AMP-pagina’s
Accelerated Mobile Pages (AMP) is een initiatief van Google dat ervoor moet zorgen dat de laadtijden van websites op mobiele apparaten soepeler verlopen. AMP gaat in feite om een lichtere versie van een webpagina aangepast voor mobiel die al op voorhand is gecached op der servers van Google. Dat is dan ook de reden waarom bijvoorbeeld de url’s naar nieuwsartikelen erg lang zijn en beginnen met: ‘google.nl/amp’.
Volgens de ontwikkelaars achter Googles AMP Project is die weergave verwarrend voor de gebruikers en daarom gaan websites die van AMP-pagina’s gebruikmaken de mogelijkheid krijgen om hun oorspronkelijke url te tonen, alsof het om de originele pagina gaat.
Links: een originele webpagina, rechts: een AMP-pagina
Bedrog of feature?
Google wil daarvoor een technologie gebruiken genaamd ‘Web Packaging’ waarmee het mogelijk is voor een site om content te tonen in naam van een andere site. Verder wordt het beveiligingsprotocol TLS toegepast om ervoor te zorgen dat content niet gewijzigd wordt. Web Packaging is al beschikbaar sinds Chrome 73, maar sommige andere browsers, waaronder Mozilla’s Firefox zijn minder overtuigd van de functie. Toch heeft Google niet langer gewacht en Web Packaging gebruikt om AMP url’s anders weer te geven, dat maakt het bekend in onderstaande tweet.
De belangrijkste reden waarom niet iedereen enthousiast is door deze ‘verbetering’, is omdat ze ingaat tegen de manier waarop een url werkt. In het verleden toonde een url als een betrouwbare bron telkens precies waar je je op het web bevond, maar daar komt nu voor het eerst een einde aan. Bovendien wordt het voor gebruikers onduidelijk met de gewijzigde url hoe ze de originele pagina kunnen bezoeken. AMP-pagina’s bevatten namelijk niet dezelfde functies als de oorspronkelijke pagina en veel nieuwswebsites tonen bijvoorbeeld nog geen reacties onder hun AMP-artikelen.
Website-ontwikkelaars moeten de feature zelf toepassen en voorlopig is ze ook alleen beschikbaar voor Chrome. Het creëren van AMP’s is belangrijk voor websites omdat zo’n pagina een betere score in Googles zoekalgoritmes oplevert. Wat denk jij van de nieuwigheid die Google hier voorstelt? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Het lijkt me geen goede ontwikkeling.
Tja, ik weet eerlijk gezegd nog niet goed wat ik met deze informatie moet. Mijn site gebruikt AMP pages, zoals: https://radmag.nl/games/mortal-kombat-11-launch-trailer-release-en-alles-dat-we-weten/?amp.
Voor snellere indexatie voer ik zowel de normale URL, als de URL met ?amp erachter in via Google Search Console. Verandert hier nu iets aan?