Nieuwe functies voor Google Chat en Google Meet
Google Chat en Google Meet hebben de laatste tijd grote wijzigingen ondergaan. Allereerst kregen de chatdienst en videoconferencingtool een nieuwe naam, de termen Hangouts Chat en Hangouts Meet bestaan niet meer. Niet veel later zette Google het gebruik van Meet open voor niet-zakelijke gebruik. Videogesprekken kunnen nu onder andere via Gmail opgezet worden. In de komende dagen rolt Google een update voor Chat uit waarbij het onder andere mogelijk is om mensen van buitenaf uit te nodigen.
Hoe werkt Google Chat?
In tegenstelling tot Google Meet is Google Chat (nog) alleen te gebruiken door G Suite-gebruikers. G Suite is het zakelijke pakket met Google-apps en -diensten die door veel scholen, overheden en bedrijven wordt gebruikt. Google Chat en Meet zijn onderdeel van dit pakket en worden voor elk domein beschikbaar gesteld. Zo’n domein bevat gebruikers en zij kunnen vervolgens gebruik maken van de apps. Androidworld maakt ook gebruik van G Suite en deze apps.
Wij communiceren dus dagelijks via Google Chat en Google Meet. Dat kan in groepen, de zogenaamde Chatruimten, maar ook één-op-één via privéchats. Chat bevat integratie met Google Meet en Google Drive en vele bots zoals Giphy.
Een groot nadeel is dat wij binnen ons domein Androidworld op G Suite geen mensen van buitenaf kunnen uitnodigen om deel te nemen aan een gesprek in Google Chat. Voor Google Meet is dit wel mogelijk. Alleen mensen met een e-mailadres binnen ons Androidworld-domein kunnen dus meedoen aan aan gesprek. Een gast uitnodigen zoals een stagiair of klant is dus geen optie.
Androidworld-koffieautomaatgesprek via Google Meet
Mensen van buitenaf uitnodigen
In de komende dagen zal Google hier (eindelijk) verandering in brengen. Het bedrijf laat via een blogpost weten dat vanaf 26 mei mogelijk zal worden om mensen van buiten je domein uit te nodigen om deel te nemen aan een gesprek op Google Chat.
Het is dan dus mogelijk om berichten te sturen naar andere G Suite-gebruikers die geen onderdeel uitmaken van jouw bedrijf zijn naar mensen met gratis Gmail-account. Het is dan ook mogelijk om die twee groepen aan chatruimtes toe te voegen. De gast moet wel beschikken over een Google-account en zal te herkennen zijn aan de gele badge ‘Extern’ zodat je volgens Google ‘er zeker van bent dat je informatie met de juiste mensen deelt’.
Daarnaast zullen chatruimten aangewezen moeten worden als ‘extern’ en dit kan achteraf niet meer gewijzigd worden. Je kan dus geen gasten toevoegen aan bestaande chatruimten.
Beschikbaarheid
Google rolt de nieuwe mogelijkheid voor Google Chat vanaf vandaag uit en zal van 26 mei breder beschikbaar zijn voor G Suite-gebruikers.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Wordt wel een oerwoud met allemaal verschillende communicatie producten die niet met elkaar verbonden zijn. Het zou makkelijker zijn als alles met elkaar en onderling gebruikt kan worden. Nu heb je overal verschillende met dezelfde programma’s om te gebruiken.
Google is z’n hele remote communicatie producten eindelijk aan het opschroeven, fijn! Anders gaan ze in deze tijden van Social distancing echt enorm de boot missen. Ik vrees dat het te laat is voor Google hierin om meer marktaandeel te krijgen. Plus het feit dat enorm veel bedrijven toch ook op Microsoft bouwen voor veel services en dus heel veel mensen die producten nu al gewend zijn. Mensen van iets af krijgen wat werkt lukt alleen maar met een crisis zijn we nu wel achter ?