Klachten over touchscreen Samsung Galaxy S9(+), zo test je het zelf

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
23 maart 2018, 11:30
2 min leestijd

Problemen

Lees verder na de advertentie.

Er zijn de afgelopen dagen wat problemen opgedoken over het scherm op de Samsung Galaxy S9 en Samsung Galaxy S9+. Sommige delen zouden niet goed reageren, ook wel dead zones of dode zones genoemd. Dit is natuurlijk erg vervelend aangezien het toestel bijna geheel uit scherm bestaat. Samsung heeft tegenover Engadget inmiddels een reactie gegeven. Ze geven aan dat klanttevredenheid voor Samsung hoog in het vaandel staat en dat ze de problemen aan het onderzoeken zijn. Ze roepen daarnaast iedereen die met dezelfde problemen kampt op om contact met Samsung op te nemen.

De S9-toestellen zijn voorzien van dezelfde schermen als die van de Galaxy S8 en S8+. Sommige S8-smartphones hadden vorig jaar last van een rode schermgloed wat via een software-update werd verholpen. Het lijkt er nu op dat de eerste lichting S9-toestellen ook last heeft van kinderziektes maar het is niet duidelijk om hoeveel exemplaren het nu gaat. De Galaxy S9+ heeft geen schermproblemen. Dit heb ik getest via onderstaande methoden.

Heb jij ook problemen?

Wellicht heb jij de schermproblemen al geconstateerd? Dan kun je hierover contact opnemen met Samsung. Je kunt het voor de zekerheid ook testen. Daar zijn twee manieren voor. Bij de eerste activeer je de ontwikkelaarsopties op je S9. Dat doe je alleen als je weet wat je doet, wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.

Test 1

> Activeer de ontwikkelaarsopties via Instellingen > Info telefoon > Softwaregegevens

> Tik 7x op Buildnummer 

> Ga naar Instellingen > Ontwikkelaarsopties

> Scroll naar Invoer > activeer Aanrakingen weergeven en Locatie aanwijzer tonen

Na het testen kun je de beide schuifregelaars weer deactiveren en de ontwikkelaarsopties uitzetten.

Test 2

Nog een andere manier op aanrakingen op het scherm te testen is door het intoetsen van *#0*# in de dialer en dan in het testscherm voor Touch te kiezen. Hier kun je alle blokjes groen maken door er met je vinger overheen te vegen. Als als blokjes groen zijn, kom je weer in het testscherm. Klik twee keer op de terugknop om het testen af te sluiten.

MWC 2018 - Samsung Galaxy S9 op de Samsung stand

Via: GalaxyClub

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

15

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

Plaats een reactie
24 augustus 2018, 12:46

Mijn S9 plus gedroeg zich minder goed bij het aanraken van bepaalde delen van het scherm.
Met “touch” in de ingebouwde gebruiksaanwijzing gezocht naar de optie om de touch-gevoelig in te stellen.
Via Instellingen, Geavanceerde Functies, optie Aanraakgevoeligheid kun je de touch-gevoeligheid, bij gebruik van schermbeveiligers, vergroten.
Door die optie aan te zetten was het S9+ probleem opgelost.

26 maart 2018, 23:06

Ik heb ook de S9+ en bij mij heb ik ook last van blokkerig beeld tijdens donkere stukken in het beeld.
Het lijkt om een hardware fout te gaan, volgens Samsung en heb mijn toestel om kunnen ruilen voor een nieuwe.
Maar helaas heeft het nieuwe exemplaar ook het zelfde probleem.

24 maart 2018, 13:03

Ik heb de 9 plus en geen enkele last van scherm. Wel soms even van muziek. Als ik op sd kaart opgeslagen muziek of Spotify (streamen en op sd kaart gedownload) afspeel hapert het nummer vaak even. Of het een seconde of 5 blijft hangen. Dan gaat het nummer weer door en is het weg. Iemand anders daar ook last van?

24 maart 2018, 10:21

Super dat problemen gedeeld worden en fabrikant aangeeft het te onderzoeken. Maar al te vaak problemen geweest in het verleden waar hardware problemen als onoordeelkundig gebruik bij de consument werden neergelegd. Omwille van de tijdsdruk worden nagenoeg alle toestellen wel met gebreken op de markt uitgebracht. Een of twee patches later zijn de kinderziekten er uit, of men lanceert een omruil- of terugbetalingsactie.
Sommige gebreken – in mijn geval de behuizing – worden niet onderkend en opgelost en zijn voor gebruikers veel vervelender. Mijn HTC 10 heeft een behuizing waarvan de coating al beschadigd raakt als je er naar kijkt. Na een paar weken – ondanks een Ice View Case – leek de achterkant wel een maanlandschap. Het aluminium van de M7, M8 en M9 was ook gevoelig, maar bij de HTC 10 is het echt om te janken.

