Black Friday Weeks bij Teufel met kortingen tot 42 procent!

OnePlus One: slimme marketing van Oppo?

Ruud Caris
Ruud Caris
27 april 2014, 15:06
4 min leestijd
OnePlus One: slimme marketing van Oppo?

Lees verder na de advertentie.

OnePlus

OnePlus is opgericht door ex-Oppo-baas Pete Lau die altijd ontkend heeft het bedrijf ook maar iets met Oppo te maken heeft. Ook vragen over het design van de OnePlus One en de gelijkenis daarvan met de Oppo Find 7 werden met opmerkingen over eenzelfde visie afgedaan. Nu zijn er documenten opgedoken waaruit zou blijken dat Guangdong OPPO electrical industrial Ltd 100% aandeelhouder is van Oneplus technical corporation Ltd. Als dit het geval is, dan heeft Oppo een interessante, wellicht slimme, manier gevonden om nieuwe toestellen te verkopen.

Naast het bovenstaande document zijn er nog meer aanwijzingen. Zo blijkt dat de PR-dame van OnePlus die contact met ons opnam, direct afkomstig te zijn van Oppo, als we tenminste haar LinkedIn mogen geloven.

Ze is niet de enige, want ook deze en deze heren hebben een verleden bij Oppo. Het kan natuurlijk altijd dat er met Lau een aantal medewerkers zijn meegegaan, maar in het licht van de opgedoken Chinese documenten zijn het wel aanwijzingen die je niet moet negeren. 

Dan is er misschien nog een (vergezochte) aanwijzing. Wanneer we de letters van OnePlus One achter elkaar zetten staat er OPO, ook dit hoeft niks te betekenen, maar het is allemaal wel zó ontzettend toevallig.

Underdog

Dit zou natuurlijk een geweldige marketing-truc zijn. Jezelf positioneren als onafhankelijk underdog en het op willen nemen tegen de groten op deze aarde zoals Samsung. De OnePlus One is uniek door de hoge specificaties en daarbij behorende lage prijs van € 269. Even los van de connectie die er zou kunnen zijn met Oppo, heeft OnePlus deze toestellancering erg goed aangepakt. Door weken van teasen, vooral na het bekendmaken van de prijs, is er veel interesse ontstaan. Dit komt mede door de grote media-aandacht wereldwijd. De uiteindelijke introductie en de daarbij behorende specificaties en prijs hebben veel mensen verrast en lijken de verkopen wel eens hoog uit te kunnen gaan vallen.

One Plus heeft hierbij gebruik gemaakt van het zogenaamde virale effect. Met zeer weinig middelen hebben ze gigantisch veel mensen bereikt, puur omdat men het bleef delen en men er over bleef schrijven. De marketeers achter dit plan hebben heel goed begrepen dat er een heleboel gebruikers zijn die geen concessies willen doen en daarbij ook nog eens heel erg nieuwsgierig zijn.

Dat de baas van One Plus van Oppo af komt en dat men gaat samenwerken met CyanogenMod, schept alleen maar vertrouwen en geloofwaardigheid. Als er daadwerkelijk een connectie is met Oppo, hebben de bedenkers van dit plan een goede zet gedaan als we naar de aandacht kijken die het product krijgt. Als er bekend wordt dat Oppo inderdaad enig aandeelhouder (en dus eigenaar) is van OnePlus, dan zou het nog wel eens slecht kunnen uitpakken. Consumenten zijn misleid (of in ieder geval verkeerd geïnformeerd) en dat kan een bedrijf duur komen te staan. Mensen willen niet in de rij staan voor producten die niet helemaal eerlijk op de markt gebracht zijn, het vertrouwen in OnePlus, maar ook zeker in Oppo, zou hier wel eens door kunnen afnemen. 

Schaarste

Te meer door het creëren van schaarste, zal het product wellicht nog gewilder worden en zullen de uitnodigingen, die noodzakelijk zijn voor het aanschaffen in de beginperiode, verhandeld worden op internet. De reden die OnePlus hiervoor aanhaalt is het lastig inschatten van de productie, maar ook de daarbij behorende kosten en dure voorraden. Op deze manier zouden ze de productie beter in kunnen schatten zonder tegen een cashflow probleem aan te lopen. Bedrijfseconomisch klinkt dit meer dan logisch, maar marketingtechnisch is het creëren van schaarste van een gewild product, mits goed aangepakt, erg lucratief. 

Smash it

Dan is er natuurlijk ook nog de actie van OnePlus, waarbij er 100 toestellen worden weggegeven aan mensen die hun eigen toestel kapot maken. Natuurlijk staat er in de voorwaarden welke toestellen dit mogen zijn (werkende toptoestellen), maar ook met deze actie weet OnePlus de wereldpers te bereiken. Inmiddels zijn er na een dag al meer dan 100.000 inschrijvingen geweest van mensen die graag hun device stuk willen maken om een OnePlus One te winnen. Hierbij begreep niet iedereen de regels

Dus?

Hoe dit verder gaat uitpakken moet de tijd uitwijzen. Als Oppo inderdaad eigenaar is van OnePlus dan speelt men met vuur en kan het voor beide bedrijven snel de verkeerde kant opgaan. Als de consument zich niet tegen OnePlus en Oppo keert, is het misschien wel één van de meest briljante product-introducties geweest van de laatste jaren, met de nodige risico’s, dat wel…

Via: GizmoChina

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

28 april 2014, 12:26

Mensen zijn al druk bezig om zich in ieder geval tegen Oneplus te keren. Hun belachelijke invite systeem, de foto van de Z1 waaronder een Oneplus One zou liggen, terwijl het toestel groter is…hun grote mond wat betreft de beste te zijn…Flagship killer enzovoorts. Geen toestel te koop, maar wel launchen… en totaal geen reacties of bekendmakingen wanneer het toestel nou werkelijk te koop is.
Het toestel is absoluut mooi, en ben zelf ook zeer geïnteresseerd, maar ik vind hun manier van doen echt raar.

