Update 25/09 om 14:00 uur: OnePlus heeft een verklaring gegeven omtrent deze fout op zijn Forum. We pasten dit artikel aan en hebben het opnieuw gepubliceerd.
OnePlus Nord-bug
OnePlus kwam dit jaar met de voordelige Nord-telefoon en mijn collega Claudia was meteen erg enthousiast over de smartphone in haar review. Natuurlijk verloopt geen enkele lancering volledig foutloos en dat geldt zeker ook voor de Nord. Zo klagen sommige gebruikers over groene en paarse tinten op het scherm van hun kersverse telefoon, en op de OnePlus Forums melden gebruikers een nieuwe bug die lijdt tot het verlies van gegevens. Dat weet Android Police.
Volgens een van de berichten in de forumdraadjes dwong de Nord een gebruiker om een automatische reset uit te voeren en de telefoon naar de fabrieksinstellingen terug te zetten. Daarmee verloor de gebruiker alle gegevens. Vervolgens kreeg diezelfde persoon opnieuw te maken met de fout enkele dagen later om dan weer alle gegevens op zijn apparaat te verliezen.
OnePlus reageert
OnePlus heeft op zijn Forum meer informatie gegeven over de voortgang van een oplossing die in ontwikkeling is. Volgens het bedrijf is er de voorbije dagen hard gewerkt aan het vinden avn de oorzaak voor het softwareprobleem en de oplossing is nog steeds in de maak.
Daarnaast geeft OnePlus ook een tip waarmee je vermijdt dat je je gegevens kwijtraakt door de fout. Volgens het bedrijf zorgen softwareproblemen ervoor dat de telefoon in een ‘crash loop’ terecht komt, maar dat probleem is niet meteen gerelateerd aan het verlies van de gegevens. Het terugzetten naar de fabrieksinstellingen is het gevolg van Android’s ‘Rescue Party’ dat een poging doet om de lus van crashes te doorbreken. Als zo’n poging niet succesvol is dan kan een telefoon opstarten in recovery-modus en daar krijg je dan de optie om de telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Tik je die knop aan, dan verlies je inderdaad je gegevens. Als je telefoon op dergelijke wijze in de recover-modus start dan kan je volgens OnePlus best even de powerknop en de bovenste volumeknop gedurende 10 seconden ingedrukt houden om uit recovery te geraken zonder je gegevens kwijt te raken. Het is nog niet bekend wanneer een definitieve oplossing voor deze fout voorhanden is.
Voorlopig is het nog niet bekend wat precies de oorzaak is van de softwarefout. Ben jij recent al je gegevens kwijtgeraakt op je telefoon? Laat het ons dan weten door een tip te sturen via deze weg. De OnePlus Nord kreeg recent nog een grote update met cameraverbeteringen en optimalisaties voor de accu.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
ik heb hetzelfde probleem, telefoon sinds een week en nu al alle contacten kwijt en ik kan de telefoon niet uit krijgen. Wat nu en wie is er verantwoordelijk?
Ik gebruik mijn OP6 als een zaklamp. ?
@thor 68 een update beleid van niks ??? Zou toch er een keer in verdiepen voordat je dom begint te brabbelen hier. Oneplus is heel goed met updates, en heel snel ook daar kunnen andere bedrijven een puntje aan zuigen
Umidigi!! Mooie telefoons, maar helaas een update beleid van niks.
Oops
Ik heb het merk Umidigi ontdekt. Doet niet onder voor duurdere merken.
De A5 pro en 3 power zijn echte aanraders.
Beiden rond de 100 euro.
Doet minder zeer als je hem laat vallen.
Nergens last van. Alleen na de laatste update ging alles haperen ineens. Scherm reageerde amper nog. Opnieuw opgestart en het was weg. Voor de prijs is het echt een waanzinnig lekker toestel. Vergeleken met de Samsung A51 die ik gekocht had is de Nord echt heel veel sneller. Heb de A51 maar in een la gelegd als reserve, wat een sloom toestel zeg!