24 maart 2018, 1:03

Vanmiddag via Messenger met de helpdesk gecommuniceerd. Uitermate vakkundig en snel, complimenten voor Samsung.
Hun advies was om de app “Samsung Members” te openen, hier zitten diverse diagnostics op. Uiteraard gekozen voor test aanraakscherm. Deze test gedaan en….Test geslaagd, niks aan de hand!!!
Waanzinnig fijn toestel, helemaal blij!!!

24 maart 2018, 0:00

Ik heb geen problemen met het touchscreen wel met de zwart waarde van het scherm ,bij donkere filmpjes (youtube,netflix)zie in de donkere stuken van het beeld blokjes en niet geheel zwart.
Ik zou graag willen weten wie dit probleem ook heeft met zijn Galaxy s9 plus.

Als voorbeeld kijk even op netflix naar de film (will smit)bright op 9.20 min . Links in het beeld is het niet geheel zwart.(vergeleken met de Galaxy s8 die er geen problemen mee heeft , exact dezelfde instellingen)

Trouwens ook bekend bij xda zie :

https://forum.xda-developers.com/galaxy-s9-plus/help/colour-blending-blacks-problem-t3765385

Wie heeft hier nog meer last van op zijn Galaxy s9 plus?

23 maart 2018, 20:10

Ik krijg pijn in me hoofd vancdie mensen die er gwen vestand van hebben en dan lopen te zanniken ik heb de s9+ nu al weer 14 dagen en hij doet het perfect beeld is super scherp ook op Netflix youtube en Kofi ook andere apps en live tv perfect maar heb wel 100 kbps netwerk verbinding ik ben nog niet eens een expert maar leer graag kom van een s6 erge plus af en werkte ook prima maar dit is toch weer top scherm getest en werkt prima alleen snapdragon en die word hier in Europa niet uitgegeven er kan altijd een probleempje zijn en er zijn nu eenmaal mensen die gewoon pech hebben met dit soort dingen of een maandag ochtend apparaat krijgen is balen maar om dan meteen samsung af te schrijven terwijl ze boven aan de lijst staan moeten ze toch wat goed doen zo moest ik ff kwijt. Al jaren een trouwe samsung fan…

23 maart 2018, 19:04

Mijn s8 plus had na 2 weken ook een dode zone op het scherm (geen touch).
Ik zeg maar…

23 maart 2018, 16:48

Kinderziektes. Komt meestal voor bij Samsungs nieuwe vlaggenschepen. Wees maar niet bang. Samsung brengt hier wel een patch voor uit. Zo had de Galaxy S8 in het begin een paarse gloed over het scherm.

23 maart 2018, 13:58

Als mogelijke oplossing:
Leg je toestel op tafel en bel naar *#2663#. Klik op tsp fw update.
Laat hem stil op de tafel liggen totdat hij klaar is.
Touch zou dan opnieuw gekalibreerd moeten zijn en draai de touch test met *#0*#

23 maart 2018, 13:49

Probleem met S9 snel opgelost door binnen enkele maanden de S10 te kopen. Is een win win want dan heb je in primeur weer het nieuwste toestel beter dan de rest en gaan de verkoopcijfers gemakkelijk omhoog.

23 maart 2018, 13:34

Dat komt ervan als je het ene toestel na het andere op de markt pleurt. Geen tijd voor grondige analyse, wat telt is zo snel mogelijk het grote geld binnen te halen.

23 maart 2018, 13:06

Ik vindt alleen het zwarte contrast bij donker beeld.. tegen vallen.. had dat vloeiendere verwacht.. nu zie je heel duidelijk blokjes…. zie het vooral bij het afspelen van bv Netflix.

23 maart 2018, 12:59

Dit had ik op mijn s7+ ( 3 weken oud) Is uiteindelijk gemaakt door Samsung. Ik ben toen mijn telefoon 3 weken kwijt geweest.
Op mijn S9+ lijkt alles vooralsnog werken.

23 maart 2018, 12:58

Niks is vervelender dan een touchscreen waarbij, jawel, de touchscreen niet volledig functioneert.

Gelukkig voor Samsung, vinden Samsung gebruikers dat geen probleem, evenals het niet automatisch updaten. Samsung mag uitermate blij zijn met met haar trouwe fanbase.

Plusje voor alle trouwe fans:)