In de ING-app kun je vanaf nu controleren of je een echte bankmedewerker aan de telefoon hebt of niet. ING is een van de bedrijven die in Nederland enorm lijdt onder phishing. Althans: zijn klanten. Het bedrijf is zich ervan bewust dat zijn klanten soms het slachtoffer worden van hackers die phishing-aanvallen uitvoeren. Daarom komt het met deze tool.
Phishing
“Met Katrien van ING Bankzaken, spreek ik met de heer Jansen?” Je zou denken dat iemand van ING inderdaad zo een gesprek begint, maar hoe weet je dat Katrien echt is? Je kunt even snel een LinkedIn-zoekopdracht doen, maar iedereen kan een LinkedIn-account aanmaken. Om te zorgen dat je niet wordt opgelicht is er straks een nieuwe tool beschikbaar voor klanten van ING Bank.
Eén van de grootste problemen van internetbankieren is de veiligheid. Mensen worden toch snel zenuwachtig als het om bankzaken gaat. Geld is nu eenmaal belangrijk en banken zijn instanties die je voor veel zaken nodig hebt. Het zou handig zijn als banken konden zeggen: “Wij bellen u nooit, dat is dan sowieso een hacker”, maar dat kan niet. Een bank moet, zeker nu er steeds minder fysieke bankfilialen zijn om naartoe te gaan, soms zijn klanten bellen. Bijvoorbeeld als er vreemde transacties zijn of een onderzoek wordt gestort naar aanleiding van bepaalde transacties.
Helpdeskfraude
Je weet nooit zeker of de persoon die je opbelt en zegt dat hij of zij van ING is, dat ook daadwerkelijk is. Maar ING wil je helpen daar wel iets zekerder over te worden, namelijk door een nieuwe tool toe te voegen binnen zijn Bankieren-app. Vanaf 16 april kun je daar de ‘check het gesprek’-knop vinden, waar je op kunt drukken, je eigen telefoonnummer kunt invullen en de bank direct een check doet of dit een medewerker is.
ING hoopt klanten zo beter weerbaar te maken tegen helpdeskfraude. Iets wat volgens de bank een maatschappelijk probleem is dat we samen moeten oplossen. Om die reden zal het zijn bevindingen rond de nieuwe knop dan ook gaan delen met andere banken.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Of een soort codegenerator in de app, dan zou je aan de degene die belt kunnen vragen wat de code is. Wel zo laagdrempelig mogelijk houden zodat elke gebruiker dit kan controleren.
Dus nadat je bent opgelicht kun je dit zelf checken. ?
Waarom verschijnt er niet gewoon een melding, na het openen van de app zie je het bericht dat je tussen 3 en 4 gebeld wordt.
Tip, Wanneer je wordt gebeld zeg je dat ze jou partner moeten bellen. Hang direct op. Wordt je niet terug gebeld dan was het zeker niet belangrijk.
Yes, heb het verduidelijkt. Thanks!
Net even in de app gecheckt.
Wanneer je wordt gebeld zet je de beller op speaker en open je de app.
Daar vul je je eigen nummer in waarna de app controleerd met wie je belt van de bank.
Op zich prima voor mensen die de app kunnen gebruiken.
Totdat de scammers het nummer spoofen…
Ik heb toch m’n twijfels: als een fraudeur de moeite kan doen om een website na te maken, kan hij of zij dan ook geen spoofing doen met een telefoonnummer? Meestal zijn dat trouwens medewerkers die van een callcenter bellen, die zitten achter een algemeen nummer en dat kan ook nagemaakt worden. In feite kan je als klant een simpele check doen: naam noteren van medewerker die zegt dat ie van ing is, zeggen dat het gesprek ongelegen komt en zelf naar de bank bellen met de vraag of x of y voor die bank werkt en of er vanuit de bank naar je werd opgebeld. Normaal moeten ze zoiets in je dossier terug kunnen vinden. Er is eigenlijk nog een andere simpele truc: vraag of ze je je klantennummer kunnen geven, want dat weet je even niet en zo kan je checken of je echt wel met een bankmedewerker te maken hebt. Een klantendienstmedewerker die jou zelf contacteert, moet al die gegevens bij de hand hebben en hoeft jouw gegevens niet op te vragen, want die hebben ze al.