Google Assistent weigert slimme lampen aan te doen: “Sorry, ik begrijp het niet”

Google Assistent weigert slimme lampen aan te doen: “Sorry, ik begrijp het niet”

Claudia Rahanmetan

door Claudia Rahanmetan

Laatst geüpdatet

Er zijn veel gebruikers die momenteel problemen hebben met de Google Assistent in combinatie met de bediening van smarthome-apparaten. Spraakopdrachten die het voorheen altijd prima deden op bijvoorbeeld de Philips Hue-lampen te bedienen, worden nu niet goed of helemaal niet door Googles slimme hulpje uitgevoerd. Wat is er aan de hand?

Google Assistent doet de lampen niet meer aan

De Google Assistent heeft last van kuren. Veel gebruikers klagen over foutmeldingen bij het bedienen van smarthome-apparaten. Zo zien we in de Google Nest Community meerdere klachten aan het adres van Google. Op de redactie krijgen we deze antwoorden van de Google Assistent als we haar vragen om de lampen aan te zetten.

  • “Sorry, ik begrijp het niet”
  • “Sorry, er is iets misgegaan”
  • “Sorry, er is iets misgegaan, maar je kunt het later opnieuw proberen”
  • “Sorry, er is een fout opgetreden en ik kan je smarthome-apparaat niet bedienen.”
Google Assistent weigert slimme lampen aan te doen: “Sorry, ik begrijp het niet”

Bij redacteur Sebastien gaan de lampen niet aan, en bij ondergetekende juist wel, maar volgt er alsnog een foutmelding uit de mond van de Google Assistent: “Sorry, er is een fout opgetreden en ik kan je smarthome-apparaat niet bedienen.” Buitenlandse media hebben ook last van deze bug en zei ondervinden problemen met Philips Hue-lampen, en het op sommige apparaten ophalen van de Eufy-camerafeed. Het lijkt er vooralsnog op dat het om slimme verlichting en om camera's gaat waar de Google Assistent soms weigert dienst te doen.

Google Assistent weigert slimme lampen aan te doen: “Sorry, ik begrijp het niet”

Nog een vreemde bug

De Google Assistent geeft na de foutmelding ook alternatieve spraakcommando's op smart displays, die dezelfde foutmelding genereren. Sommige gebruikers geven aan dat Routines ook niet meer werken. Dit kan te maken hebben met het Google Assistent-systeem of misschien ook wel met een Cloud-issue. We weten het helaas niet en hopen dat Google snel met een oplossing komt, want nu moeten we naar het lichtknopje lopen en dat is zowat ondraaglijk.

Laat het ons in de reacties weten als je ook problemen ondervindt met de Google Assistent en je smarthome-apparaten. We zijn benieuwd hoeveel mensen er last van hebben.

0 reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Nieuws

Dit vind je misschien ook leuk