopperd. Rechtstreeks via mails en via een vriend van me die een van de developmentteams aanstuurt. Helaas ook daar nog niet geïmplementeerd.
Hopelijk dat het alsnog in Waze komt.
“Simpel te programmeren”
Hoe weet jij dat nou zo zeker?
Een goede navigatie app past de tijd vanzelf aan aan de actuele snelheid. Ik heb helemaal geen zin om een maximumsnelheid in te stellen, als er files of andere vertragingen zijn heb je er sowieso niks aan.
Zo zie je, wat jou handig lijkt kan voor de meerderheid totaal onbelangrijk zijn. Daarom zit het in bijna geen enkele app.
Heb vroeger geprogrammeerd, dus weet dat het simpel te doen is
Juist ja. Vroeger geprogrammeerd en weet alles van tegenwoordig haha!
En jij bent?
In jouw redenatie is Waze geen goede navigatie-App, want die berekent de ETA nog steeds op de toegestane maximum snelheden. En veel mensen gaan niet voor die snelheden.
Zo gaat Waze overigens nog steeds ook voor max toegestane snelheid van 120km/u overdag, terwijl 100 kmu is toegestaan.
Iemand die zichzelf niet behoorlijk overschat.
Ik vind Waze een rustig ogende route planner. En waze vind ik prettiger om mee te werken. Voor beide apps zou ik het fijn vinden als je in de route meer tussenstops kunt invoeren en dat je dan ook de beste ( economisch en millieuvriendelijke) Route’s kunt plannen en gebruiken. Dan gaat het zeker meer tevreden gebruikers opleveren.
Daar ben ik het me eens.