Samsung Galaxy S24: tot €384 voordeel én Galaxy Watch7 cadeau!

Gmail krijgt blauwe vinkjes voor meer veiligheid: zo werkt het

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
4 mei 2023, 9:38
1 min leestijd
Gmail krijgt blauwe vinkjes voor meer veiligheid: zo werkt het

Lees verder na de advertentie.

Google wil het voor Gmail-gebruikers makkelijker maken om frauduleuze berichten van legitieme berichten te  onderscheiden. Hier lees je hoe dat in Gmail gaat werken.

BIMI in Gmail

Google wilde vorig jaar Gmail veiliger maken door het bedrijfslogo van een merk als pictogram bij e-mail te laten zien. Zo kunnen ontvangers van een bericht van dat bedrijf zien dat het afkomstig is van een geverifieerde en betrouwbare afzender. Het initiatief maakte deel uit van het BIMI-systeem (Brand Indicators for Message Identification) van Google, maar helaas wisten criminelen er misbruik van te maken. Zij maakten eenvoudigweg een e-mailaccount aan met profielfoto’s die leken op de echte merklogo’s.

Daarom komt Google nu met een nieuwe functie in Gmail en die kennen we van Twitter. Het gaat om een blauw vinkje dat voortaan zichtbaar is bij e-mail van bedrijven die gebruik maken van het BIMI-systeem. Dit helpt Gmail-gebruikers om berichten van deze afzenders te onderscheiden van kwaadwillenden. Deze vinkjes zijn alleen te zien bij bedrijven en dat betekent dat individuen er niet voor in aanmerking komen.

Het blauwe vinkje bij een door BIMI geverifieerd account

Hopelijk weet Google op deze manier criminelen buiten de deur te houden, maar dat zal moeilijk zijn. YouTube kampte met veel gehackte accounts van bekende YouTubers. Ook op Twitter worden er blauwe vinkjes nagemaakt via hacks. Hoe dan ook, deze extra beveiligingsoptie is welkom en we hopen dat het gaat helpen om fraude tegen te gaan.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

4 mei 2023, 11:44

Ik wil niet zeuren, maar wat als je die vinkjes (blauw of niet) niet kan zien? En wat als hackers een bedrijf hacken en zo in het systeem van die vinkjes binnendringen? Ik weet wel dat geen enkel systeem waterdicht is, maar waar zit ‘m het verschil met het systeem dat google eerder uitprobeerde met logo’s? Als je én logo’s én vinkjes combineert met een juist mailadres, … dan maak je kans op voorwaarde dat de hackers al niet binnengedrongen zijn in het bedrijfsnetwerk.