[Exclusief] Honor: “Wij willen de vierde grootste fabrikant ter wereld worden”

Sebastien Marien
Sebastien Marien
13 mei 2019, 20:30
5 min leestijd
[Exclusief] Honor: “Wij willen de vierde grootste fabrikant ter wereld worden”

Lees verder na de advertentie.

Honor 20 en Honor View 20

Volgende week stelt Honor zijn nieuwe Honor 20-reeks voor nadat we al maandenlang te maken kregen met tal van lekken over de voordeligere Honor 20 en de meer premium Honor 20 Pro die een camera met 5x optische zoom zou krijgen. “De Honor 20-reeks draait in de eerste plaats op een vooruitstrevend ontwerp met vernieuwingen op het vlak van cameraprestaties”, zegt James Zou, president of Honor sales & service overseas aan Androidworld. “De View-reeks daarentegen focust daarentegen op prestaties, want die telefoon krijgt met ook de nieuwste high-end chipset ingebouwd”.

James Zou legt aan Androidworld de verschillen uit tussen de twee vlaggenschepen van het merk, en de verklaring van Zou doet ons meteen denken aan wat Huawei verkondigt over het verschilt tussen de toptoestellen uit de P-reeks en de Mate-reeks. Met toestellen als de P30 Pro wil Huawei grenzen verleggen op het vlak van cameraprestaties en de Mate-reeks krijgt de primeur met de nieuwste Kirin-processor van eigen makelij. De Kirin 990 zou nu al in de maak zijn en krijgt vermoedelijk een plaatsje in de Mate 30 Pro van Huawei. 

De View 20 werd in januari gelanceerd met de krachtige Kirin 980-chipset van Huawei-makelij

Zich onderscheiden van Huawei

Ondanks dat Honor zichzelf voorstelt als een jongerenmerk en een e-brand dat in de eerste plaats online te koop is, heeft het merk het moeilijk om zich in de ogen van de consument los te maken van moederbedrijf Huawei. Op het gebied van onderdelen zoals de chipset, maakt Honor gebruik van wat Huawei ontwikkelt, maar ook op het vlak van design zien we Huawei kiezen voor blinkende kleurovergangen. 

Honor lanceerde zijn eerste telefoon met een kleine camera-inkeping aan de linkerkant nadat Huawei zijn Nova 4 voorstelde

“Design is vaak een kwestie van trends en daarom zag ik de kleuren die wij bij onze telefoons gebruiken onlangs zelfs letterlijk terug bij een paar Nike-sneakers, zegt Zou. Aan de andere is de sales-verantwoordelijke wel van mening dat het merk zich meer moet gaan onderscheiden van het moederbedrijf. “Begin dit jaar hebben we beslist om volledig onafhankelijk onze hardware en software te ontwikkelen, maar zo’n proces vraagt tijd”, dat benadrukt Zou. 

Focus op gaming

Honor gebruikt wel de onderdelen van Huawei, maar het bedrijf staat zelf in voor het ontwikkelen en ontwerpen van de toestellen en het merk heeft ook een eigen softwareschil, Magic UI. We konden Magic UI onder meer testen op de Honor View 20, maar stelden vast dat – naast het andere kleurenpalet – vooral de gelijkenissen met Huawei’s EMUI-schil erg frappant waren. “We werken aan een meer unieke belevenis voor Magic UI”, zegt James Zou. “Eén van de dingen die we willen doen, is focussen op gaming, zoals de nieuwe ‘Gaming+’-verbeteringen voor de Honor View 20″.

