‘Live forward’ en ‘mobile first’
De komende drie jaar gaat T-Mobile een nieuwe strategie voeren. Deze strategie wordt door aandeelhouder Deutsche Telekom gesteund in de vorm van een investering van 70 miljoen euro.
Op 6 juni is de aftrap van een nieuwe campagne. Daarbij worden niet langer Ali B en Brownie ingezet, maar zal de nadruk meer liggen op alle mogelijkheden die de digitale wereld biedt, onder andere op het gebied van gezondheidszorg, beveiliging en home automation. De nieuwe slogan van T-Mobile wordt daarbij ‘live forward’ en T-Mobile wordt ‘T’, om aan te geven dat het bedrijf méér is dan alleen mobiel.
T-Mobile was natuurlijk alleen een mobiele provider, maar het moet nu uitgroeien tot meer. Dat wil het bedrijf doen door onder andere ondernemers te faciliteren die die ideeën hebben op onder andere de bovengenoemde gebieden. Mobiel blijft wel het belangrijkst voor het bedrijf en er moet worden geredeneerd vanuit de ‘mobile first’-gedachte.
Nieuw abonnement
Tegelijk met de aankondiging van een nieuwe strategie, kwam T-Mobile ook met een nieuwe bundel. Deze is onderdeel van de Stel Samen & Stel Bij-abonnementen van de provider. De Oneindig Online-bundel betekent onbeperkt dataverbruik op smartphones en tablets. Wanneer je data verbruikt op je laptop via de dataverbinding van je telefoon (tetheren) is het verbruik niet onbeperkt, maar heb je een bundel van 20 GB.
De nieuwe bundel kost 90 euro per maand en is niet los te gebruiken. Dat houdt in dat je nog een ‘startabonnement’ nodig hebt van 10 euro per maand en wanneer je 120 belminuten wilt, je uitkomt op een totaalbedrag van 102 euro per maand. Het abonnement is dan ook zeker niet bedoeld om honderdduizenden klanten ineens in de richting van T-Mobile te trekken. Ondanks dat er volgens T-Mobile zeker vraag voor zal zijn, lijkt het abonnement vooral bedoeld te zijn om de nieuwe richting te benadrukken.
Met een écht onbeperkt mobiel data-abonnement wordt de mobiele innovatie volgens T-Mobile niet beperkt door databundels. Helemaal bij de nieuwe focusgebieden als het gaat om nieuwe technieken, zoals home automation en e-health, past het abonnement niet: door dit soort toepassingen wordt vaak slechts weinig data gebruikt. Daarnaast wordt ‘onbeperkt’ toch wat afgeknepen op het moment dat het voor verstopping van het netwerk zou zorgen en wordt de videokwaliteit mogelijk teruggeschroefd. Dat zou in strijd kunnen zijn met netneutraliteitswetten.
Nieuwe producten
Om te laten zien dat T-Mobile anders werkt, gaf het bedrijf een drietal voorbeelden van nieuwe producten. Voorheen was het zo dat producten uitgebreid uitgedacht werden, waarna er een marktonderzoek volgde, een pricing manager een prijsstrategie bedacht en een eventuele introductie volgde. Door nu sneller te schakelen en nieuwe producten al in een vroeger stadium te testen, wil T-Mobile nieuwe producten na enkele maanden introduceren, in plaats van na een jaar.
We schreven in april al over een dergelijke test. T-Mobile begon toen met het testen van ‘onbeperkte’ databundels voor in het weekend. Met die bundel kun je voor 5 euro in een weekend tot 50 GB aan data verstoken. Volgens het bedrijf kwam het idee van een klant die vroeg om de mogelijkheid om tijdelijk meer data te kunnen verbruiken om de kinderen tijdens een weekendtripje op de achterbank zoet te houden met Netflix.
Daarnaast test T-Mobile op dit moment met MiFi-kastjes voor toeristen, waarbij ze de eerste dag gratis kunnen internetten en daarna 5 euro per dag betalen. Ook wordt er, al een tijdje, getest met 4G als alternatief voor een vaste internetverbinding in gebieden waar bekabeld internet niet snel genoeg is.
Vertrouwen
Uiteraard is het afwachten of de nieuwe insteek van T-Mobile werkt, maar de investering van Deutsche Telekom spreekt in ieder geval van vertrouwen. Van het abonnement van 100 euro in de maand, zal het bedrijf het in ieder geval niet moeten hebben. Bij de persbijeenkomst gaf T-Mobile aan dat er ‘more to come’ was en dat lijkt dan ook vooral waar we naar uit moeten kijken. Het sneller schakelen en het meer experimenteren is in ieder geval een interessante ontwikkeling.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Dat heeft ook met bepaalde frequenties te maken, de manier van opzetten van het nieuwe netwerk. Werpt nu wel degelijk zijn vruchten af. 12 GB bundel wordt inderdaad vervangen voor de 20 GB bundel, daarnaast deze bundel..
Ik denk niet dat T-Mobile nog een inhaalslag kan maken, ze hebben bij het uitrollen van 4G gewoon te veel steken laten vallen. Voorbeeld: Toen KPN & Vodafone al ruim 2 jaar een volledig dekkend 4G netwerk in Zeeland hadden kwam T-Mobile er achteraan hobbelen. Dat pikken klanten gewoonweg niet. Ook was het tot verkort zo dat je in kleine dorpjes alleen maar buiten kon bellen met T-Mobile want binnen had je simpelweg geen bereik.
De XL bundels voor Stel Samen en Stel bij gaan ook van 12gb naar 20gb voor hetzelfde startbedrag (kortingen niet berekend dus). Heel gaaf voor de veel gebruikers.