Er gaan geruchten dat OnePlus een submerk van OPPO wordt. Op de eerste dag van Inno Day, een evenement waarop OPPO ons onder andere een kijkje geeft in innovatie op het gebied van smartphones, heeft OPPO namelijk aangegeven dat het heeft besloten om OnePlus nog verder te integreren met OPPO.
Steeds verregaandere samenwerking
OPPO en OnePlus vallen allebei onder het Chinese merk BBK Electronics, net zoals Vivo en Realme. Al deze merken opereerde eerst los van elkaar, al deelde het wel ontwerpen en technieken met elkaar uit. Dat er designs tussen de bedrijven werden uitgewisseld was bijvoorbeeld te zien bij de OnePlus 6T en de OPPO RX17 Pro. Los van een iets flitsendere achterkant van de OPPO, leken deze smartphones namelijk best veel op elkaar.

OnePlus 6T links, Oppo RX17 Pro rechts
Begin 2021 kwam OnePlus met het bericht dat het nauwer zou gaan samenwerken met OPPO. Zo zou het zijn R&D-afdeling gaan delen met OPPO. In juni van dit jaar ging deze samenwerking nog een stapje verder, OnePlus kwam toen met de mededeling kwam dat de organisatie van het bedrijf geïntegreerd zou worden met die van OPPO. OnePlus meldde hierbij wel dat het onafhankelijk zou blijven opereren. Dit laatste veranderde voor een groot gedeelte toen het bericht kwam dat Oxygen OS van OnePlus en Color OS van OPPO één zouden worden.
Gerelateerde artikelen
Wat gaat er nu gebeuren?
Op de eerste dag van INNO Day kwam de directeur van OPPO op het podium. Hij gaf aan dat OnePlus een submerk zou gaan worden van OPPO, althans dat blijkt uit deze vertaling. Of deze vertaling helemaal correct is en wat dit dan precies voor een gevolgen heeft, is niet bekend. Wij hebben daarom de vraag bij OPPO Nederland neergelegd en we kregen van PR & Communications Manager Omar Al Azami het volgende antwoord:
''Na de succesvolle integratie van R&D, klantenondersteuning en e-commerce-activiteiten in het afgelopen jaar, hebben OnePlus en het OPPO-management besloten om OnePlus samen met OPPO verder te integreren om de middelen beter te maximaliseren, de efficiëntie te verbeteren en de hele organisatie beter de positioneren voor groei. OPPO en OnePlus behouden hun eigen onderscheidende kenmerken op merk- en productniveau, met verschillende doelgroepen en product strategieën die zij afgestemd op de behoefte van hun unieke gebruikers.''
Dit komt overeen met de uitleg die Pete Lau, de CEO van OnePlus, in juni gaf over de verschillen tussen beide merken: "Elke serie binnen OnePlus en OPPO heeft zijn eigen doelgroep en elk toestel heeft een ander aspect waar de focus ligt." Volgens de OnePlus blijven de telefoons van het merk ook nog enkele functies en personalisatiemogelijkheden behouden die eigen zijn aan het merk. Het blijft voor gebruikers ook mogelijk om de bootloader te ontgrendelen en aangepaste ROM's te testen.
Dat OnePlus een submerk zou worden van OPPO wordt dus niet door OPPO Nederland bevestigd maar ook niet ontkend. Zodra er eventueel meer nieuws is hierover, passen we dit artikel aan.