Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

Overstappen met nummerbehoud wordt eenvoudiger

Dimitry Vleugel
Dimitry Vleugel
23 november 2017, 18:00
1 min leestijd
Overstappen met nummerbehoud wordt eenvoudiger

Lees verder na de advertentie.

COIN

COIN is een vereniging opgericht om telecomaanbieders te helpen bij het uitvoeren van nummerportabiliteit. Het streven van deze vereniging is om een open markt te behouden waarin de klant onbelemmerd zijn keuze kan maken voor een provider.

De Nederlandse markt is zelfregulerend, dat wil zeggen dat de markt zelf onderling afspraken maakt. Een van deze afspraken is dat, wanneer een consument gaat overstappen naar een andere provider, de nieuwe aanbieder het overstappen en porteren van het nummer moet regelen.

COIN fungeert daarbij als een centraal punt waar alle gegevens van de consument beheerd worden. Omdat zo iedereen gebruik maakt van dezelfde database kan het overstappen en nummer porteren snel geregeld worden. Ook brengt de vereniging advies uit over hoe het nog beter kan.

Minder informatie

Het overstappen en nummer porteren moet nog makkelijker en COIN heeft zijn leden gevraagd enkele maatregelen te treffen waardoor dat per april 2018 ook mogelijk is.

Een van deze regelingen is dat de consument bij het overstappen niet meer een sloot aan informatie hoeft op te geven. Een 06-nummer is genoeg om het overstappen en nummer porteren in gang te zetten. De verificatie van dit proces gebeurt gewoon via sms. Een tweede verandering is dat je nu al tot 120 dagen vooraf kunt aangeven dat je wil gaan overstappen. Binnen de 90 dagen kun je ook nog aangeven op welke datum je precies wil overstappen.

Tele2 is de eerste provider in Nederland die deze veranderingen heeft doorgevoerd. Dit bedrijf vindt dat een dergelijke verandering in het voordeel van de klant is en deze daar zo snel mogelijk van moet kunnen profiteren. Meer informatie daarover staat op deze pagina.

Bron: Persbericht

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

12

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

24 november 2017, 11:41

In België is nummeroverdracht bij verander van provider heel eenvoudig. Gewoon bij ondertekening contract doorgeven dat je je nummer wil behouden en verder niets. Vaak is deze switch al binnen enkele minuten op je nieuwe abonnement actief en maximum portatie tijd is 48 uur. Bij prepaid nummers kan het ietsje langer duren.

24 november 2017, 3:38

Tele 2 top profiler met goedkoop of te wel onbeperkt bellen en internetten. Ik ben er goed ervaringen mee 4 jaar klant geweest. Go tele 2.

24 november 2017, 0:13

Niet helemaal nieuw. T-Mobile en KPN bieden 120 dagen voor de einddatum al veel langer aan. + porteren naar Tele2 is geheid kans op stuckorders. Je nummer komt ergens in de server vast te zitten en je bent niet meer bereikbaar maar wel stug doorincasseren. Die meerprijs van van KPN en T-Mobile zijn het me echt waard

23 november 2017, 22:22

Klinkt goed. Maar tele2 is ook de partij waar je niet je nummer kunt behouden als je een privé abonnement naar zakelijk wilt omzetten.

23 november 2017, 21:22

In april van T-Mobile naar Vodafone met nummerbehoud. Ben benieuwd!

23 november 2017, 20:26

Idd is in België al lang mogelijk… Snap niet dat dit een probleem kan zijn…

23 november 2017, 20:14

?? Kan in België al jaren, heel eenvoudig, je hoeft als klant niets te doen.

23 november 2017, 19:30

Ik heb zelf nooit problemen ondervonden, maar het is inderdaad wel vreemd dat je niet genoeg hebt aan alleen je telefoonnummer, maar ook nog je simkaartnummer etc. door moet geven.

Mooi dat er nu een beweging in gang is gezet om dit eenvoudiger te maken.

Nu nog een soortgelijk systeem voor je bankrekeningnummer.

23 november 2017, 19:29

Moeilijk? Eng? Bizar..

23 november 2017, 19:24

Zijn er serieus mensen die dit eng vinden?

23 november 2017, 19:14

Nog een goede reden om over te stappen naar Tele2 Unlimited. Doei T-Mobile!

23 november 2017, 19:14

Toevallig zelf een probleempje meegemaakt. Was iets fout gegaan in de winkel waardoor ik of mijn sim aan een andere klant gekoppeld zat. Hierdoor had ik vanaf de dag dat mijn abonnement in ging helemaal niets meer! Gelukkig is het toen binnen een paar dagen weer allemaal hersteld!… Kneep ‘m wel een beetje!