Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

  • OnePlus 7 Pro

  • Google Pixel 3a XL

  • Xiaomi Mi 9T

  • Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Minder verwarring

Google gaat voortaan de originele URL gebruiken voor AMP-pagina's

· 18 april 2019

Google verandert de manier waarom de zogenaamde AMP-pagina's voor mobiele apparaten de url van een site weergeven. AMP-pagina's tonen nu de url van de oorspronkelijke website.

AMP-pagina's

Accelerated Mobile Pages (AMP) is een initiatief van Google dat ervoor moet zorgen dat de laadtijden van websites op mobiele apparaten soepeler verlopen. AMP gaat in feite om een lichtere versie van een webpagina aangepast voor mobiel die al op voorhand is gecached op der servers van Google. Dat is dan ook de reden waarom bijvoorbeeld de url's naar nieuwsartikelen erg lang zijn en beginnen met: 'google.nl/amp'.

Volgens de ontwikkelaars achter Googles AMP Project is die weergave verwarrend voor de gebruikers en daarom gaan websites die van AMP-pagina's gebruikmaken de mogelijkheid krijgen om hun oorspronkelijke url te tonen, alsof het om de originele pagina gaat.

Links: een originele webpagina, rechts: een AMP-pagina

Bedrog of feature?

Google wil daarvoor een technologie gebruiken genaamd 'Web Packaging' waarmee het mogelijk is voor een site om content te tonen in naam van een andere site. Verder wordt het beveiligingsprotocol TLS toegepast om ervoor te zorgen dat content niet gewijzigd wordt. Web Packaging is al beschikbaar sinds Chrome 73, maar sommige andere browsers, waaronder Mozilla's Firefox zijn minder overtuigd van de functie. Toch heeft Google niet langer gewacht en Web Packaging gebruikt om AMP url's anders weer te geven, dat maakt het bekend inonderstaande tweet.

Screenshots van AMP-pagina's en de tweet van Google

De belangrijkste reden waarom niet iedereen enthousiast is door deze 'verbetering', is omdat ze ingaat tegen de manier waarop een url werkt. In het verleden toonde een url als een betrouwbare bron telkens precies waar je je op het web bevond, maar daar komt nu voor het eerst een einde aan. Bovendien wordt het voor gebruikers onduidelijk met de gewijzigde url hoe ze de originele pagina kunnen bezoeken. AMP-pagina's bevatten namelijk niet dezelfde functies als de oorspronkelijke pagina en veel nieuwswebsites tonen bijvoorbeeld nog geen reacties onder hun AMP-artikelen.

Website-ontwikkelaars moeten de feature zelf toepassen en voorlopig is ze ook alleen beschikbaar voor Chrome. Het creëren van AMP's is belangrijk voor websites omdat zo'n pagina een betere score in Googles zoekalgoritmes oplevert. Wat denk jij van de nieuwigheid die Google hier voorstelt? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

De nieuwste artikelen over Google Chrome: snel en beveiligd

Google Chrome krijgt een pauzeknop voor automatisch afspelende video's

Google maakt nieuwe adblocker voor zware advertenties in Chrome

Gif'jes delen vanuit Google Afbeeldingen doe je zo

Overzicht: dit zijn alle Google-apps met een donkere modus [stappenplan]

Google laat je nu een browser en zoekmachine kiezen op bevel van Europese Commissie

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (2)
Bezig met laden van reacties...