Recyclen
PanelWizzard heeft in opdracht van T-Mobile en Closing the Loop een onderzoek gehouden onder meer dan duizend respondenten van 18 jaar en ouder. Daaruit is gekomen dat driekwart van de telefoongebruikers hun oude telefoon een tweede leven zou willen geven. Van die groep weet echter 64 procent niet hoe ze dit zouden moeten doen. In samenwerking met Closing the Loop probeert T-Mobile mensen bewuster te maken, zodat telefoons of de materialen hiervan worden hergebruikt in plaats van dat ze belanden op een grote schroothoop. Zo biedt T-Mobile nu ook abonnementen waarbij de klant minder betaalt per maand, in ruil voor de gekochte telefoon na de gebruiksperiode. Wanneer het abonnement afloopt heeft de klant de keuze: óf hij levert de telefoon in bij T-Mobile en heeft genoten van lagere maandkosten óf hij houdt het toestel en betaalt het restbedrag.
> Slechts 14% van de Nederlanders recyclet smartphone
> Helft van de smartphonebezitters wil smartphone bewaren
> Zo’n 36% van de Nederlanders geeft oude telefoon weg en 20% verkoopt hem
> 10% van de Nederlanders houdt hem als reservetelefoon
CEO van T-Mobile: ‘’Dit is het moment waarop we actief moeten bijdragen aan een duurzamer gebruik van waardevolle grondstoffen en wij als telecomprovider onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Daarom creëren wij bewustwording bij onze klanten. Ons einddoel is de hele telecomsector stimuleren mee te doen. In samenwerking met Closing the Loop zijn wij een innovatief recyclingprogramma gestart dat e-waste aanpakt en circulariteit in de telecomsector stimuleert. We zijn blij te zien dat het onderzoek aantoont dat ruim de helft van de Nederlanders overweegt een abonnement af te sluiten met een optie als deze’’.
E-waste
Initiatieven zoals deze zijn noodzakelijk, gezien de grote impact van de huidige situatie en de afwezige kennis hierover bij de grote groep. Van de 7 miljard telefoons die per jaar worden geproduceerd, wordt slechts een schaarst deel gerecycled. Dit gebeurt vaak ook nog eens onverantwoord, met als gevolg dat telefoons alsnog bij een vuilnisbelt terechtkomen. Het gevolg hiervan is e-waste, de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Desalniettemin kon driekwart van de ondervraagden geen antwoord geven op de vraag wat e-waste is.
Joost de Kluijver, directeur Closing the Loop: ’’Het onderzoek laat zien hoe belangrijk het is mensen goed te informeren en recycling nog beter te faciliteren. De aanschaf van een nieuw toestel is een perfect moment om klanten te informeren en te helpen met een betere bestemming voor hun oude toestel. Daarom is het van belang dat telecomaanbieders zich hiervoor inzetten.’’
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Als ik mijn telefoon bij vervanging in kan ruilen tegen een normale vergoeding zal ik dat zeker doen, helaas is dat bijna onmogelijk omdat providers en de meeste winkels telefoons niet terug nemen tegen een normale vergoeding laat staan als die een krasje of een barstje heeft dan wil niemand hem meer. Oké een enkele dan voor het materiaal wat erin zit, maar dan ineens zonder vergoeding van die materialen
Er wordt gigantisch verdiend aan onze afvalstoffen en wij maar betalen om ze kwijt te raken
Als de fabrikanten de telefoons 5 jaar voorzien van updates, dan zijn er voldoende mensen die hun oude telefoon nog een tijdje houden.
Is het echt 7 miljard smartphones per jaar? Zeker geen typfout ? Ik kan het bijna niet geloven! We zijn met 7 miljard mensen op de wereld. Dat is voor iedereen elk jaar een nieuwe gsm.
Al mijn telefoons komen op Marktplaats
Als onze oude mobieltjes opgebruikt zijn, gaan ze naar stichting aap. Die zorgt dat ze verantwoord gerecyclet worden, en houden daar zelf wat geld aan over voor de verzorging van hun opvangdieren. Win-win situatie vind ik ?
Ik het artikel staat dat 50% van de mensen de telefoon wil bewaren. Hoor ik ook onder. Vind het leuk om af en toe te klooien met oude smartphones. Daarnaast is het een stukje geschiedenis van mij.. Heb mijn allereerste GSM ooit weggegooid, nog steeds spijt van..
Toch altijd weer bijzonder om te lezen dat de verantwoordelijkheid voor hergebruik uiteindelijk altijd bij de consument wordt neergelegd.
Dat er wat moet gebeuren staat vast en dat wij als consument daar wat aan kunnen/moeten bijdragen vind ik prima.
Maar laten ze eerst eens beginnen bij de producenten etc. Wanneer die er eens voor zorgen dat de ondersteuning op een toestel fatsoenlijk is zodat er niet direct de noodzaak is om te vernieuwen, scheelt dat al een hele hoop.
En als ik een micro SD kaart koop ter grootte van een vingernagel, waarom zit er dan een verpakking om ter grootte van een A4?
Of een bestelling bij een webshop, waarbij een kleine doos weer verpakt is in een veel te grote doos en vervolgens opgevuld wordt met allerlei plastic zooi.
Ik denk dat daar meer winst te behalen is dan bij de eindgebruiker.
Ik geef elke 2 jaar mijn telefoon aan mijn vader. Die heeft nog nooit een gsm & smartphone gekocht in zijn leven