Vorige week op kantoor ging mijn Nord plots in een reboot en bleef daar lang in hangen. Na zo’n 10 minuten de telefoon maar even uit en weer ingeschakeld. Geen factory reset gelukkig. Sindsdien ook geen vreemde issues meer gehad. Zit er wel steeds harder over na te denken om over te stappen op een niet nader te noemen merk en OS 😉
Misschien enkele knoppen die ingedrukt bleven in broekzak ofzo.
Ik heb de Nord van dag 1 en nog geen enkele fout of bug tegengekomen.
Prima telefoon. Laat je niet gek maken door enkele die een bug tegen komen. Kan bij elke telefoon, zelfs die van €1000+.
Als je van plan was om hem te kopen, zou ik nu nog even wachten…
Ja, dit is mij dus ook overkomen. Haalde m’n Nord uit m’n broekzag en zag een zwart bootloader (?) scherm waarop ik moest inloggen met een wachtwoord dat mij niet bekend was. Hoorde later dat dat de encryptie zou unlocken, maar dat wist ik op dat moment niet. Enige optie die ik had was kiezen voor wachtwoord vergeten, en vervolgens kreeg de Nord een factory reset en moest ik alles weer opnieuw instellen. Gebeurde ongeveer anderhalve week nadat ik m’n Nord in gebruik genomen had. Gelukkig is het bij één keer gebleven.
Afgezien daarvan ben ik heel erg tevreden over mijn Nord.
Vanaf de eerste dag dat de nord beschikbaar was heb ik hem en ik kan niets anders vaststellen dan dat deze bij mij met toch wel heel veelvuldig gebruik absoluut feilloos werkt zonder ook maar het geringste probleem. Ondertussen kan ik zelfs ook RCS chat van Google via Proximus gebruiken en updates kwamen absoluut behoorlijk snel binnen. Nu staat hij wel nog op juli patch maar volgens ingewijden bij OnePlus zou android 11 binnen de maand beschikbaar komen voor de Nord met meest recente patch. Het enige wat me aan OnePlus stoort is hun on-line verkoopskanalen want accessoires voor Nord lijken nooit bijbesteld te worden en out of stock en graag had ik ook hun eigen mediaplayer app erop zien staan omdat YouTube music dikke ellende is geworden. Heb YT music gewoon buiten geschopt en Apple music in de plaats genomen omdat het niet door de beugel kan dat YT je gedownloade muziek stelselmatig ongevraagd verwijderd terwijl je maandelijks contributie betaald. Bij sommige albums had ik drie maanden na release nog maar toegang tot amper de helft nummers. Maar dat terzijde met de OnePlus nord 0,0 % problemen en dankzij 5G light met Proximus in afwachting van het effectieve toch 4 keer sneller 4+ g internet op de nord. Heb zelfs als snelheden gehaald op 380mbps.
Bij mij werkt android auto niet, op andere android telefoons heb ik daar geen problemen mee.
Op geen enkele manier is de verbinding tot stand te brengen.
Toch blijft het een mooie telefoon voor dat geld, alleen jammer van die 2 selfie camera’s aan de voorkant?
Ik krijg steeds meer het idee dat deze telefoon veel te vroeg op de markt is gebracht. Deze fout en er zijn al diverse updates geweest, zo kort na het uitbrengen.. dat is niet goed nie
Nog niet ervaren gelukkig. Op mijn Oneplus One destijds zaten ook echt veel fouten in de ROM, zoals multitouch die volkomen de weg kwijt raakte. Duurde een half jaar voordat er een patch was. Er viel niet mee te werken. En dat terwijl CyanogenMod ROM, de community versie destijds, het binnen een week had opgelost. Ik ging dus snel over naar CyanogenMod ROM. Ze maken mooie hardware, en sommige dingen van de software zijn ook prima, maar over het algemeen ervaar ik de software van andere merken wel als stabieler. Ook bij de Nord.