Fake!
Als merk wil je met marketing de klant verleiden tot het kopen van je product. Je zet je product zo goed mogelijk neer en laat zien wat het allemaal kan. Daarbij is de kracht van de suggestie heel erg belangrijk waarbij de grens tussen werkelijkheid en namaak wel eens overschreden wordt. Deze grens hebben zowel Huawei als Samsung in hun campagnes overschreden en daar zijn een aantal gebruikers achter gekomen.
Huawei heeft een video gemaakt voor de Huawei Nova 3 waarin ze de camera aan de voorzijde uitlichten. Deze heeft de ‘Face Beauty’-functie waarmee een gezicht mooier gemaakt kan worden dan het werkelijk is. Of het ook echt ‘mooier’ is dan de werkelijkheid laat ik dan aan andere mensen over. In de video zijn we een stel die overal selfies maken, ook in huis terwijl zij zich aan het opmaken is. Zonder make-up wil ze niet op de foto maar de Beauty Filter-functie zorgt dat deze make-up digitaal wordt aangebracht. Jongen blij, meisje blij…
Met deze commercial zijn een aantal dingen niet in orde. Ten eerste is het een discussie waard of Huawei vrouwen op deze manier moet neerzetten, maar dat laten we aan anderen over. Ten tweede blijkt dat de foto’s die te zien zijn in de commercial helemaal niet met de Huawei Nova 3 genomen te zijn.
De actrice die in de commercial meespeelt heeft een foto van de set gedeeld waar de video werd opgenomen. Op deze foto kunnen we zien dat de selfies helemaal niet met de Huawei Nova 3 genomen zijn maar met een grote DSLR-camera. Je kunt dit misleidend noemen alhoewel Huawei nergens in de video beweert dat de foto ook echt met de Huawei Nova 3 genomen zijn. De suggestie wordt wel gewekt en daarom krijgt Huawei hiervoor een dikke onvoldoende.
Samsung
Ook de vrienden uit Korea nemen het niet zo nauw met de echtheid van de foto’s. Het Braziliaanse marketing-team heeft namelijk een aantal posts op social media teruggetrokken nadat volgers hadden ontdekt dat de foto’s helemaal niet met een Samsung Galaxy A8 gemaakt waren.
De afbeelding uit de bovenstaande tweet van Samsung Brazilië is namelijk helemaal geen foto gemaakt met een Samsung Galaxy A8. Het blijkt een gewone stock-foto te zijn van een hipster-stel die een selfie nemen. Ook de andere foto’s in de reeks blijken standaard foto’s van een stock-foto-site te zijn. Een van de foto’s dateert zelfs uit 2015.
Conclusie
Zowel Samsung als Huawei kunnen zich verschuilen achter “ja maar we zeggen nergens dat die foto genomen is met ons toestel” maar ook zij weten dat het wel de bedoeling is dat het zo overkomt. Dus eigenlijk moer er een disclaimer onder de foto geplaatst worden met de vermelding dat deze niet is genomen met de camera van desbetreffend toestel. Helaas haalt dat natuurlijk heel je marketingboodschap onderuit en daar is de baas weer niet blij mee. Gelukkig lezen jullie sites als Androidworld om te weten hoe het echt zit.
Bron: Androidp Police, Engadget
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Niets om je over op te winden. Ik had in de laatste twee weken op diverse sites naar budget projectoren gezocht. Bij enkele projectoren stonden rond de 600 recensies, waarvan ik de meesten gelezen heb. Ook op YouTube keek ik naar de reviews, unboxing en vergelijkingen. Reclame is toch wel het laatste waaruit ik informatie haal.
Tijdens die speurtocht heb ik diverse projectoren voor mezelf afgekeurd en wacht uiteindelijk op een projector, die niet de beste scores had, maar wel aan veel specificaties voldeed, die ik belangrijk vond.
Samsung en alle andere maatschappijen kunnen nog zoveel reclame maken, ik zal nooit op grond daarvan een product kopen.
Even een opmerking over dit stukje.
Ik raad de schrijver echt aan de teksten eerst na te lezen alvorens te publiceren. Nog beter is het om eerst er een tekstschrijver naar te laten kijken. Nu wordt het leesplezier sterk negatief beinvloed door een tekst vol met stijl- en taalfouten. Heel jammer!
Volgens mij deed nokia ook zoiets met een windows phone 8 reclame over video stabilisatie
Evolutionary energy arts heeft op YouTube een leuk stukje staan over de dominantie van China in en over mobieltjes en plan voor controle op iedereen met camera’s. Ook staat er een nieuwe Russische robot die ze dus ook bouwen om controles te houden op bevolking welkom in de nieuwe wereld zonder vrijheid. Gelukkig heb ik nog een vrije wereld mee gemaakt de meeste niet hier.
Kijk eens naar de pers foto’s op verschillende sites van smartphones. Flinterdunne bezels tot je de telefoon uit de doos haalt.
De beste reclame is geen reclame want liegen doen ze allemaal. Ik vergelijk meestal deskundige reviews
Beste reclame is nog altijd positief commentaar van andere gebruikers. Maar ook daar worden er mensen betaald om positieve reviews te plaatsen.
Hier hebben bepaalde auto merken ook last van……. De klant besodemieteren.
Dat heet reclame, ieder bedrijf is hier schuldig aan. Komkommer tijd is nog niet voorbij.
Dat heet marketing en moet je met een flinke korrel zout nemen. Het zou naïef zijn om marketingboodschappen voor waar aan te nemen.
Allebei hebben de zelfde probleem: de updates!!!.
Unbox therapie kwam hier vandaag mee op YouTube
Toch is dit fake gebeuren al erg oud . In eind 70er jaren deed ik mee met n reclame voor polaroid camera. Daar gebeurde hetzelfde. Mooie foto gemaakt met een dure camera mooi kadertje van een polaroid eromheen klaar….?
Ja, en wie zegt dat die gedeelde foto echt is.
Je zult maar een afspraakje hebben afgaande op die bewerkte foto……schrik jezelf een ongeluk ??
Samsung heeft ook nooit in een reclame verteld dat er kans is op ontploffing.
Welk merk is wel te vertrouwen het gaat allemaal om geld
Dacht dit dit bekend was. Maar veel mensen geloven alleen wat ze zien in hun mobieltje. Er is zoveel onzin door alles mooier te maken dan het is voorbeelden zat Instagram 3/4 liegt er. Facebook ook. Alle mooi dingen op YouTube. Maar de meeste willen worden belazerd op hun mobiel in noem het maar dat ze heel naïef zijn. Vooral jeugd is zo naïef. Komt ook door het onderwijs je word opgeleid voor en door het geld.