28 april 2014, 11:03

Als ik een toptoestel kan krijgen voor deze prijs maakt mij de marketing niet zoveel uit. Als mensen het toestel goed vinden daalt het vertrouwen in OnePlus/Oppo toch niet? Alleen met updates ben ik wel eens benieuwd. Komen deze eigenlijk rechtstreeks van Cyanogen?

28 april 2014, 2:40

Opplichters zijn het

28 april 2014, 2:38

Is er eigenlijk al iemand met een invite, of het toestel al in handen gehad heeft? op het forum van aw is het namelijk nog akelig stil rond deze telefoon..

28 april 2014, 0:21

Om met mijn dochter te spreken “boeie!”

27 april 2014, 23:02

Al meer dan 100.000 inschrijvingen. Ja, uiteraard. Toen wist je nog niet dat je een peperduur toestel moest smashen. Ik had uiteraard ook ingeschreven maar toen de voorwaarden bekend werden heb ik mij net zo hard weer uitgeschreven en ik vermoed dat vele tienduizenden, misschien wel al die ruim 100.000, dat hebben gedaan. Van die inschrijvingen zullen weinig meer overblijven denk ik.

27 april 2014, 21:48

Toestellen lijken als 2 druppels water op elkaar

27 april 2014, 21:23

Dat de prijs en specs goed is mogen wel duidelijk zijn van dit ding.
Echter heb iemand ooit wel eens het maximale van zijn rekenkracht gehaald?
De games zijn ook o zo zwaar dat je 3 gb ram en quadcore 2.5 ghz nodig heb…
Bovendien is hij meer als 5 inch groot ( onhandig vind ik zelf) 5.5 inch nogwel… Had van mij wel naar 5 gemogen.
Ik vind het toestel niet erg mooi ( dat is dan weer smaak )
Verder is het mij nog erg onduidelijk hoe je dit ding kan bemachtigen behalve je eigen phone te slopen en dan maar hopen om er 1 te krijgen…

Dan zie ik in diverse video`s dat het openen en sluiten van het menu echt niet zo soepel gaat als je verwacht van zo een high end device.
Het hakkelt toch een beetje.

Verder mogen we natuurlijk zelf weten of we dit een leuk toestel vinden.
Ik ben geen nexus fanboy maar ik heb wel een pest hekel aan iphones en toestellen met bloatware zoals samsung en htc skins.

Uiteraard is het hier weer een pluspunt dat ze Cyanogenmod gebruiken voor deze telefoon.
Ik vind het een mooi toestel maar er is me nogal wat onduidelijk over dit model.
Ik snap ook niet dat mensen hun telefoon kapot smashen door een verhaaltje dat je er 1 voor 1 euro krijgt.
Ik wil de eerste nog wel tegenkomen die zijn tel kapot gemept heb en deze voor 1 dollar heb gekregen.
Zou jij sinterklaas zijn als bedrijf wat juist inkomen wil vangen?
Ik niet.
Het is ook te zonde voor woorden om een goede telefoon kapot te meppen.
Ik zie hier graag mensen tegemoet die hun dure bezit kapot knallen en deze voor 1 buck krijgen !

27 april 2014, 18:45

Neem toch een nexus 5 mensen.
Echt een supertoestel en garantie is echt top
Had een blauwe pixel in mijn scherm er word direct een nieuwe opgestuurd door google.
Met een beetje geluk krijg ik een 32 gb ipv 16.

Geen idee hoe het met garantie gaat met zo een jappie?
Maar deze had ik binnen no time via de post binnen.
Ik vind deze oneplus one niet lelijk.
Maar de nexus is echt een heel stuk mooier naar mijn mening

27 april 2014, 18:43

Wat oppo wel goed doet is hun blueray spelers dat zijn de beste die er zijn. Dat ze nu met mobiel gaan bemoeien vind ik niks voor hun.

27 april 2014, 18:04

Ik was zeer geinteresseerd in dit toestel. Maar nu na al dat teasen en weer geen duidelijkheid geven over wanneer het toestel beschikbaar wordt, ben ik er helemaal klaar mee.

Ze hebben deze marketingstunt veel te ver doorgevoerd. Voor mij uit principe nooit een OnePlus..

27 april 2014, 17:28

Ik zie het eigenlijk wel als een voordeel dan weten we tenminste wel dat het toestel van goede kwaliteit is aangezien oppo dat ook is.

27 april 2014, 17:23

Maakt mij niks uit, ik ben al blij als ik niet 699 euro hoeft te betalen voor een toestel van 180 dollar

27 april 2014, 17:20

Kan geen toeval zijn

27 april 2014, 17:19

Leuk artikel! Eindelijk eens iets over de marketing achter toestellen en niet alleen over de spicificaties.

Ik ben het echter niet eens met dat het zo schadelijk is voor het imago. De consument waar zij op richten boeit het niks van wat voor soort merk het is want ze willen een toestel met de beste specs voor de laagste prijs. Ze zijn niet per se loyaal naar een merk. Bovendien is oppo niet zo bekend als de grote namen als huawei, Samsung en Apple dus alsnog zou de doelgroep hier weinig van merken.

Het cre?ren van schaarste is helemaal onzin want welk bedrijf gaat nu expres zorgen dat ze hun producten niet genoeg op voorraad hebben dit is puur een productie kwestie. De hype was groter dan verwacht en de productie van voldoende toestellen kan niet worden gehaald. Over 3 maanden is de hype weg dan moet je zo veel mogelijk toestellen hebben verkocht