Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Z Flip

  • Samsung Galaxy Note 10 Lite

  • Realme X2 Pro

  • Samsung Galaxy S20 Ultra

  • Moto G8 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

OnePlus One: slimme marketing van Oppo?

· 27 april 2014

OnePlus, het bedrijf dat de laatste weken constant in het nieuws is, lijkt meer met Oppo te maken hebben dan gedacht. Er is een document opgedoken dat zou bewijzen dat Oppo enig aandeelhouder van OnePlus is.

OnePlus

OnePlus is opgericht door ex-Oppo-baas Pete Lau die altijd ontkend heeft het bedrijf ook maar iets met Oppo te maken heeft. Ook vragen over het design van de OnePlus One en de gelijkenis daarvan met de Oppo Find 7 werden met opmerkingen over eenzelfde visie afgedaan. Nu zijn er documenten opgedoken waaruit zou blijken dat Guangdong OPPO electrical industrial Ltd 100% aandeelhouder is van Oneplus technical corporation Ltd. Als dit het geval is, dan heeft Oppo een interessante, wellicht slimme, manier gevonden om nieuwe toestellen te verkopen.

Naast het bovenstaande document zijn er nog meer aanwijzingen. Zo blijkt dat de PR-dame van OnePlus die contact met ons opnam, direct afkomstig te zijn van Oppo, als we tenminste haar LinkedIn mogen geloven.

Linkedin

Ze is niet de enige, want ook deze en deze heren hebben een verleden bij Oppo. Het kan natuurlijk altijd dat er met Lau een aantal medewerkers zijn meegegaan, maar in het licht van de opgedoken Chinese documenten zijn het wel aanwijzingen die je niet moet negeren. 

Dan is er misschien nog een (vergezochte) aanwijzing. Wanneer we de letters van OnePlus One achter elkaar zetten staat er OPO, ook dit hoeft niks te betekenen, maar het is allemaal wel zó ontzettend toevallig.

Underdog

Dit zou natuurlijk een geweldige marketing-truc zijn. Jezelf positioneren als onafhankelijk underdog en het op willen nemen tegen de groten op deze aarde zoals Samsung. De OnePlus One is uniek door de hoge specificaties en daarbij behorende lage prijs van € 269. Even los van de connectie die er zou kunnen zijn met Oppo, heeft OnePlus deze toestellancering erg goed aangepakt. Door weken van teasen, vooral na het bekendmaken van de prijs, is er veel interesse ontstaan. Dit komt mede door de grote media-aandacht wereldwijd. De uiteindelijke introductie en de daarbij behorende specificaties en prijs hebben veel mensen verrast en lijken de verkopen wel eens hoog uit te kunnen gaan vallen.

One Plus heeft hierbij gebruik gemaakt van het zogenaamde virale effect. Met zeer weinig middelen hebben ze gigantisch veel mensen bereikt, puur omdat men het bleef delen en men er over bleef schrijven. De marketeers achter dit plan hebben heel goed begrepen dat er een heleboel gebruikers zijn die geen concessies willen doen en daarbij ook nog eens heel erg nieuwsgierig zijn.

Dat de baas van One Plus van Oppo af komt en dat men gaat samenwerken met CyanogenMod, schept alleen maar vertrouwen en geloofwaardigheid. Als er daadwerkelijk een connectie is met Oppo, hebben de bedenkers van dit plan een goede zet gedaan als we naar de aandacht kijken die het product krijgt. Als er bekend wordt dat Oppo inderdaad enig aandeelhouder (en dus eigenaar) is van OnePlus, dan zou het nog wel eens slecht kunnen uitpakken. Consumenten zijn misleid (of in ieder geval verkeerd geïnformeerd) en dat kan een bedrijf duur komen te staan. Mensen willen niet in de rij staan voor producten die niet helemaal eerlijk op de markt gebracht zijn, het vertrouwen in OnePlus, maar ook zeker in Oppo, zou hier wel eens door kunnen afnemen. 

Schaarste

Te meer door het creëren van schaarste, zal het product wellicht nog gewilder worden en zullen de uitnodigingen, die noodzakelijk zijn voor het aanschaffen in de beginperiode, verhandeld worden op internet. De reden die OnePlus hiervoor aanhaalt is het lastig inschatten van de productie, maar ook de daarbij behorende kosten en dure voorraden. Op deze manier zouden ze de productie beter in kunnen schatten zonder tegen een cashflow probleem aan te lopen. Bedrijfseconomisch klinkt dit meer dan logisch, maar marketingtechnisch is het creëren van schaarste van een gewild product, mits goed aangepakt, erg lucratief. 

Smash it

Dan is er natuurlijk ook nog de actie van OnePlus, waarbij er 100 toestellen worden weggegeven aan mensen die hun eigen toestel kapot maken. Natuurlijk staat er in de voorwaarden welke toestellen dit mogen zijn (werkende toptoestellen), maar ook met deze actie weet OnePlus de wereldpers te bereiken. Inmiddels zijn er na een dag al meer dan 100.000 inschrijvingen geweest van mensen die graag hun device stuk willen maken om een OnePlus One te winnen. Hierbij begreep niet iedereen de regels...

Dus?

Hoe dit verder gaat uitpakken moet de tijd uitwijzen. Als Oppo inderdaad eigenaar is van OnePlus dan speelt men met vuur en kan het voor beide bedrijven snel de verkeerde kant opgaan. Als de consument zich niet tegen OnePlus en Oppo keert, is het misschien wel één van de meest briljante product-introducties geweest van de laatste jaren, met de nodige risico's, dat wel...

Via: GizmoChina

De nieuwste artikelen over OnePlus One

OnePlus bevestigt onthulling eerste concepttelefoon in januari 2020

'98 procent van de Nederlanders koopt geen tweedehands telefoon via Marktplaats'

OnePlus One versus OnePlus 5T

OnePlus One versus LG G6

OnePlus One versus Huawei Mate 10 Pro

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (43)
Bezig met laden van reacties...