We vroegen aan Honor of het merk een echte gaming-telefoon plant met zaken als een scherm met een hogere refreshrate of misschien zelfs een ventilator zoals bij de Nubia Red Magic 3. “Zo’n toestel is zeker een mogelijkheid, maar we willen ook kijken naar accessoires voor gaming en we blijven ook samenwerking met Epic Games, de ontwikkelaar van Fortnite”, gaf Zou als antwoord. Het is nog niet duidelijk wat voor accessoires de topman van Honor in gedachte heeft. Mogelijk gaat het om een controller in combinatie met je telefoon, dat is een typisch voorbeeld van een gaming-accessoire in combinatie met je telefoon. 

begin dit jaar sloef Honor de handen in elkaar met de ontwikkelaars van Fortnite

Streven naar creativiteit en Europese mensen

James Zou vecht binnen Honor om op het gebied van design en creativiteit in zee te kunnen gaan met een Europees team. “We werken nu al met Italiaanse designers die onze telefoon vorm geven en een voorbeeld is de Mochino Edition van de Honor View 20. We willen nog meer met Europese mensen en ik streef ernaar om een team samen te stellen dat voor 70 procent uit Europeanen bestaat. Ik voel wel aan  dat het bedrijf daar ook voor open staat.”

Zou stelt dat creativiteit lang van ondergeschikt belang is geweest in China. “Ik herinner me nog levendig hoe mijn leerkrachten kunst en muziek in de klas vertelden dat hun lesuren zouden worden besteed aan bijvoorbeeld extra lessen wiskunde of Engels. Alles was gericht op presteren en efficiëntie, maar tot mijn blijdschap merk ik dat dat beleid ondertussen veranderd is bij de opleiding die mijn kinderen krijgen.”

Strikt prijsbeleid

Honor brengt high-end toestellen uit die ver verwijderd blijven van de grens van 1000 euro, maar dat brengt schijnbaar wel een aantal beperkingen met zich mee. We vroegen aan James Zou wanneer we de eerste toestellen van het merk mogen verwachten met knappe, gebogen schermranden ook eventueel de mogelijkheid hebben om draadloos op te laden.

De Honor 20 Mochino Edition kreeg ook een stevigere portie RAM en opslag

“Dat kan ik je helaas niet exact vertellen, maar we willen altijd de beste designkeuzes maken in combinatie met een voordelig prijskaartje”, aldus de topman. Honor houdt zich voorlopig dus wel strikt aan relatieve prijskaartjes voor zijn vlaggenschepen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld OnePlus die nu een premium-variant van zijn OnePlus 7 op de markt brengt. 

Vierde grootste smartphonefabrikant

We vroegen aan James Zou of de concurrentie met Huawei beide merken ten goede komt. “Honor is zeker een meerwaarde voor Huawei wat verkoop betreft en we zien dat beide merken naast elkaar kunnen groeien. Wij hebben de ambitie om binnen vijf jaar de wereldwijde nummer vier in de smartphonemarkt te worden.”

De Phantom Blue-variant van de Honor 8X was een knipoog naar de kleuren van het nieuwe logo

Op dit moment bekleden OPPO en Xiaomi respectievelijk de vijfde en vierde plaats in op de wereldwijde smartphonemarkt en Huawei, Apple en Samsung nemen plaats drie, twee en één in. Het is  ook een fenomeen dat de grote fabrikanten uit de top 5 steeds groter worden en dat de kleinere spelers tegelijk in marktaandeel verliezen. Toch bekijkt Honor het als een realistisch doel om zelf die bubbel te doorprikken. In welke mate de aankomende Honor 20 en de Pro-versie daarin een rol zullen spelen, zullen we vanaf volgende week ontdekken. 

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

4

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

14 mei 2019, 9:39

Ik vrees als het aan Xiaomi ligt dat ze die echt niet gaan inhalen. Ook Oppo zal moeilijk worden. Als ik op vakantie ben in Indonesië dan is er bij wijze van spreken om de hoek een Oppo store. Het kan zijn dat de toestellen goed zijn, maar naamsbekendheid doet heel wat met je bedrijf. En daar is Xiaomi juist heel hard mee bezig in Europa.

14 mei 2019, 9:38

Leuke toestellen maar voor mij zijn het net niet toestellen.

14 mei 2019, 0:09

Ik wil ook weleens wat…

13 mei 2019, 23:18

Twee woorden om zich te onderscheiden van Huawei : Android one