Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Providers bieden schadevergoeding voor klanten met ‘gratis telefoon’

Jeffrey van de Velde
Jeffrey van de Velde
10 oktober 2020, 14:30
3 min leestijd
Providers bieden schadevergoeding voor klanten met ‘gratis telefoon’

Lees verder na de advertentie.

Consumentenclaim

Gratis telefoons: tot een paar jaar terug kon je ze nog volop vinden in folders van retailers. Inmiddels is de wildgroei van ‘gratis telefoons’ aan banden gelegd en mag een telefoon als ‘gratis’ omschreven worden als de klant daadwerkelijk niks voor het toestel moet betalen. In het verleden werd vaak met de term ‘gratis’ gegooid, terwijl klanten feitelijk een lening werd aangegaan voor de telefoon.

In 2014 kwam de Hoge Raad met een definitief oordeel, gratis telefoons bestaan niet – het afsluiten van een abonnement met zo’n gratis telefoon kwam met de bijkomstigheid dat klanten een lening hadden die in de duur van de looptijd werd afgelost. Sommige klanten zouden zich door het aanbod van ‘gratis telefoons’ in de schulden hebben gewerkt, terwijl een inkomenstoets – die verplicht is bij kredieten van 250 euro – dit had kunnen voorkomen.

Providers als Tele2 lieten klanten denken dat de telefoons ‘gratis’ waren

Tele2 werd in november 2016 gedagvaard, nadat T-Mobile en Vodafone zich eveneens voor de rechter moesten verantwoorden omtrent hun aanbod van zulke ‘gratis telefoons’ bij abonnementen. In een eerdere uitspraak van 2014 staat dat klanten de aankoopprijs van zo’n gratis telefoon terug moeten krijgen. Sinds de uitspraak van de Hoge Raad, ging Consumentenclaim in samenwerking met de Consumentenbond in gesprek met de providers.

Forse vergoedingen

Een Androidworld-lezer heeft zaterdag gemeld dat er een overeenkomst is bereikt met de providers die zich moesten verantwoorden bij Consumentenclaim. Met de geldende overeenkomst, zal nu per zaak worden bekeken of de klanten recht hebben op een vergoeding. Is dat het geval, dan wordt de klant hiervan op de hoogte gesteld en zijn vervolgstappen nodig om de zaak definitief af te sluiten.

Vergoedingen van KPN, Telefort, Hi, Ben, Tele2 en Vodafone, via Consumentenclaim

In het bovenstaande overzicht zie je de bedragen die providers aangerekend kan worden. Hoeveel je ontvangt van de telecomproviders, hangt af van de prijs van het toestel dat je hebt aangeschaft. Vier providers hebben gekozen voor een percentage van 36,13 procent van het totale bedrag, terwijl alle klanten van KPN of Telfort, die recht hebben op de vergoeding, binnen een type-categorie vallen.

No cure, no pay

Volgens de lezer hanteert Consumentenclaim het ‘no cure, no pay’-principe: lukt het niet om bij de providers een vergoeding te krijgen, dan hoeft de abonnementhouder hier niet voor te betalen. Wel wordt een bedrag ingehouden op de totale vergoeding die je ontvangt; de bedragen die hierboven in het schema worden genoemd, zijn de definitieve bedragen die je kan ontvangen.

Mocht je willen deelnemen aan de claimprocedure en heb je je eerder ingeschreven? Let er dan wel op dat de zaak door de Consumentenclaim juridisch wordt afgesloten. Het is niet mogelijk om later alsnog bij een provider aan te kloppen voor een claim. Hiervoor ga je een zogenoemde ‘Verklaring van Afstand’ aan, deze dient digitaal te worden ondertekend.

Inmiddels zijn we vier jaar later en beginnen de eerste claims tegen telecomproviders te lopen. Heb jij recht op een vergoeding van telecomproviders? Aanmelden voor de claim bij Consumentenclaim is helaas niet meer mogelijk.

Bedankt voor de tip, Sander!

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!