Lidl gaat volgend jaar zijn aanbod op het vlak van slimme apparaten uitbreiden. Het bedrijf stelde recent zijn eigen platform voor van slimme stopcontacten en lampen die werken met de Google Assistent en de Zigbee-standaard.

Lees verder na de advertentie.
Lidl-smarthomeproducten
De supermarktketen pakte dit jaar uit met een eigen reeks smarthomeproducten bestaande uit slimme lampen, een stopcontact en sensoren. Volgens Tweakers gaat het bedrijf zijn productaanbod volgend jaar uitbreiden, maar het is nog niet helemaal duidelijk welke nieuwe producten we mogen verwachten. Wel stelt de supermarkt dat er vanaf vrijdag 27 november korting komt op het huidige aanbod. Je kan vanaf dan bijvoorbeeld de Gateway waarmee je alle producten verbindt kopen voor 25 euro in plaats van 30 euro en een slim stopcontact kost 10 euro in plaats van 13 euro.
Een van de sterkste punten van zijn ecosysteem is volgens Lidl dat een eigen team van ontwikkelaars heeft en niet hoeft te rekenen op een white label-leverancier. De gebruikersgegevens worden daarmee verzonden naar een Microsoft Azure-server in Europa om de privacy van gebruikers te garanderen, aldus de supermarktketen. Toch maakt het bedrijf wel gebruik van de Zigbee-module van het Chinese white label-merk Tuya.

De Silvercrest Gateway waarmee je alle producten verbindt
‘Beveiliging is lastig’
Androidworld sprak gisteren met Dave Maasland de CEO van het internetbeveiligingsbedrijf ESET en die maakt zich zorgen om de plotselinge toename van goedkope smarthomeproducten. “Wij maken ons zorgen omdat we ons afvragen of deze golf van goedkope smarthome-apparaten te vroeg komt. Het is ook gewoon lastig om een ecosysteem veilig te houden, en dat merken we al bij grote fabrikanten.”
Volgens Maasland staan de gevestigde fabrikanten al verder op het vlak van beveiliging. “Alle techbedrijven maken op een geven moment dezelfde fouten op het vlak van beveiliging. Het is altijd een kwestie van beveiliging versus gebruiksgemak, en het verschil met grote partijen zoals een Signify of een Google is dat ze al wat verder staan in dat proces. Met deze opkomende fabrikanten van low-budget-producten is de kans groot dat zij nu tegen problemen aanlopen die voor de grote spelers al lang verleden tijd zijn.”
Kat uit de boom
Naast Lidl kwam ook onder meer HEMA en Action al met een eigen reeks van smarthomeproducten, en die werken wel volledig via het platform van Tuya. De ESET-CEO raadde in ons interview aan om voorlopig als consument nog even de kat uit de boom te kijken als het gaat om de goedkope smarthomeproducten die nu op de markt komen. “Als ik zo’n product zou kopen, dan zou ik me toch beter voelen bij een deurbel van Ring dan bij een white label-product, want je weet dat een bedrijf als Ring al talloze keren is gecontroleerd door beveiligingsexperts. Als ik een advies mag geven over goedkope producten, dan is het wel om beter nog even te wachten.”
We richten deze week ook in onze AW Poll de aandacht op voordelige, slimme producten. Geef jij de voorkeur aan smarthomeproducten van de bekende merken of geef je toch de voorkeur aan producten die minder kosten? Laat je stem achter in de poll en verduidelijk je antwoord in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten