Samsung Galaxy S24: nu met hoge korting!

HMD Global, waarom was het eerste jaar zo succesvol?

Dimitry Vleugel
Dimitry Vleugel
27 juni 2018, 20:00
5 min leestijd
HMD Global, waarom was het eerste jaar zo succesvol?

Lees verder na de advertentie.

HMD Global

Halverwege 2016 werd er een nieuw bedrijf opgezet, HMD Global. Dit Finse bedrijf ging op een hele speciale missie, het opnieuw in de markt zetten van de Nokia-smartphone. Microsoft verkocht al zijn Nokia featurephone-hardware, kennis, contracten en personeel aan Foxconn die weer een samenwerking heeft met het Finse HMD Global. Dit bedrijf heeft weer de rechten verworven om tot 2024 toestellen met de merknaam Nokia te verkopen.

Hiermee ontstond de volgende situatie, HMD Global werd verantwoordelijk voor alle sales- en marketingwerkzaamheden maar ook ontwikkeling van nieuwe modellen onder de merknaam Nokia. De partner hierin is Foxconn die voor de technische ontwikkeling en de productie zorgt. Daarbij zal HMD Global een bepaald percentage per toestel afdragen aan Nokia voor het gebruik van de merknaam. Het eerste toestel, de Nokia 6, kwam begin 2017 naar China en zag zijn wereldwijde debuut tijdens het Mobile World Congress in Barcelona in februari en sindsdien gaat het heel erg goed met het bedrijf.

Waarom is HMD Global zo succesvol?

Voordat we deze vraag kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat voor bedrijf het is. HMD Global is niet zomaar een bedrijf met een handig marketingteam die bedachten dat het voeren van het Nokia-merk wel eens een gouden zet zou kunnen zijn. Het grootste gedeelte van het bedrijf bestaat uit oud-werknemers van Nokia zelf. Werknemers uit de tijd van voor Microsoft, toen Nokia nog marktleider was maar ook mensen die op een zijspoor waren geraakt door het falen van de Lumia-telefoons. 

Tijdens ons verblijf in Helsinki en Londen vertellen onder andere Pekka (CMO) en Jon (Manager West-Europa) dat het krijgen van getalenteerde en gemotiveerde mensen absoluut geen probleem was. “Mensen belden zelf of ze alsjeblieft mee mochten doen met dit grote avontuur”, sommigen boden zichzelf zelfs aan als schoonmaker, maar hier twijfelen we toch wel aan het waarheidsgehalte. Naast de oud-werknemers van Nokia was het bedrijf ook nog eens Fins, en de Finnen waren razend enthousiast dat de trots van het land een tweede kans kreeg in de smartphonebusiness.

Door deze juiste samenstelling van mensen en aanwezige kennis kon het bedrijf sneller schakelen en met minder mensen heel veel en snel werk verzetten. Dat blijkt wel uit het feit dat HMD Global voor West-Europa 36 mensen in dienst heeft, het ‘oude Nokia’ deed hetzelfde werk met enkele honderden werknemers. Ook heeft HMD Global met Foxconn een partner met enorme productiemogelijkheden maar ook enorme voordelen op het gebied van het inkopen van materialen. Vooral dat laatste is een hele belangrijke factor.

Dus de basis van het bedrijf was goed en solide, en de productie en technische know-how veilig in handen bij partner Foxconn. Helaas verkoop je daar geen smartphones mee, deze worden namelijk verkocht door onder andere de providers. Zien zij geen heil in je product dan wordt het heel moeilijk. Ook hier bleek geen tegenstand te zijn en de verschillende providers over heel de wereld verwelkomden de mensen van HMD Global met open armen, volgens Pekka Rantala letterlijk met open armen. De naam Nokia is zo verankerd in het geheugen van de mensen, iedereen weet waar het merk voor staat. Het feit dat de naam weer op de markt kwam met een goed idee erachter zorgde voor veel enthousiasme. In vrijwel elke meeting hoorde men hetzelfde ‘de timing voor de terugkeer van Nokia kon niet beter’.

De smartphonemarkt was namelijk een beetje ingekakt en enorm saai. Er waren een paar spelers die de dienst uitmaakten en daardoor gebeurde er eigenlijk weinig opzienbarends. Met de terugkeer van Nokia zou er weer eens flink aan de boom geschud worden en kreeg de consument weer eens een serieus alternatief aangeboden. 

