Er zijn veel gebruikers die momenteel problemen hebben met de Google Assistent in combinatie met de bediening van smarthome-apparaten. Spraakopdrachten die het voorheen altijd prima deden op bijvoorbeeld de Philips Hue-lampen te bedienen, worden nu niet goed of helemaal niet door Googles slimme hulpje uitgevoerd. Wat is er aan de hand?
Google Assistent doet de lampen niet meer aan
De Google Assistent heeft last van kuren. Veel gebruikers klagen over foutmeldingen bij het bedienen van smarthome-apparaten. Zo zien we in de Google Nest Community meerdere klachten aan het adres van Google. Op de redactie krijgen we deze antwoorden van de Google Assistent als we haar vragen om de lampen aan te zetten.
- “Sorry, ik begrijp het niet”
- “Sorry, er is iets misgegaan”
- “Sorry, er is iets misgegaan, maar je kunt het later opnieuw proberen”
- “Sorry, er is een fout opgetreden en ik kan je smarthome-apparaat niet bedienen.”

Bij redacteur Sebastien gaan de lampen niet aan, en bij ondergetekende juist wel, maar volgt er alsnog een foutmelding uit de mond van de Google Assistent: “Sorry, er is een fout opgetreden en ik kan je smarthome-apparaat niet bedienen.” Buitenlandse media hebben ook last van deze bug en zei ondervinden problemen met Philips Hue-lampen, en het op sommige apparaten ophalen van de Eufy-camerafeed. Het lijkt er vooralsnog op dat het om slimme verlichting en om camera’s gaat waar de Google Assistent soms weigert dienst te doen.

Nog een vreemde bug
De Google Assistent geeft na de foutmelding ook alternatieve spraakcommando’s op smart displays, die dezelfde foutmelding genereren. Sommige gebruikers geven aan dat Routines ook niet meer werken. Dit kan te maken hebben met het Google Assistent-systeem of misschien ook wel met een Cloud-issue. We weten het helaas niet en hopen dat Google snel met een oplossing komt, want nu moeten we naar het lichtknopje lopen en dat is zowat ondraaglijk.
Laat het ons in de reacties weten als je ook problemen ondervindt met de Google Assistent en je smarthome-apparaten. We zijn benieuwd hoeveel mensen er last van hebben.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik heb sinds deze week dat ‘zet een timer’ niets meer doet.
Maar dan ook alleen dat voor zover ik het kan zien.
Op welke manier ik de vraag ook stel, het antwoord is altijd ‘Sorry, ik begrijp het niet’.
Het meest vreemde wat ik sinds 2 weken heb, is dat bij het commando ‘ik ben thuis’ Google soms de verwarming op 21 graden zet. Dit staat in geen van de routines! Hij herkent ook veel slechter mijn stem. Hij blijft dan neutraal of denkt dat ik mijn man ben.
Ik ondervindt de laatste twee weken ook regelmatig problemen met de Google assistent (nest hub 2, nest mini).
Op het moment dat ik met een spraak commando een lamp aan of uit wil doen krijg ik als reactie “Sorry, er is iets misgegaan, probeer het over een paar seconden nogmaals” of “prima, het apparaat is geüpdate”
bij mij kan ik opeens mijn verwarming niet meer hoger of lager zetten: deze functie is niet beschikbaar. het deed het van te voren wel.
als ik zeg: die de lampen buiten aan, krijg ik als antwoord: het apparaat is geüpdatet. maar hij doet het wel. ?
Bij ons verstaat de assistent ons opeens niet meer goed als we items aan de boodschappenlijst willen toevoegen. Als je “Hey Ggogle, voeg XXX toe aan boodschappenlijst” zegt, ging dat altijd goed. Sinds kort krijg je dan standaard een recept van XXX. Enige wat op dit moment werkt (en wat helaas met tijd kost is “Hey Google, voeg toe aan boodschappenlijst”; dan krijg je de vraag terug ‘wat wil je toevoegen’?; dan antwoorden “XXX”. Omslachtig en irritant.
Op de vraag: ‘wat is het weer in Groningen?’ krijg ik als antwoord: ‘het weer in Grouw …..’
Ik heb er ook vaak last van dat 1 lampen weigert aan te gaan. Gelukkig is het maar 1 vd 11 lampen.
Het is vaak op te lossen door de lamp 1 min. vd stroom te halen, dan weer aan te zetten, dan krijg je fel wit licht maar als je bijstelt via de G-Home met de knop vd lamp doet hij het meestal wel weer. Anders herhalen 1 dagje later …
Hopelijk wordt het spoedig aangepakt door Google …
goed het apparaat is geüpdatet. dat is wat ik krijg als ik vraag of de lampen aan kunnen.
maar de hub is niet meer wat het was inderdaad. beetje jammer.
