Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders steeds minder interesse hebben in de nieuwste smartphones. Daarbij valt op dat Samsung niet kan tippen aan de zoekvolumes van de iPhone.
Minder interesse in de nieuwste smartphones
Smartphonefabrikanten zullen het moeilijker krijgen om de aandacht van de consument op zich te vestigen. Dat blijkt uit onderzoek van Smartphonehoesjes.nl. Voor dit onderzoek zijn de zoekvolumes op Google in de maanden rondom de lancering van nieuwe telefoons geanalyseerd. Er is gekeken naar de iPhone 13, 12, 11, X en de Samsung Galaxy S21, Galaxy S20, Galaxy S10 en de Galaxy S9.
Uit de analyse blijkt dat het aantal zoekopdrachten naar het nieuwste model in de tijd van de release flink afneemt. Dat het nieuwste model minder aandacht krijgt dan voorheen, kan met van alles te maken hebben. Door de pandemie speelt er economische onzekerheid en er is een enorm chiptekort, waardoor een nieuwste smartphone niet meer bovenaan het wensenlijstje staat.
Mensen wachten langer met de aanschaf van een nieuwe telefoon
Eén op de drie mensen koopt eens per twee jaar een nieuwe telefoon, blijkt uit cijfers van Smartphonehoesjes.nl. Bijna zestig procent doet dit nog niet eens één keer in de twee jaar: “Mensen geven aan hun oude telefoon helemaal ‘op’ te maken voordat er een nieuwe gekocht wordt. Daarnaast worden de nieuwe modellen steeds prijziger. Voor ruim veertig procent van de mensen is dit een reden om langer te wachten met de aankoop van een nieuwe telefoon.”
Hetzelfde resultaat zagen we begin 2021 ook in onze AW Poll over de levensduur van smartphones. We vergelijken daar de uitkomsten van 2021 en 2019. Uit alle resultaten bleek dat mensen langer deden met hun telefoon. Met name de groep van lezers die hun telefoon tussen de twee en drie jaar geleden kocht, was flink gegroeid.
iPhone is minder populair
De iPhone 11 was de meest populaire iPhone van de afgelopen jaren. In september 2019, de maand van de lancering, was de iPhone 11 goed voor 2,7 miljoen zoekopdrachten. Drie modellen van de iPhone zijn beduidend minder favoriet bij de gebruikers: de iPhone 13 mini, de iPhone xs Max en de iPhone 11 Pro Max. Dit komt overeen met het zoekwoord ‘nieuwste iPhone’. Ook hierbij is een dalende trend te zien. Tijdens de lanceringen is er een piek te zien, maar die wordt elk jaar minder hoog.
Opvallend is dat de in 2021 uitgebrachte iPhone 13 de populariteit in zoekopdrachten van de iPhone 11 en iPhone 12 nog niet kan evenaren. Naar de iPhone 13 werd ruim 1,9 miljoen keer gezocht, terwijl de iPhone 12 nog goed was voor 2,6 miljoen zoekopdrachten. Volgens Smartphonehoesjes.nl kan dat liggen aan de goede verkopen van de iPhone 12 omdat deze veel nieuwe mogelijkheden had. De iPhone 13 heeft minder nieuwe mogelijkheden en de mensen die vorig jaar een iPhone 12 hebben gekocht, kopen nu nog geen nieuwe telefoon. Daarnaast is de iPhone 13 minder goed beschikbaar vanwege het chiptekort.
Samsung versus iPhone
Samsung kan niet tippen aan de zoekvolumes van de iPhone, zo blijkt uit het onderzoek. De Samsung Galaxy S10 is qua aantal zoekopdrachten de meest populaire Samsung-telefoon. De Galaxy S10 had ook een grote upgrade in functies ten opzichte van zijn voorganger: de S9. Vooral het scherm, de camera’s en de prestaties kregen een grote update. Dit heeft veel mensen dus nieuwsgierig gemaakt naar die versie.
De nieuwste Samsung-toestellen zijn voor de consument steeds minder van belang. De zoektermen naar de nieuwste smartphones van het Zuid-Koreaanse merk nemen in de eerste drie maanden na de release flink af. Begin 2019 bij de release van de Galaxy S10 waren dit nog ruim één miljoen zoekopdrachten. Bij de Galaxy S20, een jaar later, was dit 7% minder. Bij de Galaxy S21 was dit begin 2021 zelfs 42% minder.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ze kappen gewoon te snel met updates, zodat je weer in je spreekwoordelijke buidel dient te tasten!
Ik wil gewoon 20 jaar met een telefoon kunnen doen! 😀
De nieuwe smartphones zijn te groot, passen niet meer in het borstzakje van een overhemd of in je broekzak. Zoek maar eens naar een model van zes inch of kleiner. Je vindt alleen instapmodellen of … Een iPhone!
En ik heb nog geen midrange toestel gevonden met een vergelijkbare schermresolutie en dpi als mijn Nokia 8.
Samsung koop je om het apparaat. de iPhone gaat om de goddelijke beleving. Verslaafd noem je zoiets. Je let niet meer op wat je koopt maar je moet het gewoon hebben. Nooit iets van begrepen. Een iPhone is inferieur aan een android smartphone op de Chinese meuk na dan.
Het meten van populariteit adhv het aantal zoekopdrachten is discutabel. De informatie ‘push’ kan immers ook aan het veranderen zijn. Zo krijgen we de laatste jaren steeds vaker en meer info vóór de officiële launch, hetgeen een invloed zal hebben op het aantal zoekopdrachten. En dat verschilt per merk. Daarnaast: Als een model negatief in het nieuws is wordt er ook meer naar gezocht, maar dat maakt het model niet per sé populairder…
ja vooral high end lekker midrange kopen zijn goed genoeg.
Nieuwe telefoons zijn steeds minder vernieuwend en veel te duur, daarom.
wat dacht je van 250 euro en geen cent meer voor mobiel
De verbeteringen die een nieuwe smartphone biedt, zijn dan ook niet bepaald groot. Waarom zou je een nieuwe telefoon kopen als die vrijwel niets meer zal kunnen dan je oude telefoon?
Omdat de nieuwste smartphone veelste duur zijn. Door Cojona minder geld in omloop. Alleen de elite kunnen dit straks nog kopen.
De prijs is toch het grootste struikelblok voor mij. Met dan duizend euro betalen voor een telefoon ga ik echt niet doen. Eigenlijk vind ik 500 euro al veel geld voor een telefoon.