GDPR
De General Data Protection Regulation (GDPR) zal op 25 mei ingaan. Vanaf dat moment gelden er in alle Europese landen dezelfde regels wanneer het om privacy gaat. Dat heeft voordelen en nadelen voor bedrijven die veel met persoonlijke data te maken hebben. Een voordeel is dat er nu voor alle Europese landen dezelfde regels gelden, dus hoeven ze niet per land te kijken of ze de wet volgen. Een nadeel is dat het een en ander aangepast moet worden en dat brengt investeringen met zich mee. De GDPR gaat iedereen aan, van een kleine middenstander tot en met een grootmacht zoals Google. Laatstgenoemde heeft al eerder aangegeven deze nieuwe wetgeving te gaan volgen en hebben via een blogpost laten weten hoe ze het een en ander gaan aanpakken.
Google heeft zijn huidige privacy-policy aangepast zodat deze beter te begrijpen is voor iedereen. Daarmee moet iedereen kunnen begrijpen wat Google aan gegevens verzamelt en op wat voor manier. Daarnaast heeft men video’s en illustraties gemaakt die kunnen helpen bij de uitleg.
Verbeterde controle
Wanneer je alles van je Google-account wil weten dan ga je naar de Mijn account-pagina. Hier kun je alles vinden, instellen en verwijderen wat betreft je account op Google. Om beter aan de GDPR te voldoen heeft Google de duidelijkheid verbeterd op de account-pagina zodat jij als gebruiker beter wordt geïnformeerd.
Met Activiteitsopties kun je aangeven welke activiteiten Google van jou mag opslaan. Dat gaat om activiteiten op het web, je locatie en van je toestel. Het is nu ook makkelijker om door je online activiteiten heen te gaan en deze allemaal of selectief definitief te wissen. Je kunt zoeken op onderwerp, datum en product. Je kunt een Beveiligingscheck en een Privacycheck doen om te zien of er problemen zijn of kunnen ontstaan met je account. Advertenties die je niet meer wil zien kun je muten en het dashboard is nu beter te bekijken op een smartphone.
Data downloaden
Sinds 2011 is het mogelijk om je data te downloaden van de verschillende Google-diensten. Ook deze tool zal worden verbetert waarbij je ook regelmatige downloads kunt instellen. Daarnaast maakt Google, geheel volgens de GDPR, het mogelijk om data van Google naar een andere dienst te transporteren.
Bedrijven moeten de toestemming van de ouders van een kind hebben om hun data op te slaan of te gebruiken. Google heeft daarvoor Family Link bedacht, hiermee kunnen ouders het internet-gebruik van hun kinderen monitoren. Deze app kan al in een aantal Europese landen gebruikt worden maar zal verder uitrollen naar alle landen in Europa. Meer informatie over deze veranderingen kun je in het blog lezen van Google. Wil je meer weten over de GDPR? Dan kun je hier terecht.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Van kwaad tot erger. De burger wordt met de dag scherper gecontroleerd. Privacy is naar de donder
Ik heb hier een mail over gehad van Google. Maar ik heb nog niet gecheckt wat de veranderingen precies zijn.
Dit kan toch al heel lang? Wat mij betreft niks nieuws aan.