Het recht op reparatie wordt steeds belangrijker, maar niet alle gadgets zijn daar klaar voor. Zo blijkt het niet mogelijk om het gebroken glas van je Pixel Watch door Google te laten repareren. Hoewel dit wordt opgemerkt vanuit de Verenigde Staten, waar in sommige staten wel recht op reparatie-wetten bestaan, lijkt het ook op Europese Pixel Watch-gebruikers van toepassing.

Lees verder na de advertentie.
Pixel Watch-glas stuk
Je kent het wel, je zwaait iets te lomp met je armen en knalt je horloge zo tegen een deurpost aan. Of je bent aan het klussen en je slaat die hamer compleet mis. Hoewel je in dat laatste geval misschien ook een ander probleem hebt, namelijk dat je een bril nodig hebt, is het nu eenmaal niet onoverkomelijk dat er iets gebeurt met je Pixel Watch. Een klein scheurtje is lelijk, maar geen ramp, maar het kan ook voorkomen dat je echt onacceptabel veel breuk hebt waardoor je je horloge zelfs niet zo goed kunt aflezen.
Dan wil je natuurlijk dat het apparaatje gemaakt wordt en waar je met je smartphone vaak nog wel bij belhuisjes-achtige winkels terechtkunt voor een reparatie, geldt dat niet voor de wat specialere Google Pixel Watch: zeker omdat die officieel niet eens helemaal echt in Nederland uit is. Sowieso is het altijd slim om met de originele leverancier te checken wat het voor je kan betekenen. Soms zit je nog in je garantie en wordt de gadget gratis en op de officiële manier gefikst. Je kunt ook naar iFixit gaan, waar wel het een en ander staat over hoe je je kapotte Pixel Watch fikst, maar daaraan zitten ook weer grenzen.
Garantie, recht op reparatie, daar hoef je niet op te rekenen bij Google, zo schrijft TheVerge. Google laat hen weten: “Op dit moment hebben we geen reparatieoptie voor de Google Pixel Watch. Als je horloge beschadigd is, kun je contact opnemen met het Google Pixel Watch Customer Support Team om je vervangingsopties te controleren.”
Kleine lettertjes
Google heeft geen reparatiemogelijkheden voor zijn eigen gadget: tja, wie dan wel? Bovendien heeft het bedrijf zich wel ingedekt: in de garantievoorwaarden wordt genoemd: “Deze beperkte garantie is niet van toepassing op schade veroorzaakt door: (1) normale slijtage; (2) ongelukken; (3) verkeerd gebruik (inclusief het niet volgen van de productdocumentatie); (4) verwaarlozing; (5) demontage; (6) wijzigingen; (7) onderhoud anders dan door Google-geautoriseerde technici; en (8) externe oorzaken zoals, maar niet beperkt tot: schade door vloeistoffen, blootstelling aan scherpe voorwerpen, blootstelling aan overmatige kracht, afwijkingen in de elektrische stroom die wordt geleverd aan het Google-product en extreme thermische of omgevingsomstandigheden.” Eigenlijk alles dus.
Zeker aan de vooravond van de aankondiging van de opvolger van de Pixel Watch, die hetzelfde ontwerp schijnt te hebben, is dit slecht nieuws. Je wil toch zo lang mogelijk genieten van je apparaat en een bedrijf zou ook wat duurzamer moeten willen zijn, toch?
Heb jij een Pixel Watch en begint die al de eerste scheurtjes te vertonen? Laat het nu achter in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Een horloge die na 100% opladen maar 8 uur meegaat zou ik zelf de hamer opzetten , weg frustraties, ik spreek van ondervinding. Een mooie horloge, maar daar stopt het verhaal.
Opnieuw bewijs dat voor Google en andere Big Tech alleen winstmaximalisatie belangrijk is. Dit schandalig gedrag moet verboden worden. Als een product niet eenvoudig door de consument te repareren is dan moet de verkoop verboden worden en alle kopers moeten hun geld terugkrijgen. Ook moet de producent een boete van 10 keer de jaaromzet krijgen.
Mijn liefde voor Google neemt steeds verder af als ik dit soort berichten lees. Het is toch te gek voor woorden dat je geen ondersteuning aan kan bieden voor een product dat je zelf in de markt zet. Nou denk ik sowieso dat het succes van Google hen boven het hoofd is uitgegroeid.
Applicaties die van meet af aan op vele vlakken onstabiel blijken te zijn. Lancering Android 14 vertraagd. Feature drops en veiligheidsupdates september 2023 worden zeer waarschijnlijk niet aangeboden. Het is geen onbekend fenomeen dat toonaangevende ICT bedrijven veel steken laten vallen, maar biedt op zijn minst de normale service en garantie aan als je product tekort schiet. Blijf bij je leest Google met de ontwikkeling van Google hebben jullie al de handen vol. De lang in het vooruitzicht gestelde aanpassing van Google Wallet, dat in september had moeten landen, kost al de grootste moeite. Nog steeds een archaïsch gedrocht op dit moment.
Volledig mee eens. Steeds meer aan het twijfelen om volledig bij ze weg te gaan. Maar ja, naar welk (beter) alternatief dan…
Ik heb een smartwatch van Aliexperss en die zijn goed koop. Als er een barst in zit koop ik een nieuwe geen probleem. Ik heb trouwen 5 apple ultra clones thuis.
Niet echt duurzaam toch?
En met dit soort gedrag helpen we de wereld naar de kloten voor toekomstige generaties.
Wat Google doet is ook niet duurzaam?
Drankorgel? Je naam zegt genoeg en dan praat je over de toekomst?
@Khalid Dat klopt maar om de haverklap voor een paar euro iets bij Ali of Temu kopen zonder dat er verzendkosten in rekening worden gebracht. Dat kan gewoon niet goed zijn. Zowel voor het milieu als de arbeidsomstandigheden in de landen waar het produkt wordt gemaakt. Ik bestel er in ieder geval niet.
Een conclusie trekken op basis van iemand zijn username is wel een hele gemakkelijke he. Dat jet het niet met hem eens bent a la maar omdat te gebruiken als diskrediet is jammer.
Ik denk dat als je over de toekomst praat we meer schade doen met het steeds makkelijker consumeren dus of dit nu Google of Ali is het is allebei niet geheel goed voor de toekomst.