Sommige fabrikanten, zoals Xiaomi, hebben de afgelopen jaren goede zaken gedaan. Andere partijen doen het ‘iets’ minder goed en lijden vaak flinke verliezen. Het laatstgenoemde was in 2020 wederom het geval voor LG: ondanks dat de verkoopaantallen zijn gestegen, werd er een flink verlies vastgesteld.
Succes LG Velvet
Na jaren van rode cijfers wist het Zuid-Koreaanse LG met de Velvet weer een lichtpuntje te vinden. In een zee van midrange-telefoons wist de Velvet zich staande te houden met prima prestaties, en dat voor een schappelijke prijs. Eén telefoonlijn die goed loopt is echter niet voldoende om groene omzetcijfers tevoorschijn te toveren. Hoewel de verkoopaantallen stegen, moest LG eveneens een stijging van het verlies waarnemen.
Het vierde kwartaal van 2020 leverde jaar-op-jaar (YoY) een stijging op van vijf procent: gedurende het vierde kwartaal van 2020 verkocht het vijf procent meer telefoons dan in hetzelfde kwartaal één jaar geleden. Tegelijkertijd is het een daling in verkoopaantallen in vergelijking met het derde kwartaal, toen het nog negen procent meer telefoons wist te verschepen. LG zegt dat dit met een tekort aan 4G-chips en een daling in de verkopen van high-end telefoons te maken heeft.
Wederom verlieslijdend
Wat de winstcijfers betreft laat LG’s mobiele divisie in het vierde kwartaal een daling zien van 18 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Op jaarbasis ziet LG zijn winstcijfers met 16 procent teruglopen. Onder de streep verloor LG ongeveer 751 miljoen dollar: het verlies ligt daarmee iets lager dan in 2019, toen LG nog ongeveer 860 miljoen dollar moest wegschrijven voor zijn mobiele divisie. Met het blijvende verlies lijkt de onzekerheid over LG’s toekomst op de smartphonemarkt alsmaar toe te nemen.

In de kwartaalrapportage concludeert LG dat het zijn “huidige en toekomstige concurrentiepositie objectief overweegt en de koers nader bekijkt”. In een vooruitblik over de toekomst stelt LG dat het ‘verwacht dat verkopen zullen stijgen tot niveau’ voor het corona-tijdperk’. LG zegt daarnaast dat de concurrentie alsmaar zal toenemen. Of LG’s mobiele divisie in zijn huidige vorm tegenop gewassen is, blijft nog onbekend. Na eerder te hebben gezegd de mobiele divisie niet te verkopen, kwam het Koreaanse bedrijf daar recent op terug.
Toekomst LG-telefoons
Hoe de toekomst van LG eruit komt te zien, lijkt dus nog onzeker. Dat LG een nieuwe strategie nodig heeft om winstgevend te worden, is wel duidelijk. Het afgelopen jaar probeerde LG dit zelfstandig te bewerkstelligen met zijn gloednieuwe Velvet en Wing: twee telefoons die veel aandacht kregen.
Dat blijkt achteraf niet voldoende om LG Mobile Communications winstgevend te maken. Denk jij dat LG zijn mobiele divisie zal verkopen? Laat het ons weten in de reacties onderaan het artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Gelukkig maken ze verlies. Ik kan die onzin wat ze maken niet meer aanzien, ik bedoel LG Wing smartphone met een notch. Zo snel mogelijk mee kappen a. u. b.
De Velvet met dual-screen accessoire heb ik aanbevolen aan mijn vader die zocht naar iets moderns dat hem bij productiviteit kon helpen. Dát is het toestel dat duidelijk maakt dat LG een aanwinst is voor de smartphone-branche, en het zou zonde zijn ze die divisie zouden stoppen. Ze lopen niet achter de rest aan maar maken hun eigen pad, en zonder te vergeten dat niet iedereen €1300 te besteden heeft. Het is mij een raadsel waarom dat hen geen winst heeft kunnen opleveren. Wellicht gebrekkige marketing? Aan de producten ligt het niet
Ben nog steeds van mening dat LG kwalitatieve telefoons heeft gemaakt vanaf de V30 en G6 series. Het jammere is dat ze te laat met updates kwamen, waar ze nu pas van inzien dat gebruikers hier waarde aan hechten. Camera en audiokwaliteiten zijn gewoon goed en worden door reviewers onnodig afgedaan alsof ze niet competitief zijn. Zoals ik wel vaker terug zie komen moeten de toestellen van LG het ontgelden vanwege geen juiste marketing door LG.
Laten ze maar op oled tv hun aandacht zetten mobiel is over de top aan het worden ik wacht welke falliet gaan er zal maar een paar gaan overleven. Apple en Android. dat zijn er dus 2 maar. De rest ligt op de vuilnisbelt straks
LG zou in principe hetzelfde kunnen doen als Sony.
Sony voegde de mobiele divisie samen met de camera en tv divisie en nu kunnen de telefoons gebruik maken van de hoge kwaliteit camera sensoren en beeldschermen.
LG had al lang een focus op audio kwaliteit en met de Velvet lieten ze zien dat ze ook qua design heel competent zijn.
Ze moeten nog een paar dingen vinden waarmee ze uniek kunnen zijn in de zee van Samsungs en Oppos.
Eigenlijk doet LG er al jaren niet meer toe, de laatste vernieuwde telefoon die je nog wel eens tegen kwam was de G Flex. LG is duidelijk op andere gebieden beter en het is misschien wel beter om de smartphone divisie bij het grofvuil te zetten, net zoals Sony trouwens…..