GfK
Alle smartphonemerken in Nederland gebruiken GfK als middel om het succes of het ontbreken daaraan van hun merk te meten. Dit bedrijf voorziet alle merken van grafieken die verkoopaantallen en marktaandeel weergeven. Deze data wordt meestal niet gedeeld met de media omdat ze bang zijn dat we zaken verkeerd interpreteren.
GfK meet ook wereldwijd het aantal verkochte smartphones en hoeveel geld daarmee mee binnen komt. Een simpele rekensom geeft je dan de gemiddelde verkoopprijs per smartphone die er wereldwijd is betaald. Gemiddeld betaalde de wereldburger in het vierde kwartaal van 2017 $363 voor een smartphone. Dat is een stijging van 10% wanneer we dat vergelijken met een jaar eerder. De analisten van GfK denken dat dat komt door de nieuwe smalle schermen met smalle randen. Voor de consument een duidelijk en zichtbare innovatie die ze graag willen hebben en ook voor willen betalen. Deze nieuwe schermen kwamen in het hoog-segment de markt binnen en dalen nu af naar het middensegment. Een toestel als de Huawei P Smart heeft een scherm met smalle randen en zal straks maar €259 kosten.
Meer innovatie
Naast de stijging van de gemiddelde verkoopprijs zien ze bij GfK ook dat de stijging van de verkopen in de opkomende landen aan het afnemen is. Dat betekent dat de smartphone-merken geen nieuwe klanten meer kunnen vinden en zich (weer) moeten gaan richten op het behouden van de huidige klanten en het 'afpakken' van klanten van andere merken. Volgens de analisten van GfK is dat een positieve ontwikkeling omdat dat betekent dat er naast meer innovatie ook meer concurrentie zal komen en dat is in het voordeel van de consument.
Bron: GfK