Google heeft al lang geleden beloofd om de third party-cookies uit te bannen, maar er gebeuren steeds dingen waardoor het weer wordt uitgesteld. Inmiddels zijn de cookies al beschimmeld, maar geeft Google aan dat het door tests in het Verenigd Koninkrijk komt dat we nog zeker de rest van dit jaar aan de adverteerderscookies vastzitten. In Chrome althansâ¦
Cookies van derden
Cookies van derden zijn vervelend, omdat ze zorgen dat als jij bijvoorbeeld bij winkel a hebt gekeken naar een nieuwe zwembroek, en je vervolgens even op de website van je favoriete medium gaat kijken, er nog allemaal van die zwembroeken voorbijkomen in een reclamebanner. Deze cookies reizen als het ware met je mee en worden dus ingelezen door sites. Het zorgt voor een persoonlijkere ervaring, stelt Google. Tegelijkertijd is het ook je privacy die je hiervoor een stukje opgeeft. Er wordt dan ook vaak aangeraden om third-party cookies te blokkeren. En Google wil dat ook standaard mogelijk maken voor Chrome, maar het schiet niet op.
Als je Firefox gebruikt, dan heb je hier geen last van, want dat heeft al veel geïmplementeerd om dat tegen te werken. Zover is Google echter nog steeds niet. Het is al jaren bezig met die cookies van derden en heeft het ironisch gezien ook al drie keer uitgesteld. Die koekjes beginnen oud te worden⦠Google heeft daarbij ook nog alle ogen op zich gericht, omdat het het grootste advertentiekanaal ter wereld is. En ook het meest verdient met advertenties dan wie dan ook.
Google en de CMA
Het zou eigenlijk al in 2020 klaar moeten zijn met de cookies van derden, maar het werd steeds uitgesteld. In een blog schrijft Google: “We erkennen dat er voortdurende uitdagingen zijn met betrekking tot het verzoenen van uiteenlopende feedback van de sector, regelgevers en ontwikkelaars, en we zullen nauw blijven samenwerken met het hele ecosysteem. Het is ook van cruciaal belang dat de CMA (de Britse Autoriteit Consument & Markt) voldoende tijd heeft om al het bewijsmateriaal te beoordelen, waaronder de resultaten van tests door de branche, die de CMA aan marktdeelnemers heeft gevraagd om eind juni te leveren. Gezien deze beide belangrijke overwegingen zullen we de afschrijving van cookies van derden niet voltooien in de tweede helft van het vierde kwartaal.”
Het is ook niet heel duidelijk over of het echt goedkomt in 2025. Het zegt vooral dat het ‘ervan uitgaat dat vroeg in 2025 kan worden verdergegaan met het afscheid nemen van third-party cookies’.
Maak jij je zorgen over die cookies van derden? Deel het nu in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Tja. niet zo raar. Het is hun verdienmodel welke een deuk oploopt.
Reclames wat zijn dat?
Ik gebruik de browser Brave. Gebruikt dezelfde “motor” als Chrome. Ik kijk reclame (Cookies) vrije sites en youtube filmpjes.
Samsung browser kan dat ook, daarnaast draai ik ook nog privé DNS en de adblocker van Surfshark dus ook apps zijn bijna allemaal reclame vrij (is er een reclame vrije pro versie van een app dan koop ik die sowieso)