De Pixel Watch doet het goed: Google heeft Samsung in het vierde kwartaal van 2022 ingehaald wat betreft verkopen van wearables. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Canalys. Google staat daarmee niet op de eerste positie, want die is voor Apple met zijn Apple Watch.
Beter dan Samsung
Van de op Android-gebaseerde wearables heeft Google wel de eerste positie weten te bereiken in het vierde kwartaal van vorig jaar. Dat het hiermee voorblijft op Samsung is een flinke prestatie: Samsung doet het al jaren goed met zijn Galaxy Watch en het Pixel-horloge is vrij prijzig. Helemaal omdat dit de eerste Google-eigen wearable is zal het feest zijn bij het bedrijf.
Onder wearables verstaat Canalys niet alleen slimme horloges, maar ook fitnessbanden en stappentellers. Google heeft 8 procent van het marktaandeel in handen, waarbij het bij lange na niet in de buurt komt van de eerste positie. Apple heeft met zijn slimme horloges maar liefst 27,5 procent van het marktaandeel in handen. Samsung heeft wat in te halen ten opzichte van Google: het marktaandeel is 5,9 procent en hiermee staat het dus niet eens derde: het staat vijfde. Xiaomi en Huawei doen het beiden beter dan Samsung, met onder andere de Huawei GT Watch en Xiaomi Smart Band.
Google Pixel Watch
Interessant gegeven is dat Google in principe nog heel veel ruimte heeft voor groei. Het heeft zijn horloge maar in 9 landen te koop, terwijl Apple’s slimme pols-assistent in meer dan 60 landen wordt verkocht. Aan de andere kant is Google inmiddels in het bezit van Fitbit, waardoor het veel meer producten dan alleen Google Pixel Watch heeft. Denk aan de Fitbit Sense, de Versa en de Inspire. Van de Pixel Watch zijn volgens Canalys 880.000 stuks verscheept: een geluk voor Google, want Fitbit doet het helemaal niet zo lekker.
Wij zijn gematigd enthousiast over Pixel Watch: “Met de Google Pixel Watch wilde Google indruk maken terwijl het zijn debuut maakt in smartwatchmarkt. Het sterkste aspect van dit horloge is zijn handige interface en navigatie samen met kwalitatieve scherm en het personaliseren van wijzerplaten. Wat een ‘dealbreaker’ kan zijn voor gebruikers is het kleine formaat, de slechte accuduur en de sportfuncties die diepgang missen en extra geld kosten.”
Ben jij een van de sponsoren van Google geweest in het vierde kwartaal van 2022? Laat het nu achter in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Wearables, smartwatches, fitness bsnden en hybride horloges alles wordt op een hoop gegooid. Het overzicht toont aan dat de belangstelling voor wearables – na een sterke groei in 2021 – flink gekrompen is. Afname van de afzet met 18% is niet mis.
Apple en Samsung blijven ongetwijfeld de marktleiders bij de smartwatches. Benieuwd of de eerste Pixel watch een kleine rimpel in de vijver teweeg heeft gebracht.
Schat in van niet. Een hardware boer dat zijn eerste product op de markt brengt, loopt gelijk mijlenver achter op de concurrentie.
Het overzicht toont aan dat Google door de overname van Fitbit, zich wel gelijk een positie heeft kunnen verwerven in de vraag naar wearables.
Heeft het uitbrengen van de Pixel daar een grote invloed op gehad, blijft echter een vraag.
Uren accuduur tellen ipv dagen. *zucht*
Dat is knap, maar toch prefereer ik de galaxy watch. Gaat al jaren goed, en ondanks dat updates niet altijd lekker gaan wint ie het toch voor mij. De pixel watch is nou niet bepaald mooi (eigen mening), en door die randen denk ik best crack-gevoelig. En als laatste de prijs ?.