Kloksnelheden aanpassen
De chipset van jouw toestel bevat een aantal chips, zoals een processor (CPU) en een grafische chip (GPU). Deze chips hebben een bepaalde maximale kloksnelheid, die aangeeft hoeveel keer per seconde een signaal gelezen wordt. Hoe hoger de kloksnelheid (op dezelfde processor), hoe sneller de processor werkt.
De maximale kloksnelheid wordt bepaald door de fabrikant en is afhankelijk van een aantal factoren. Aan de ene kant wil je natuurlijk dat de chip zo snel mogelijk werkt. Aan de andere kant zorgt een hogere kloksnelheid voor meer accuverbruik en loopt de temperatuur van de chip hoger op. Er wordt dus getracht hierin een balans te vinden. Het komt dan ook regelmatig voor dat smartphonefabrikanten hun chipsets een lagere maximale kloksnelheid meegeven dan door de chipsetfabrikant wordt vermeld als ‘maximaal’.
Samsung Galaxy S4
In het geval van de de Samsung Galaxy S4 bleek er iets vreemds aan de hand te zijn. Iemand op het forum van Beyond3D was het opgevallen dat de maximale kloksnelheid van de grafische chip van de Galaxy S4 hoger leek bij bepaalde benchmarkapplicaties dan bij veeleisende games. Benchmarkapps worden gebruikt om een score te berekenen die aangeeft hoe goed de hardwareprestaties van een bepaald toestel zijn. Het feit dat deze apps hogere kloksnelheden van het systeem leken te krijgen was reden genoeg voor de mensen achter de populaire techblog Anandtech om hun Galaxy S4’s weer uit de kast te halen.
De Samsung Galaxy S4 is uitgebracht in een aantal varianten, waaronder één met een Samsung-chipset, de Exynos 5 Octa (5410). Deze chipset heeft een grafische chip met een maximale kloksnelheid van 533 MHz. Samsung lijkt deze maximale kloksnelheid in de S4 echter gezet te hebben op 480 MHz. Bij het spelen van games en het draaien van andere grafisch veeleisende apps kwam de gebruikte kloksnelheid nooit boven de 480 MHz uit. Wanneer bepaalde benchmark-applicaties gebruikt werden, bleek de grafische chip ineens wel tot de maximale snelheid van 533 MHz te komen. Dit bleek bij geen enkele game te gebeuren, maar wel bij een aantal specifieke (veelgebruikte) benchmarkapplicaties.
Vergelijking
Niet alle benchmarkapps kregen een hogere kloksnelheid. Dat de verschillende behandeling voor sommige benchmarkapplicaties voor grote verschillen in gemeten prestaties zorgt, wordt al snel duidelijk. Een veelgebruikte benchmarkapplicatie, GLBenchmark, is namelijk van naam veranderd (GFXBench). De oudere versie (die op de gemeten punten gelijk is aan de nieuwe versie volgens de makers van de benchmarkapps) draait op 533 MHz en de nieuwe versie op 480 MHz. Dit zorgt er voor dat de scores maar liefst 13,9% hoger liggen in de oude versie van de benchmarktool.
Samsung ontkent dat er gebruik is gemaakt van een ‘specifieke tool’ om benchmarkapplicaties beter te laten draaien. Volgens het bedrijf is 533 MHz de normale maximale kloksnelheid en krijgen bepaalde apps, zoals de browser, de camera en benchmarkapplicaties toegang tot de volledige kloksnelheid. De meeste games zouden deze hogere kloksnelheid niet nodig hebben en de gemaakte wijzigingen zijn ‘niet bedoeld om bepaalde benchmarkresultaten te verbeteren’.
Dat valt nog zeker wel te betwijfelen. Anandtech vond namelijk in de code van de applicatie die de kloksnelheid van de grafische chip regelt een aantal interessante teksten. In de tekst waren in ieder geval een aantal applicatienamen van bekende benchmarkapps als GLBenchmark, AnTuTu en Quadrant gevonden. In de tekst werd ook duidelijk het woord ‘BenchmarkBooster’ gevonden, wat op z’n minst gezegd nogal verdacht is. Inderdaad, het is logisch dat applicaties die veeleisend zijn (zoals benchmarkapps) een hogere kloksnelheid kunnen gebruiken, maar ook voor games kan zo’n hogere kloksnelheid nuttig zijn. Wanneer games deze hogere kloksnelheid niet krijgen, bijvoorbeeld om accuduur te besparen, zorgt de benchmarkscore op zijn minst voor een vertekend beeld.
Processor en andere toestellen
Ook de processor blijkt bij het opstarten van een benchmarkapplicatie voluit gezet te worden. In de code zijn overigens ook verwijzingen teruggevonden naar de versie van de Galaxy S4 die in Nederland verkrijgbaar is en ook daar zou een ‘boost’ te vinden zijn.
