Marktaandeel derde kwartaal 2019
De smartphoneverkoop is nog steeds dalende, dat blijkt uit een onderzoek van Gartner naar de wereldwijde verkoopcijfers van telefoons voor het derde kwartaal van 2019. Het is een trend die al enkele jaren aan de gang is doordat telefoons een langere houdbaarheidsdatum hebben en meer mensen wereldwijd een slimme telefoon in handen hebben.
Gartner merkt wel dat smartphonegiganten Samsung en Huawei hun verkoop het afgelopen kwartaal zagen groeien. Samsung liet 72 miljoen telefoons over de ban rollen, ten opzichte van 73 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, en daarnaast groeide het marktaandeel tot 20,4 procent. Het is in de eerste plaats de sterke prestaties van de vernieuwde Samsung Galaxy A-reeks die Samsung dit jaar de groei oplevert, want steeds meer gebruikers laten premium-telefoons links liggen en grijpen naar een voordeligere midrange-telefoon.
De Samsung Galaxy A50 was dit jaar de bestverkopende telefoon in Europa
Toekomst van Huawei
Verder zien we ook Huawei groeien, hoewel het merk nog steeds lijdt door sancties die door de Verenigde Staten zijn opgelegd. Al ziet Huawei zijn verkoop, en bijgevolg ook het marktaandeel groeien van 13,4 procent tot 17 procent.
Net zoals we deze zomer hebben gemeld, merkt ook Gartner op dat die groei volledig afkomstig is door sterke prestaties van het merk in thuisland China die omwille van de crisis juist een boost hebben gekregen. Partners van het merk voeren volop promotie voor Huawei-telefoons in China, waardoor andere Chinese merken ook moeilijker met de gigant kunnen concurreren.
Toch blijft de toekomst voor het merk in Europa onzeker, want we verwachten dat nieuwe Huawei-toestellen die gebaseerd zijn op Android 10 zonder Google-apps- en diensten op de markt zullen verschijnen. Het is ook al langer duidelijk dat Westerse kopers dat ontbreken als een ‘dealbreaker’ beschouwen. Toch is er nog steeds een oplossing voor Huawei mogelijk die het merk uit de impasse sleept en er zijn ook positieve vooruitzichten merkbaar.
Apple verliezer
De grootste verliezer uit de top vijf van grootste smartphonemerken is Apple. het bedrijf ziet zijn marktaandel afnemen van 11,8 procent tot 10,5 procent. Het Amerikaanse bedrijf deed het de afgelopen maanden goed in China, maar de verkoop daalde wereldwijd. Al is het vooral ook interessant om te kijken hoe Apple het ervan af brengt in het laatste kwartaal van dit jaar wanneer de verkoopcijfers van de iPhone 11 bekend zijn.
Een andere verliezer is Xiaomi dat zijn marktaandeel afgelopen kwartaal zag krimpen. Het derde kwartaal is niet het sterkste voor het Chinese bedrijf. Xiaomi’s marktaandeel daalt van 8,5 procent tot 8,3 procent. Concurrent OPPO zet wel kleine stapjes voorwaarts en het toont nu een marktaandeel van 8 procent, vergeleken met 7,9 procent vorig jaar.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik heb geen voorkeur voor iOS of Android, maar als ik een Android toestel zou kopen, zou ik daar nooit meer dan 500,- voor betalen en dat is alleen maar vanwege de relatief korte periode dat er updates verstrekt worden. Dit is 2-3x korter dat bij iOS het geval is. In die zin is een iPhone toestel wat mij betreft dus niet altijd duurder.
De vraag is of je 4-6 jaar met je telefoon wilt rondlopen of misschien elk jaar of om het jaar een nieuwe koopt. Dan kun je in mijn ogen (voor hetzelfde geld als 1 iPhone) beter een Android toestel kopen van bijvoorbeeld Xiaomi of Huawei, enz. Dan ben je redelijk bij de tijd wat hardware betreft en hoef je je ook geen zorgen te maken of je na een jaar of 2 geen updates meer krijgt.
Of het goed is voor het milieu is weer een totaal andere vraag.
Moet:
hoewel het merk nog steeds leidt door sancties die door de Verenigde Staten zijn opgelegd.
Niet zijn:
hoewel het merk nog steeds lijdt door sancties die door de Verenigde Staten zijn opgelegd.
Dat er nog zoveel iPhones verkocht worden is puur te danken aan het op-afbetaling-systeem. Zou dat er niet meer zijn, dan is het helemaal gedaan met Apple.
Apple boort nieuwe markten aan want die zien ook wel dat dit vroeg of laat een probleem wordt. Airpods, powerbankhoesjes en andere onzin tegen woekerprijzen, het blijft tenslotte Apple.
Indeed.
Iphone is een aflopende zaak