Ik kan mijn niet philips lampen nog wel aanzetten. Een timer of alarm zetten lukt niet meer, erg naar want daar gebruikte ik het ding voornamelijk voor
Bij ons lukt het ook niet meer om in het Nederlands een timer te zetten. Dan geeft de assistent aan dat die niet begrijpt wat ik bedoel. Zeg ik het in het Engels dan wordt er wel een timer gezet, maar krijg ik antwoord in het Nederlands.
Gewoon preview programma laten installeren dan heb je nergens last van!
Dit ervaren we de laatste dagen ook. We hebben heen Phillips lampen maar voornamelijk Ikea. Veelal moet je twee of drie keer een commando geven en is er een trage reactie. Dit laatste is overigens al een paar weken het geval ondanks herstarten en updates checken.
Wij hebben hier een ochtend last van gehad. Daarna deed alles het weer gelukkig.
Gelukkig (nog) geen last van. Wat ik wel heb is als ik tegen de Nest speaker die beneden staat zeg dat die het licht in de woonkamer uit moet doen, de speaker een geluidje laat horen. Maar het licht gaat uit. Zeg ik boven tegen de Nest speakers dat ie het licht in de woonkamer uit moet doen hoor ik, Oke ik doe 4 lampen uit! En ik kan niet vinden waarin het verschil zit.
Bij andere lampen hoor ik niet dat geluid maar gewoon de google stem die zegt wat ie doet of gaat doen. Iemand een oplossing hiervoor?
Klopt ik kon gisteren mijn lampen ineens niet meer op wit zetten (tuya).
En wordt al een jaar gek van dat Google zegt dat de tv uitzetten is mis gegaan en zet vervolgens gewoon de tv uit. ?
Hier een enkele keer dat het niet goed gaat, maar verder werkt alles prima. Ook de routines voor de (hue) verlichting.
Hier (nog) geen problemen met de Tuya apparaten
De helft van de tijd zet m’n nest een playlist aan IPV de lampen waar ik om vroeg
Google Assistant wordt slechter en slechter. Een grote mess. bijna de helft van alle commando’s gaan verkeerd of worden niet begrepen. en goeie is niet bereikbaar voor commentaar.
Ja ook hier zijn er problemen. Commando’s zoals ‘ok google speel radio2 op muziek’ werkt niet meer. Hij kan de boxen niet meer vinden. Opdracht met de app van google ‘speel muziek af’ werkt weer wel. Dus ziet hij de boxen weer wel! Lampen werken soms wel.. soms weer niet. Hij meld dat hij 15 devices niet kan vinden. Kortom.. het werkt niet zoals het wel deed.
hier ook problemen met de lampen. de ene keer begrijpt ie het wel en dan opeens weer niet. super irritant
Mijn slimme Bose speaker kan ik ook niet meer via Google uit laten zetten. Andere commando’s gaan meestal wel goed.
Moet zeggen dat het hier best meevalt allemaal.. Het verstaan van opdrachten lukt soms niet en heel soms reageert bv de verlichting iets later dan gewend. Automatismen dmv instellen van bv. het aan en uit schakelen van lampen verloopt vlekkeloos.
heeft eigenlijk nooit echt goed gewerkt. De assistent is niet zo heel erg slim meer.
Al ruim halfjaar kan ik op Nest Hub niets meer toevoegen aan de boodschappenlijst, assistent zoekt dan recepten ondanks dat de tekst correct begrepen is
Toch lukt het wel (meestal) via assistent op android smartphone
Hier inderdaad ook geen stembediening van de lampen (TradFri) mogelijk via de assistent. Daarbij geen excuus of zo, op het schermpje van de nest hub is te zien dat de lampbediening verschijnt, maar verder gebeurt er niets.
ook ik heb last hiervan. En als het dan werkt duurt het lang voordat het commando wordt uitgevoerd
had ik gisteren ook last van inderdaad.
de assistent zij het apparaat is geüpdatet. Hue lampen
ik heb mijn Google Assistant in het Engels staan en ook daar kom hetzelfde probleem tegen. commando’s die vroeger wel werkten “snapt” Google ineens niet meer
die kuren heb ik ook en ik krijg met luisteren naar radio het eerste liedje op het scherm en dat staat er de hele dag verder op het scherm.
Hier geen problemen met de lampen (of de timer). Werkt zowel via de Nest Hub als op mijn smartphone via de assistent.
Ik heb geen problemen ondervonden vandaag. De Hue lampen gaan aan, en de routines werken ook allemaal nog.
De assistent is met de jaren slechter geworden. Ze verstaat het slechter dan vroeger is mijn mening. Ook het irritante feit dat je, in het Nederlands, nog steeds de timer niet kan activeren. Geeft gewoon aan dat Google hun paradepaardje links laat liggen.