”Zo heerlijk gegeten, vriendelijk personeel, ik kom hier zeker nog eens terug!” Als je dat leest, dan krijg je ook zin om bij dat restaurant te eten. Maar kun je zo’n review wel vertrouwen? Google Maps waarschuwt je binnenkort voor bedrijven met nepreviews.
Nepreviews bij bedrijven
Google kan niet altijd weten of een review nep is, maar wanneer je een review aanmerkt als: dit is waarschijnlijk nep, dan start Google eventueel een onderzoek. Zolang dit onderzoek gaande is, krijgt een bedrijf op Google Maps een rode melding waarop (vertaald) staat: “Mogelijke nepreviews zijn recent verwijderd van deze plek”. Bedrijven krijgen niet alleen openbare schaamte te verduren: tot 30 dagen krijgen ze geen nieuwe reviews meer. Slim, want zo kan een bedrijf niet stiekem snel toch heel veel reviews die positief zijn vergaren en de hele nepreview-situatie achter zich laten.
Online reviews zijn heel belangrijk voor bedrijven, omdat ze iets zeggen over de ervaringen van anderen. Natuurlijk heeft iedereen andere verwachtingen en zijn bedrijven soms goed in bijvoorbeeld high tea’s, maar maken ze een rommeltje van het ontbijt. Toch kun je met meer reviews algemeen stellen dat ze wel iets zeggen over hoe het reilt en zeilt bij een organisatie en vooral: of het voor jou als consument de moeite is om daarheen te gaan.
Te kakken op Google Maps
Het plaatsen van nepreviews kan zorgen dat een bedrijf eerder populairder wordt en vaker wordt getoond, of dat mensen eerder denken: oke, daar gaan wij ook naartoe, en vervolgens misschien wel van een koude kermis thuiskomen. En dat is uiteindelijk het meest lullige aan fake reviews: als je als bedrijf helemaal niet slecht bent maar toch voor nepreviews kiest om snel te kunnen groeien qua online imago, dan kom je vanaf straks enorm slecht uit de verf. En dat is eigenlijk onterecht, maar omdat je wilde valsspelen moet je op de blaren zitten.
De functie is in Groot-Britannië al zichtbaar en lijkt nu te worden uitgerold naar meer landen, schrijft Search Engine Roundtable. In de bovenstaande tweet zie je hoe je deze melding over nepdoen kunt herkennen.
Denk jij dat jij goed nepreviews kunt spotten? Heb je ze wel eens gemeld bij Google? Deel het in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Hoe gaan ze dat in bvb. Thailand oplossen? Daar kan je via de ‘computer crime act’ al veroordeeld worden tot een gevangenisstraf door een slechte review te posten. Dat maakte een Amerikaan al in het verleden mee (ok was door een conflict met de uitbater over ‘ontkurkingsvergoeding’). Wat als je een bedrijf zo laat blokkeren?
Ben je best al weg uit Thailand…
Er zullen wel meer zo’n landen zijn…
Hoezo onterecht?
Als je voor nep reviews kiest ben je toch slecht hoe goed het eten ook is. Blijkbaar neem je het niet zo nauw met de regels.
De vraag is ook: wie neemt het initiatief. Stel dat een bedrijf (restaurant, hotel, …) de boel belazert door nepreviews te regelen op welke wijze dan ook, dan is het bedrijf zelf de regels aan het overtreden. Maar je kan ook als reviewer een nepreview schrijven omdat je een appeltje te schillen hebt met dat bedrijf. Als dat schillen van appeltjes jouw enige motivatie is om reviews te schrijven of je schrijft reviews louter voor de punten die je in het local-guides-programma krijgt (hoger niveau, betere statistieken, …) dan belazer jij de boel. Als ik dan als reviewer die ter goeder trouw is die nepreviews aan Google meld, dan moet ik wel rekening houden met de consequenties: met het sjoemelende bedrijf of met de appeltjes schillende reviewer heb ik weinig medelijden. Maar ik heb wel medelijden met de reviewer die ter goeder trouw een review schreef die dan later als nepreview wordt gemeld, ook al is dat geen nepreview. Want de reputatie van die reviewer wordt daarmee ook op het spel gezet. En dat moet je als nepreviewmelder wel goed beseffen. Jij gaat dan bepalen dat een ander ter kwader trouw is, waardoor die door Google als minder betrouwbaar wordt gezien. En dat is niet niks qua verantwoordelijkheid.
Ik kijk bij reviews uit naar consistentie. Zijn er veel 1-sterren EN veel 5-sterren beoordelingen tegelijkertijd, dan klopt er iets niet.
Ik schrijf meestal iets uitgebreider en hopelijk duidelijker wat ik van een restaurant vind. “Slecht eten” of “heerlijk eten” zegt veel en weinig tegelijkertijd. Wat maakte voor jou als persoon het eten lekker of juist niet lekker? Dat zijn dingen die anderen kunnen helpen, denk ik. Stel dat je zou schrijven dat de frietjes koud en vet waren of de soep heel erg zout, dan geef je aan wat je niet oké vond. Ik heb nog nooit een nepreview gemeld, omdat ik niet anderen valselijk wil beschuldigen van nepreviews schrijven. Want dat heeft ook gevolgen voor de local guide in kwestie.