De producten

Ondanks het eerste enthousiasme van de wederverkopers zoals de providers was men wel erg benieuwd naar de producten. Een goede merknaam met een waardeloos product werkt niet voor de consument, dat had Microsoft wel bewezen. Ook hier heeft Nokia zijn huiswerk gedaan, de designers trokken alles uit de kast om toestellen te ontwerpen die zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde goed en mooi zijn. Voor vrijwel alle modellen van Nokia geldt dat de afwerking heel erg goed is en je als consument een mooi product in handen krijgt. In tegenstelling tot wat je zou verwachten leidde dat niet tot hoge verkoopprijzen, integendeel de modellen kwamen in een prijsrange uit onder de €500 waarbij je voor €250 nog heel veel waarde voor je geld kreeg. 

Ook koos HMD Global op het gebied van software voor de juiste partner en dat was Google. Vrijwel alle toestellen van Nokia zijn voorzien van Android One of Android Go. HMD Global heeft een overeenkomst met Google dat ze drie jaar lang de toestellen van veiligheidsupdates zullen voorzien en minimaal twee jaar van versie-updates. Dat bleek de juiste ‘move’ op het juiste moment.

De consument was hevig in verwarring en boos over het feit dat hun vaak dure toestellen zo slecht van updates voorzien werden. De duidelijke en bereikbare (wat betreft prijs) range aan modellen en de updatebelofte van Nokia gecombineerd met de sterke merknaam zorgden ervoor dat de consumenten erg enthousiast werden over deze producten. Door het gebruik van Android One zag men ook dat HMD Global zijn belofte kon houden en dat in in het eerste jaar ook wel gebleken.

Foto genomen door Pekka Rantala tijdens ons bezoek in Helsinki met de Nokia 7 Plus

De toekomst

Het bedrijf heeft een ongelofelijk succesvol eerste jaar achter de rug. In 18 maanden werden 20 modellen op de markt gezet in 91 landen. In 2017 werden er 70 miljoen smartphones en featurephones verkocht. Het merk werd het op drie na grootste merk wat betreft verkochte aantallen in Europa en marktleider op het gebied van featurephones. Het sprookje is compleet, het jongensboek geschreven en het script voor de Hollywoodfilm ligt klaar.

CMO Pekka Rantala greep tijdens ons verblijf vrijwel elke gelegenheid aan om dit enthousiasme te temperen. “HMD Global is er nog niet, nog lang niet”, en dat klopt. Het is pas een jaar actief en zal moeten groeien en groeien kost geld. Ondanks de miljarden omzet heeft het bedrijf een investeringsronde afgesloten van 100 miljoen dollar. Dit geld zal vooral worden gebruikt voor het doorontwikkelen van de producten, marketing en aanboren van nieuwe markten. De komende 12 maanden zullen we zien of HMD Global dit tempo en het succes kunnen volhouden.

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

9

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

1 juli 2018, 13:50

Het grootste knelpunt van Android is fragmentatie door achterblijvende updates. Ik verwacht dat steeds meer frabrikanten met Android One gaan werken. Dit zal, in combinatie met Project Treble, het voornoemde knelpunt eindelijk gaan oplossen.

Ik had een Moto Z Play, met stock Android, maar Oreo in geen velden of wegen te bekennen. Ik heb nu de Nokia 7 Plus met Android P. Motorola komt nu geloof ik ook met een Android One phone.

28 juni 2018, 14:11

Al bijna een jaar gebruik ik nu de Nokia’s, eerst de 6 en later de 8 (huidige) na jaren iPhone te hebben gebruikt. Nog steeds ben ik erg enthousiast over Nokia en mis bijna niks van Apple…….behalve dan de traplopen app, dat deed de iPhone echt mooi bij houden. Met de Nokia 8 kan dat niet. Maar aan de andere kant zijn er zoveel andere dingen die ik nu wel kan. En wat ook fijn is, ik kan de telefoon even snel in m’n achterzak stoppen zonder me zorgen te hoeven maken dat ie ombuigt.

Eigenlijk begon m’n hele Android overstap met de nvidia Shield na ontevredenheid over de Apple TV. Nu heb ik enkel nog een iPad in huis, en die kan ik ook echt niet missen, zie ik ook geen echt alternatief voor.

Hopelijk kan ik nog lang voort met de N8, maar de volgende wordt zeker weer een Nokia zolang het maar geen iClone’s worden met notch enzo.

