Wanneer je in de komende maanden een abonnement afsluit bij Spotify of Bumble, dan kan het zijn dat je tegen een nieuw betaalsysteem aanloopt. Beide apps krijgen van Google de ruimte om die systemen te testen, via de User Choice Billing-proef. Google ontvangt dan nog steeds een deel van de omzet.
Spotify en Bumble doen mee met proef
Als gebruikers ervoor kiezen om te betalen via de alternatieve methode, dan betalen appmakers een tarief dat gereduceerd is met vier procentpunten (26 in plaats van dertig procent). Ondertussen heb je nog steeds de optie via Google Play te betalen. Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat de nieuwe betaalopties naar games komen.
Dat Google met dit nieuwe systeem komt, is niet vreemd. Want zowel de zoekmachinegigant als Apple hebben flink wat kritiek gekregen over de manier waarop ze grof verdienen aan andermans applicaties en diensten. Daardoor oefenen verschillende wet- en regelgevers al maandenlang druk uit op beide bedrijven.

Wat verandert dit?
Ondertussen hebben nog tachtig andere appmakers zich aangemeld voor het programma. Daardoor kan het zijn dat er dus meer apps gebruik gaan maken van de alternatieve betaalmogelijkheden. Heel veel gaat het verminderen van het tarief mogelijk niet veranderen; ontwikkelaars moeten die gewonnen vier procentpunten namelijk reserveren voor het onderhouden van hun eigen betaalsystemen. Bumble lijkt zelfs te suggereren dat de kosten nu hoger zijn dan voorheen.
Er lijken dus geen monetaire voordelen te zijn voor dit nieuwe systeem. Maar ontwikkelaars kunnen zodoende wel functies aanbieden die Google momenteel niet geïmplementeerd heeft. Zo kan Bumble bijvoorbeeld een abonnement van een dag aanbieden, wat voorheen niet mogelijk was.
Op moment van schrijven is er nog een hoop dat we niet weten. Deze informatie komt naar buiten vanwege de aanhoudende rechtszaak tussen Google en Fortnite-maker Epic Games. Mogelijk heeft Spotify nog een aantrekkelijke deal uit de rechtszaak kunnen slaan; maar dat is momenteel speculatie gebaseerd op het feit dat Google eerder al Netflix probeerde lekker te maken met een gunstiger tarief. Hier gaan we ongetwijfeld meer over horen.
Heb je het idee dat dergelijke veranderingen uiteindelijk de gebruiker (jij dus!) ten goede komt? Laat het ons weten in de comments.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten