Android Auto is een geliefd platform, maar ook een gehaat platform, zo blijkt uit de keuzes die automakers erover maken. Waar General Motors zegt: we stoppen met Android Auto omwille van de veiligheid, zegt Ford dat het juist doorgaat met Android Auto om die reden. Huh?

Lees verder na de advertentie.
Android Auto
Android Auto is het platform waardoor je je Android-telefoon als het ware kunt laten samensmelten met het infotainmentsysteem van je auto. Het betekent dat je wanneer je in de auto stapt Spotify kunt gebruiken via je telefoon in de auto, gewoon via het infotainmentsysteem. Daarnaast kun je bijvoorbeeld bellen over de speakers van je auto en zorgt het er in het algemeen voor dat je minder met je telefoon bezig bent: essentieel tijdens het rijden.
Ford-auto’s maken gebruik van zowel Android Auto en Apple CarPlay en dat zal voorlopig ook zo blijven. Volgens de ceo van Ford zijn klanten dol op de mogelijkheden die de systemen te bieden hebben, juist omwille van de veiligheid. Of hij dit helemaal uit eigen beweging zegt is onduidelijk: het lijkt vooral een reactie te zijn op een eerder bericht van General Motors. Dat zegt namelijk juist met Android Auto te stoppen om die reden. Volgens GM zorgt Android Auto voor een minder grote chauffeursveiligheid en zijn er stabiliteitsproblemen met het platform, waardoor het systeem langzaam reageert en de verbinding daalt.
Ford gaat ervoor
Fords ceo Jim Farley zegt: “We streven ernaar Apple CarPlay en Android Auto te behouden. Ford-klanten houden van deze functies omdat ze hen helpen hun ogen op de weg en hun handen aan het stuur te houden. We werken nauw samen met Apple en Google om een zeer hoogwaardige ervaring voor klanten te creëren. En ik denk dat we de beste ervaring hebben met SYNC 4A.”
Wat vind jij van Android Auto? Mist het systeem nog iets, is het onveilig? Of vind jij dat het een topsysteem is waar je juist veel extra veiligheid mee bereikt in de auto? Deel het nu in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Wel heel duidelijk dat GM hier extra geld ruikt dmv, abonnementen voor het infotainment systeem
Alweer een reden erbij om die rotzooi van General Motors NIET te kopen.
Hoop voor toekomstige GM-rijders dat hun de UI/UX afdeling van GM flink uitgebreid wordt. Tot nu toe leveren die matig werk af. Daarbij denk ik dat GM liever de auto/rijder-data in bezit wil hebben.
En als ze veiligheid echt hoog in het vaandel hebben staan stoppen ze met maken van belachelijk grote SUV-achtige , zie https://youtu.be/jN7mSXMruEo?si=HPTMkXaDSU5-Q2NX
Tss ze willen het niet meer vanwege de veiligheid, nou dan gaan de smartphone in een houder voor de raam. En je hebt hetzelfde gedrag.
Het gebruik van een mobiel in de auto is altijd onveiliger dan geen mobiel.
‘Het gebruik van iets anders dan je stuur en pedalen is altijd onveiliger’ bedoel je.
Gewoon rechtuit rijden en je stuur vasthouden is altijd het beste. Geen radio aan, niet klooien met CD’s, geen navigatie gebruiken, en geen wegenkaart op schoot. Maar zo werkt het niet in het leven. En dan is Android Auto/Apple CarPlay toch wel één van de betere manieren om je veilig op de weg te begeven.
Dat bedoel ik inderdaad alleen is navigatie wel een veilige toevoeging mits gebruikt zoals bedoeld.
Ik doe het al jaren zo dus het kan nog steeds. ?
Ik gebuik het alleen maar ook fijn in huurauto’s. Heb wat problemen met teams icm Android auto rest gaat wel prima.
Ik kan eigenlijk niet meer zonder Android Auto, wat een mooi systeem. ????
Vind android auto in de bus van de zaak erg prettig. Nu nog fatsoenlijke spiekers er in ?
Als General Motors echt zoveel om de veiligheid zou geven, dan zouden ze wel fietsen gaan maken in plaats van auto’s. Zou het kunnen dat Apple aan GM heeft betaald?
Nee zeer zeker niet. In het artikel wordt door AW niet genoemd maar het delen van je scherm vindt GM onveilig en General Motors wil geen Apple CarPlay of Android Auto omdat het onveilig is. Het bevreemdt mij dat jullie Apple Carplay er in de kop niet bijzetten als onveilig…
Oh dat is idd vreemd. Benoem het dan beiden.
“GM’s announcement earlier this year that it would begin phasing out Apple CarPlay and Android Auto smartphone connectivity on its new EVs and, eventually, all of its future products went over very poorly, to say the least. Those phone-mirroring programs are hugely popular among both new and used car buyers, making GM’s announcement difficult to understand. “
Ik ervaar Android auto absoluut als een zegen en een verhoogd veiligheidsgevoel in de auto omdat je alles kunt bedienen vanuit het stuur van je auto zonder het los te laten. Tevens is handsfree via voicebediening heel praktisch en navigeren via Google maps meestal heel accuraat. Het enige nadeel is wanneer je overschakelt op een andere gsm mast het soms gebeurt dat je via het scherm van entertainment opnieuw moet connecteren omdat dit na verlies signaal niet automatisch gebeurt. Ook kun je in sommige gevallen geconfronteerd worden met een navigatie die tilt slaat zoals bvb in Murcia waarbij het systeem je continue van links naar rechts stuurt doordat het geen rekening houdt met enkele richting.