Google maakte tijdens The Android Show zijn nieuwe design wereldkundig. Het zette eerder al iets online wat het duidelijk pas wilde tonen op of de Android Show-presentatie, maar nu is het officieel. Dit is hoe het nieuwe design, Material 3 Expressive, eruit komt te zien.

Lees verder na de advertentie.
Material 3 Expressive
Jaren geleden liet Google ons kennismaken met Material You. Om je een idee te geven van het verloop van de designtaal van Google, hier een kleine tijdlijn:
- 2014 – Material Design (1) – diepe schaduwen, veel animaties en uitgesproken kleuren
- 2018 – Material Theming (2) – meer vormen, typografie kon aangepast worden per merk
- 2021 – Material You (3) – persoonlijkere aanpassingen en meer afgeronde vormen
In de jaren daarna kregen steeds meer apps eindelijk het Material You design. Inmiddels zijn we echter alweer heel wat jaren verder en en hoewel Google vasthoudt aan de naam ‘3’, voelt Material 3 Expressive toch als een nieuwe fase. We hebben eerst de grote omslag in design gehad, toen meer thematische aanpassingen en toen de personalisatieopties, nu is het tijd voor ‘expressive’, sprekend dus. En dat is het ook.
Google zette per ongeluk een pagina live over de nieuwe fase voor Material 3, maar haalde de pagina snel weer offline. Maar vanavond tijdens The Android Show is het officieel aangekondigd en dit is wat je er zoal van kunt verwachten. Zo komt het onder andere naar Wear OS, wat betekent dat zachtere vormen te zien krijgt en je scherm makkelijker afleesbaar is. Ook zou de batterijduur er 10 procent mee verbeteren en dat is een heel interessante toevoeging voor Wear OS, dat toch bekendstaat als een vrij zwaar OS qua energieverbruik.





Lees verder na de advertentie.
46 onderzoeken
Google schrijft: “Material 3 Expressive is geboren uit onderzoek – niet op een manier van 41 tinten blauw, waarbij ontwerpbeslissingen werden gedelegeerd aan gegevens, maar in een gezamenlijk onderzoek dat onderzoek, ontwerp en techniek omvatte. In 2022 onderzocht onze onderzoeksstagiaire het gebruikerssentiment van Material Design in Google-apps. Nadat ze haar eerste bevindingen had verteld aan collega’s in een bierhal in München, ontketende ze een teambreed ontwerpdebat: Waarom leken al die apps zo op elkaar? Zo saai? Was er geen ruimte om het gevoel te versterken?”
Uiteindelijk heeft Google 3 jaar de tijd genomen om dit verder te onderzoeken door middel van 46 onderzoeken onder meer dan 18.000 deelnemers. De onderzoekers keken hierbij onder andere naar waar deelnemers naar keken, de emotionele reacties die volgden en hoe snel deelnemers begrepen wat ze moesten doen. Hierbij heeft het bijvoorbeeld gekeken welke voortgangsindicator (de ‘zandloper’ van vroeger op de PC) het deed lijken alsof de wachttijd sneller aanvoelde.
Cool en voor alle leeftijden
Google laat weten dat expressief design betekent dat het je iets laat voelen: een emotie, maar dat het tegelijkertijd overbrengt dat het functioneel is en dat het je moet helpen je doelen te bereiken. Google wil hiermee vooral belangrijke acties laten opvallen en elementen die gelijk zijn beter organiseren. Uit het onderzoek bleek dat mensen een voorkeur hebben voor expressief ontwerp met veel energie, speelsheid en vrolijke kleuren.
Het moet vooral cool worden gevonden, zo schrijft Google. “We hebben ook gezien dat deze coolheid niet slechts een ijdelheidsfactor is, maar een positieve drijfveer voor gedragsintentie, wat betekent dat gebruikers eerder geneigd zijn om over te stappen op een product met dit ontwerp. Dat maakt een expressief ontwerp een krachtige motivator voor adoptie.”
Bovendien zou het design Android toegankelijker maken voor een grotere leeftijdsgroep: “Hoe ouder je wordt, hoe langzamer je wordt, is min of meer een gegeven in bruikbaarheidsstudies en wat we zien bij de huidige versies van Google’s apps. Maar met Expressive-versies zien we een verwijdering van leeftijdseffecten in fixatietijden, waardoor gebruikers van 45+ op hetzelfde niveau presteren als hun jongere tegenhangers.” Daarnaast ziet Google dat het nieuwe design ook gebruiksvriendelijker is voor mensen met een beperking.
Lees verder na de advertentie.
Grotere knoppen
Verder geeft Google nog een voorbeeld van wat er anders is in het nieuwe design: “De verzendknop in het nieuwe ontwerp is bijvoorbeeld groter, bevindt zich net boven het toetsenbord en maakt gebruik van een secundaire kleur om de aandacht te trekken. We kunnen dit vergelijken met het niet-expressieve ontwerp, waarbij de kleine verzendknop in de werkbalk bovenaan het scherm staat, samen met andere besturingselementen zoals het bijvoegen van een bestand. Toen deelnemers werd gevraagd om “de e-mail te verzenden” in de app, zagen hun ogen de knop 4x sneller in het expressieve ontwerp.”
Natuurlijk betekent dit niet dat alle apps ineens volledig in die stijl worden ondergedompeld: je bank-app doet nog steeds zijn eigen ding, maar Google vraagt ontwikkelaars wel de patronen en standaarden die bij Android en deze nieuwe designtaal horen te respecteren. Wel waarschuwt Google alvast, dat het nieuwe design wel als bijkomstigheid heeft dat het even wennen is: mensen zijn er niet vertrouwd mee en het is aan ontwikkelaars om te zorgen dat de nieuwe stijl breed omarmd wordt.
Wat vind jij ervan, dit expressieve design? Deel het in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten