Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

GfK: ‘gemiddelde verkoopprijs van een smartphone stijgt snel’

Dimitry Vleugel
Dimitry Vleugel
26 januari 2018, 19:00
1 min leestijd
GfK: ‘gemiddelde verkoopprijs van een smartphone stijgt snel’

Lees verder na de advertentie.

GfK

Alle smartphonemerken in Nederland gebruiken GfK als middel om het succes of het ontbreken daaraan van hun merk te meten. Dit bedrijf voorziet alle merken van grafieken die verkoopaantallen en marktaandeel weergeven. Deze data wordt meestal niet gedeeld met de media omdat ze bang zijn dat we zaken verkeerd interpreteren.

GfK meet ook wereldwijd het aantal verkochte smartphones en hoeveel geld daarmee mee binnen komt. Een simpele rekensom geeft je dan de gemiddelde verkoopprijs per smartphone die er wereldwijd is betaald. Gemiddeld betaalde de wereldburger in het vierde kwartaal van 2017 $363 voor een smartphone. Dat is een stijging van 10% wanneer we dat vergelijken met een jaar eerder. De analisten van GfK denken dat dat komt door de nieuwe smalle schermen met smalle randen. Voor de consument een duidelijk en zichtbare innovatie die ze graag willen hebben en ook voor willen betalen. Deze nieuwe schermen kwamen in het hoog-segment de markt binnen en dalen nu af naar het middensegment. Een toestel als de Huawei P Smart heeft een scherm met smalle randen en zal straks maar €259 kosten.

Meer innovatie

Naast de stijging van de gemiddelde verkoopprijs zien ze bij GfK ook dat de stijging van de verkopen in de opkomende landen aan het afnemen is. Dat betekent dat de smartphone-merken geen nieuwe klanten meer kunnen vinden en zich (weer) moeten gaan richten op het behouden van de huidige klanten en het ‘afpakken’ van klanten van andere merken. Volgens de analisten van GfK is dat een positieve ontwikkeling omdat dat betekent dat er naast meer innovatie ook meer concurrentie zal komen en dat is in het voordeel van de consument.

Bron: GfK

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

7

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

27 januari 2018, 18:56

Zolang de grote fabrikanten als Apple, Samsung, HTC of Sony de prijzen zo absurd hoog houden kies ik voor de Chinese merken. Ook dáár zie je prijsstijgingen, maar veel minder extreem, en je ziet de prijzen binnen enkele maanden vaak al met 20-30% dalen t.o.v. de introductieprijs.

Feitelijk wordt zo de rode loper uitgerold voor merken als Huawei, Xiaomi en OnePlus. Geen wonder dus dat Sony en HTC al jaren verlies lijden op hun telefoons.

27 januari 2018, 9:43

het kan ook zijn dat de gemiddelde consument niet meer is gaan uitgeven maar dat de mensen die het beste willen dat nog steeds doen en die zijn nu veel duurder uit wat het gemiddelde dus hoger laat uitvallen dus gemiddeldes zeggen me niet zoveel prijs en aantallen deste meer.

26 januari 2018, 23:28

Er staat nergens dat de gemiddelde prijs van de smartphone stijgt, enkel dat de consument er gemiddeld meer aan uit wil geven(daar gelaten dat het topsegment ook echt flink duurder is geworden).

26 januari 2018, 23:15

Zolang de verkoop prijs stijgt die ik langer met me smartphone.. tis te gek voor worden dat iemand 1000 euro aan een telefoon spendeert.. maarja zou wel aan mij.liggen

26 januari 2018, 22:41

Van goedkoop naar duurkoop. Ik koop ze wel los en geef er max €600 voor uit, tenzij het een bepaalde merk is dat ik perse wilt hebben. Bijna alle merken waren goedkoop en zijn bijna allemaal tegen de €1000. Voor wie is het dan positief?

26 januari 2018, 21:26

En dan uiteindelijk zullen de prijzen dus (hopelijk) juist weer gaan dalen.

26 januari 2018, 20:48

Onrealistisch snel ….. Maar zolang de consument blijft kopen tja geef ze eens ongelijk.