'Ring-deurbel deelt stiekem je persoonsgegevens met adverteerders'

'Ring-deurbel deelt stiekem je persoonsgegevens met adverteerders'

*Update 31/01 om 11:55 uur: Ring reageert in een mededeling aan onze redactie:

"Zoals veel andere bedrijven dat doen, gebruikt Ring dienstverleners die het gebruik van onze mobiele app evalueren. Dat helpt ons om functies te verbeteren, de gebruikservaring te verbeteren en de doeltreffendheid van onze marketing te beoordelen. Ring zorgt ervoor dat de gegevens die met zijn dienstverleners worden gedeeld contractueel beperkt zijn. Zo voorzien we ze enkel van de gegevens die nodig zijn om voor ons diensten te verlenen en dus niet voor andere doeleinden", aldus een Ring-woordvoerder.

Ring-deurbel

De slimme deurbel van Ring, een dochtermerk van Amazon, toont niet alleen wie er aan de voordeur staat, maar de app deelt ook je persoonlijke gegevens met adverteerders, dat blijkt uit een onderzoek van Electronic Frontier Foundation (EFF). In versie 3.21.1 van de Ring-Android-app werden third-party-trackers gevonden.

Ring deelt gegevens met vier bedrijven die bekend zijn omwille van gegevensanalyse en marketing: Facebook, Branch, AppsFlyer, en MixPanel. Facebook weet wanneer je de app opent en sluit en de sociale mediagigant krijgt ook andere informatie zoals: je tijdzone, de naam van je telefoon, je taalvoorkeuren en de unieke identificatienummer van je telefoon. Daarnaast krijg Appsflyer sensorgegevens toegestuurd zoals gegevens van de gyroscoop en je accelerometer. Deze bedrijven kunnen de informatie gebruiken om doelgerichte advertentie te tonen.

Netatmo Slimme Video Deurbel

'De app evalueren'

Volgens EFF is het MixPanel die de meeste gegevens in handen krijgt, waaronder: je volledige naam, je e-mailadres en de instellingen van de Ring-app inclusief het aantel locaties waar een Ring-apparaat werd ingesteld. Op zijn website zegt Ring dat het bedrijf gegevens deelt met derde bedrijven voor data-analyse om zo "het gebruik van zijn website en mobiele apps te evalueren."

Het gebeurt vaker dat bedrijven informatie delen met adverteerders, maar het is volgens EFF eerder uitzonderlijk bij een commercieel product. Gebruikers betaalden tussen de 99 euro en de 500 euro voor de producten en dan een abonnementskost van 30 euro per jaar. Het is ook niet de eerste keer dat Ring in opspraak komt, want eerder werd het bedrijf ervan beschuldigd dat medewerkers meekeken naar de livestreams van gebruikers. Dat ontkende het bedrijf toen.

Ring - Always Home
Deze app hoort bij de Ring VIdeo Doorbell 2 en andere producten. Het laat je de camera bekijken en nieuwe producten instellen. Verder kun je de beltonen zelf kiezen ..

Meer info

Lees meer over:
Ring

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties