Samsung en Huawei
Samsung is sterk gegroeid in Europa, dat blijkt uit een onderzoek van Canalys, dat onderzoek doet naar de verkoop en het marktaandeel van smartphonefabrikanten in Europa. Samsung is traditioneel sterk in het tweede kwartaal, maar dit jaar groeide het merk tot een marktaandeel van 40,6 procent, wat in 2018 nog 33,9 procent was. Het bedrijf zag zijn verkoop met 3 miljoen verkochte toestellen het voorbij kwartaal toenemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Een grote verliezer is de nummer twee Huawei die zijn verkoop door de crisis van de voorbije maanden zag afnemen van 10,1 miljoen verkochte toestellen tot 8,5 miljoen verkochte telefoons. Het tweede kwartaal was ook vorig jaar niet het sterkste bij het Chinese bedrijf, maar nu krimpt het marktaandeel tot 18,9 procent, al blijft het bedrijf de tweede grootste. Onlangs raakte bekend dat Huawei blijft groeien ondanks de crisis, maar dat komt vooral door sterke prestaties in thuisland China.
Xiaomi groeit explosief
Anderzijds zien we dat ook Apple het slecht doet in Europa, want het bedrijf zag zijn verkoop dalen en het marktaandeel afnemen tot 14,1 procent ten opzichte van 17 procent vorig jaar. Verder merken we dat Xiaomi nog steeds geen grote speler is op ons continent, maar dat het wel spectaculair blijft groeien. De verkoop van het Chinese merk steeg van 2,9 miljoen toestellen vorig jaar tot 4,3 miljoen telefoons dit jaar. Het bedrijf heeft nu een marktaandeel van 9,6 procent.
Ten slotte blijft het fenomeen bestaan dat de grote spelers in de smartphonemarkt groter worden en de kleine alleen maar kleiner. We zien de categorie 'andere', waar merken buiten de top vijf in belanden, verder krimpen.