HMD Global
Halverwege 2016 werd er een nieuw bedrijf opgezet, HMD Global. Dit Finse bedrijf ging op een hele speciale missie, het opnieuw in de markt zetten van de Nokia-smartphone. Microsoft verkocht al zijn Nokia featurephone-hardware, kennis, contracten en personeel aan Foxconn die weer een samenwerking heeft met het Finse HMD Global. Dit bedrijf heeft weer de rechten verworven om tot 2024 toestellen met de merknaam Nokia te verkopen.
Hiermee ontstond de volgende situatie, HMD Global werd verantwoordelijk voor alle sales- en marketingwerkzaamheden maar ook ontwikkeling van nieuwe modellen onder de merknaam Nokia. De partner hierin is Foxconn die voor de technische ontwikkeling en de productie zorgt. Daarbij zal HMD Global een bepaald percentage per toestel afdragen aan Nokia voor het gebruik van de merknaam. Het eerste toestel, de Nokia 6, kwam begin 2017 naar China en zag zijn wereldwijde debuut tijdens het Mobile World Congress in Barcelona in februari en sindsdien gaat het heel erg goed met het bedrijf.
Waarom is HMD Global zo succesvol?
Voordat we deze vraag kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat voor bedrijf het is. HMD Global is niet zomaar een bedrijf met een handig marketingteam die bedachten dat het voeren van het Nokia-merk wel eens een gouden zet zou kunnen zijn. Het grootste gedeelte van het bedrijf bestaat uit oud-werknemers van Nokia zelf. Werknemers uit de tijd van voor Microsoft, toen Nokia nog marktleider was maar ook mensen die op een zijspoor waren geraakt door het falen van de Lumia-telefoons.
Tijdens ons verblijf in Helsinki en Londen vertellen onder andere Pekka (CMO) en Jon (Manager West-Europa) dat het krijgen van getalenteerde en gemotiveerde mensen absoluut geen probleem was. "Mensen belden zelf of ze alsjeblieft mee mochten doen met dit grote avontuur", sommigen boden zichzelf zelfs aan als schoonmaker, maar hier twijfelen we toch wel aan het waarheidsgehalte. Naast de oud-werknemers van Nokia was het bedrijf ook nog eens Fins, en de Finnen waren razend enthousiast dat de trots van het land een tweede kans kreeg in de smartphonebusiness.
Door deze juiste samenstelling van mensen en aanwezige kennis kon het bedrijf sneller schakelen en met minder mensen heel veel en snel werk verzetten. Dat blijkt wel uit het feit dat HMD Global voor West-Europa 36 mensen in dienst heeft, het 'oude Nokia' deed hetzelfde werk met enkele honderden werknemers. Ook heeft HMD Global met Foxconn een partner met enorme productiemogelijkheden maar ook enorme voordelen op het gebied van het inkopen van materialen. Vooral dat laatste is een hele belangrijke factor.
Dus de basis van het bedrijf was goed en solide, en de productie en technische know-how veilig in handen bij partner Foxconn. Helaas verkoop je daar geen smartphones mee, deze worden namelijk verkocht door onder andere de providers. Zien zij geen heil in je product dan wordt het heel moeilijk. Ook hier bleek geen tegenstand te zijn en de verschillende providers over heel de wereld verwelkomden de mensen van HMD Global met open armen, volgens Pekka Rantala letterlijk met open armen. De naam Nokia is zo verankerd in het geheugen van de mensen, iedereen weet waar het merk voor staat. Het feit dat de naam weer op de markt kwam met een goed idee erachter zorgde voor veel enthousiasme. In vrijwel elke meeting hoorde men hetzelfde 'de timing voor de terugkeer van Nokia kon niet beter'.
De smartphonemarkt was namelijk een beetje ingekakt en enorm saai. Er waren een paar spelers die de dienst uitmaakten en daardoor gebeurde er eigenlijk weinig opzienbarends. Met de terugkeer van Nokia zou er weer eens flink aan de boom geschud worden en kreeg de consument weer eens een serieus alternatief aangeboden.
De producten
Ondanks het eerste enthousiasme van de wederverkopers zoals de providers was men wel erg benieuwd naar de producten. Een goede merknaam met een waardeloos product werkt niet voor de consument, dat had Microsoft wel bewezen. Ook hier heeft Nokia zijn huiswerk gedaan, de designers trokken alles uit de kast om toestellen te ontwerpen die zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde goed en mooi zijn. Voor vrijwel alle modellen van Nokia geldt dat de afwerking heel erg goed is en je als consument een mooi product in handen krijgt. In tegenstelling tot wat je zou verwachten leidde dat niet tot hoge verkoopprijzen, integendeel de modellen kwamen in een prijsrange uit onder de €500 waarbij je voor €250 nog heel veel waarde voor je geld kreeg.
Ook koos HMD Global op het gebied van software voor de juiste partner en dat was Google. Vrijwel alle toestellen van Nokia zijn voorzien van Android One of Android Go. HMD Global heeft een overeenkomst met Google dat ze drie jaar lang de toestellen van veiligheidsupdates zullen voorzien en minimaal twee jaar van versie-updates. Dat bleek de juiste 'move' op het juiste moment.
De consument was hevig in verwarring en boos over het feit dat hun vaak dure toestellen zo slecht van updates voorzien werden. De duidelijke en bereikbare (wat betreft prijs) range aan modellen en de updatebelofte van Nokia gecombineerd met de sterke merknaam zorgden ervoor dat de consumenten erg enthousiast werden over deze producten. Door het gebruik van Android One zag men ook dat HMD Global zijn belofte kon houden en dat in in het eerste jaar ook wel gebleken.
Foto genomen door Pekka Rantala tijdens ons bezoek in Helsinki met de Nokia 7 Plus
De toekomst
Het bedrijf heeft een ongelofelijk succesvol eerste jaar achter de rug. In 18 maanden werden 20 modellen op de markt gezet in 91 landen. In 2017 werden er 70 miljoen smartphones en featurephones verkocht. Het merk werd het op drie na grootste merk wat betreft verkochte aantallen in Europa en marktleider op het gebied van featurephones. Het sprookje is compleet, het jongensboek geschreven en het script voor de Hollywoodfilm ligt klaar.
CMO Pekka Rantala greep tijdens ons verblijf vrijwel elke gelegenheid aan om dit enthousiasme te temperen. "HMD Global is er nog niet, nog lang niet", en dat klopt. Het is pas een jaar actief en zal moeten groeien en groeien kost geld. Ondanks de miljarden omzet heeft het bedrijf een investeringsronde afgesloten van 100 miljoen dollar. Dit geld zal vooral worden gebruikt voor het doorontwikkelen van de producten, marketing en aanboren van nieuwe markten. De komende 12 maanden zullen we zien of HMD Global dit tempo en het succes kunnen volhouden.