Samsung is echter niet het enige bedrijf dat benchmarkapplicaties hogere kloksnelheden geeft. Journalist Arnoud Wokke van Tweakers.net deelde op Twitter een aantal screenshots met informatie over de maximale kloksnelheid van de processoren bij het openen van benchmarkapplicatie Quadrant op de HTC One. Deze geeft aan dat alle vier de processorkernen op het maximale niveau zitten. Dit is vreemd, aangezien het hoofdscherm van de applicatie nog helemaal geen hogere kloksnelheid vereist: er gebeurt helemaal niets op het scherm. Ter vergelijking laat hij zien dat het processorgebruik op een Galaxy S III met een open source-versie van Android in het hoofdscherm een heel stuk lager ligt.
Het lijkt er dus op dat benchmarkresultaten nog minder betrouwbaar zijn dan we aanvankelijk dachten. We wisten al wel dat bepaalde benchmarkapplicaties gemanipuleerd werden, maar niet op deze schaal. Benchmarkresultaten zijn voor veel mensen een belangrijke factor bij het aanschaffen van een nieuwe toestel en deze benchmarkresultaten zijn dan ook een belangrijke marketingtool geworden. Ook wij maken ons daar schuldig aan: wij hebben regelmatig benchmarkresultaten gebruikt om de prestaties van toestellen met elkaar te vergelijken, vooral omdat het lastig is om objectief aan te geven hoe snel een toestel nu eigenlijk is. We proberen wel altijd duidelijk te maken dat benchmarkresultaten een incompleet beeld schetsen: ze zijn nuttig, maar uiteindelijk gaat het er om hoe snel een toestel in de praktijk is. Nu blijkt dus dat ze niet alleen een incompleet, maar ook een vertekend beeld schetsen.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Manipulatie of geen manipulatie… interesseert me geen reet. HTC laat benchmark tests ruwe kracht meten, Samsung overclocked de zaak nog eens extra. HTC is heilig ten opzichte van Samsung… Ben blij dat ik destijds gekozen heb voor een HTC One en geen Galaxy s4 die over-featured is
Jammer dat hun klanten zich zo laten bedriegen en dat terwijl zij juist alle anderen merken in hun betoog afschilderen als slechte toestellen met ondermaatse prestaties. Zo zie ja maar dat de waarheid altijd aan het licht komt.
Om dit soort dingen kijk ik altijd naar gebruikers ervaringen. En niet de benchmarks
Fijn dat dit allemaal naar boven komt. Wat zijn er toch veel mensen die vanalles doorzoeken. Of om nieuwe toestellen te vinden, maar ook dit soort dingen. Niks blijft geheim, eerlijkheid duurt het langst 😉
Benchmark scores zeggen niet alles. Ik heb zes maanden een Galaxy s3 gehad. Door een barst in.het scherm, heb ik deze verkocht een Xperia T gekocht. Die heb ik nu een maand. Ik kan je zeggen dat die met een normaal gebruik, zoals regelmatig internet, Facebook, muziek, af en toe een spel, mailen, whatsappen en appgebruik, vloeiender en soepeler loopt dan de.S3. Die dualcore doet zijn werk uitstekend en effici? op een of andere manier. Toestel wordt minder warm en accu gaat langer mee.
reactie Samsung/HTC: “Ehm, die reviews waarin benchmarkresultaten worden getoond, dar staat toch meestal wel bij dat het om de ‘ruwe processorkracht’ gaat, en dat de gevoelssnelheid anders kan zijn? Nou, dan zorgen wij er dus voor dat die benchmark apps de ruwe processorkracht meten!”
Het meest jammere is dat er veel mensen op basis van benchmarks hun telefoon kiezen. Als die zelfde benchmarks zo be?loed kunnen worden is dit een kwalijke zaak vind ik…
Niks nieuws, in de auto industrie word ook gelogen over hoe zuinig een auto zou zijn dus waarom zou alles in de telefoon btanche wel eerlijk gaan
Toch jammer dat jammer jammer is
Toch jammer dat HTC dit ook doet…
Volgens mij liegt samsung, ook over het gebruik van polycarbonaat.
er is wel een verschil in de manier waarop Samsung de resultaten beïnvloedde en hoe HTC dat deed, althans, voor zover je dat uit dit artikel kunt halen. Ik vind het niet zo kwalijk dat de kloksnelheid op 100% wordt gezet voor een benchmark, dit kunnen alle apps tenslotte ook gewoon benutten. Samsung daarentegen overklokte de GPU, waardoor de chip dus sneller kan werken dan in de praktijk haalbaar is. Dát vind ik wel misleidend.
Het zijn net autofabrikanten 😉
Schandalig dat hier zo’n misbruik van wordt gemaakt en wat lullig dat de boefjes nog ontkennen ook. In z’n algemeenheid ori?eerde ik mij bij mijn laatste aanschaf op testen op YouTube en recensies van gebruikers. Ja en het mocht geen Samsung worden. Die tests spelen nauwelijks een rol voor mij. Bouwkwaliteit, gevoel en reacties eigenaren en testers bepalen mijn keuze. HTC One geworden dit keer.
Vorige keuzes zo uit het schap gekozen. Gevoel, prijs en specificaties gaven de doorslag.
Ach ja cijfers verdraaien..zo is het toch met alles in de wereld waarbij het uiteindelijk om geld draait!
Ik heb dit gemerkt met mijn Nexus 4 en HTC one.de HTC one heeft vet hoge score ten opzichte van de Nexus 4 dit ter wel mijn Nexus 4 toch echt sneller is.