(overigens heb ik geen klachten of wat dan ook over de camera, doet wat ie moet doen)

28 juni 2018, 1:11

Ik heb de Nokia 6.1 en ben er echt heel blij mee ! Heb altijd Nokia Lumia toestellen gehad en een keer een Samsung om dat de Windows store gewoon niks te bieden had . Ben erg blij dat Nokia over is op Android . De problemen met opstarten zo als hier boven staat heb ik idd ook dit is sinds de laatste update gekomen . Maar sinds gisteren opgelost met de nieuwste update . Heb nu nergens meer last van ! Kortom de Nokia 6.1 veel waar voor je geld . Ik kijk uit naar de Nokia x6 dat lijkt mij ook een top toestel

28 juni 2018, 0:45

Glance uitschakelen en glimp meldingen installeren om alle meldingen te zien. Meldingen zie je dan oplichten in het lockscherm met een beetje text. Wel moet je meldingen uitschakelen in de desbetreffende apps. Anders werkt glimpse niet goed.
Voor de rest. Goede degelijke toestellen met stock Android. Camera software is inmiddels verbeterd . Pro functies op de 6.1 en de 8

27 juni 2018, 23:40

Na jarenlang Samsung toestellen gehad te hebben, nu eens over gegaan op de Nokia 7 plus en werkelijk geen moment spijt van gehad.

– het toestel is heel snel dankzij Android One, zonder de poespas die andere fabrikanten in hun extra schil verwerken.
– daardoor heel snel beveiligingsupdates en ook systeemupdates. Nokia zit ook in het Google beta programma, waardoor zelfs de Android previews en betas zijn te installeren.
– bouwkwaliteit is echt heel solide, te vergelijken met iPhones (wat niet gek is, want Foxconn maakt ook de iPhones).
– zeer gunstige prijs, waardoor mensen zich minder snel in de financiële problemen helpen.

Tel al deze zaken bij elkaar op en men zou wel gek zijn om een Samsung of ander groot merk te kopen.

27 juni 2018, 23:08

Hun succes hebben ze te danken aan het feit dat de mensen Nokia nog steeds associëren met kwalitatief en betrouwbaar. Nokia heeft ook begrepen dat een hele grote groep gebruikers er genoeg van heeft dat hun toestellen na aankoop voor de meeste fabrikanten onbelangrijk zijn geworden omdat updates en aanpassingen hen tijd en geld kosten. Daarom komt Nokia te goed aan de verzuchtingen van de klanten door Android one en go te implementeren wat sowieso een enorme besparing voor henzelf als de klant is. Ze moeten namelijk zelf geen updates ontwikkelen en maken en zich alleen op hardware focussen, dit bespaart hen kosten en levert de gebruikers een toestel op wat enkele jaren meekan en toch steeds bij de tijd is. De meeste fabrikanten aanzien hun smartphones als een wegwerpproduct en redeneren dat klanten die om de haverklap hun toestellen vervangen voor nieuwer en up to date rendabeler zijn voor hen. Maar uiteindelijk is het wel de klant die betaald en juist Nokia speelt daar nu op in door de klant te geven wat ze vragen. Degelijkheid, betrouwbaarheid, stabiliteit en een pure betrouwbare androidbeleving zonder overbodige balast. Dit is een investering die zichzelf terugverdiend want niets zo fijn als een trouw publiek dat gelukkig is omdat hun toestel langer zijn waarde houd dankzij een degelijker updatebeleid.

27 juni 2018, 23:01

Sinds ik de 7 Plus heb aangeschaft is dit mijn dagelijkse telefoon geworden en is mijn Pixel 2 XL naar de reservebank verhuisd. Bouwkwaliteit is bijzonder goed voor deze prijscategorie. Enige (en gelijk groot) minpunt is de verschrikkelijke camera app, hiermee presteert de camera heul slecht. Gelukkig kun je vrij gemakkelijk een versie van de Google Camera app vinden op xda, maar Nokia moet hier nog veel aan sleutelen.
Maar voor mij is het een voldongen feit dat Nokia alles in zich heeft om wederom marktleider te worden.

27 juni 2018, 22:28

Omdat:
1. Nostalgie
2. Stock Android fans
3. Goede bouwkwaliteit
Nokia is niks voor mij maar het is niet moeilijk zien waarom mensen de 7 Plus zo goed vinden. De beste Android One telefoon voor 400 euro en een van de beste 400 euro telefoons. De 8 Sirocco daarintegen vind ik verschrikkelijk. Dat ze die durven te verkopen voor zo’n prijs.

27 juni 2018, 22:18

Ik ben zo langzamerhand helemaal Nokia fan aan het worden!
De andere merken kunnen wel inpakken!