Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Moto G8 Plus

  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

  • Nokia 7.2

  • Xiaomi Mi 9T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

We horen er Android gebruikers vanaf Donut al over klagen. We horen developers kreunen. We horen Hero gebruikers schelden en toch.... Fragmentatie hoe erg is het en wat doet Google er tegen? Wat kost het developers om hun apps overal op beschikbaar te maken? En hoe komen wij er weer vanaf?

Android had een geweldig verkoopargument toen ze bijna twee jaar geleden op de developers conference riepen dat Android het besturingssysteem voor elk toestel kon zijn. Ongeacht schermgrootte of input-mogelijkheden. Developers zouden met één druk op de knop apps kunnen maken voor alle toestellen van 240×240 pixels tot 480×800 of zelfs 1280×720 px. Maar is dat ook zo?
Al snel ontdekten wij dat niet elk toestel altijd meteen geüpdatet wordt. G1 gebruikers blijven officieel op 1.6 hangen waar Hero gebruikers 1.5 zelfs nog zien draaien. Motorola kwam met de Droid ofwel Milestone, deze draaide 2.0.1 en nu 2.1 mits je niet in Duitsland woont, want die update is nog vertraagd. Om het nog gekker te maken, er komen nog steeds toestellen uit met 1.6 voorgeïnstalleerd. Dat betreft ook niet de minste, de Sony Ericsson X10 draait tot juni nog 1.6. En het leuke budget toestel van Kyocera wordt ook met 1.6 gelanceerd. Dit allemaal terwijl de Nexus One al op 2.1 uitgebracht wordt.
We kunnen eerlijk zijn, fragmentatie is vervelend. Misschien wel zo vervelend dat het Android op den duur de kop kan kosten als Google er niets aan doet. Developers als Layar houden van Android, het is één grote speeltuin maar het heeft ook zijn nadelen. Android is makkelijker developen omdat je niet bij elke actie contact hoeft op te nemen met Google maar Android bestaat inmiddels uit 6 platformen met elk nog verschillende beeldformaten.
We noemen:
  • Android 1.5 wat nu eigenlijk alleen nog op de Hero draait is goed voor zo'n 38% van alle Android gebruikers.
  • Android 1.6 met 31,6%
  • Android 2.1 sluit de grote blokken af met 30%.
Dan zijn er zelfs nog devices die Android 1.1 draaien, dit is goed voor 0,1% net als 2.01 en 2.0 die 0,3% en 2,7% voor hun rekening nemen. De 1.1 devices zijn te verwaarlozen. Dit zijn vooral computers met testversies en mensen die het bewust nog op hun toestel draaien. Voor alle andere versies geldt dat mensen vaak niet anders kunnen dan deze versie draaien.
De eerder genoemde Layar heeft maar liefst twee man personeel zitten die de hele dag door alle apps aan het aanpassen zijn zodat deze op alle toestellen binnen het Android platform kunnen draaien. Layar heeft pech omdat zij naast de Android versie en beeldschermformaten ook nog rekening moeten houden met het kompas en de camera in het toestel. Hierdoor zal Layar zich ten alle tijden aan moeten passen aan alle toestellen in de markt.
Toch moet Android gaan uitkijken voor te veel fragmentatie. Google wil als geen ander op elk platform beschikbaar zijn. Zij zorgen er dan ook in de toekomst voor dat vanaf de Android versie Froyo, onderdelen gedownload kunnen worden uit de market. Alle updates zullen dan voor alle toestellen beschikbaar komen. Wat dit betekent voor onze G1 en Magic is nog onduidelijk maar het lijken toch langzamerhand museum modellen te gaan worden. Of de huidige generatie superphones dit nog mee gaan maken? Geen idee, ik verwacht van wel. De Nexus One heeft een 1 Ghz processor en genoeg geheugen om de komende tijd de aanpassingen in Android nog aan te kunnen. Ook de Milestone en de Desire zullen lekker mee blijven draaien als Google deze zomer met Froyo op de proppen komt.
We hopen natuurlijk dat Google weet waar ze mee bezig zijn en zo snel mogelijk dit probleem op gaat lossen. Tot die tijd zullen we nog wel doodgegooid worden met developers die niet voor 1.5 of 1.6 willen developen of nog nooit getest hebben op 2.1. Dit soort problemen zullen redelijk ingedamd kunnen worden als iedere developer de standaard tools gebruikt die Google aanlevert. Toch zullen vooral games en grafisch moeilijke applicaties ten alle tijden problemen geven omdat dan niet alleen de software maar ook het toestel een bepalende factor blijft. Dit kan dan weer opgelost worden met virtuele emulators als Dalvik.
Toch is er ook nu al enige ontwikkeling te ontdekken. Versie 1.6 geeft langzaam weg op 2.1 en zoals iedereen weet, komen de 1.5 Hero gebruikers binnenkort ook met 2.1 erbij. We wachten af.
Bron: Getallen en Grafieken van Android And Me.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (0)
Bezig met laden van reacties...