Samsung Galaxy S25: Nu met Galaxy Tab S6 Lite!

Firefox zegt dat het misschien je persoonlijke data verkoopt

Laura Jenny
Laura Jenny
1 maart 2025, 10:52
2 min leestijd

Mozilla schrapt de belofte om nooit persoonlijke data te verkopen. Het behoort niet meer tot het beleid van internetbrowser Firefox. Tegelijkertijd zegt het ook dat je niet hoeft te schrikken, want het zegt dat de verkoop van data erg breed kan worden opgevat en dat het de aanpassing vooral doet om het makkelijker leesbaar te maken.

Lees verder na de advertentie.

Mozilla Firefox

Er is te lezen: “Wanneer u informatie uploadt of invoert via Firefox, verleent u ons hierbij een niet-exclusieve, royaltyvrije, wereldwijde licentie om die informatie te gebruiken om u te helpen bij het navigeren, ervaren en gebruiken van online content, zoals u dat aangeeft via uw gebruik van Firefox.”

Lees verder na de advertentie.

Dat het nieuwe beleid zo breed kan worden opgevat is wellicht juist precies het probleem: gebruikers denken juist dat Mozilla zichzelf hiermee een vrijbrief geeft om juist heel veel verschillende dingen met hun gegevens te doen. Mozilla zegt dat het nieuwe beleid zeker geen verandering is in hoe Mozilla met data omgaat, maar dat het is om de “relatie met de gebruiker formeler te maken door duidelijk te zeggen waar gebruikers mee akkoord gaan wanneer ze Firefox gebruiken”. Het voegt hier ook nog aan toe dat het niet van plan is om je data te verkopen om AI te trainen. ‘Niet-exclusieve’ zou worden gebruikt omdat Mozilla geen exclusieve rechten op je gebruikersdata wil en ‘royaltyvrije’ omdat Firefox gratis is en Mozilla en de gebruiker elkaar hiervoor geen geld schuldig zijn.

Persoonlijke data delen

Er is alsnog veel kritiek. De concurrent schreef alleen maar W T F op X en dat Mozilla duidelijk meer geld wil gaan verdienen met Firefox. Mozilla zegt dat data die met adverteerders wordt gedeeld geanonimiseerd wordt. “Deze veranderingen worden niet gedreven door een wens van Mozilla om de gegevens van mensen te gebruiken voor AI of te verkopen aan adverteerders,” zegt Brandon Borrman, Mozilla’s VP of Communications, tegen TechCrunch. “Zoals het in de gebruiksvoorwaarden staat, vragen we toestemming van de gebruiker om hun gegevens te gebruiken om Firefox te bedienen ‘zoals u aangeeft met uw gebruik van Firefox’. Dit betekent dat ons vermogen om gegevens te gebruiken nog steeds wordt beperkt door wat we bekendmaken in de Privacykennisgeving.”

Lees verder na de advertentie.

Wel geeft het aan dat als je gebruik wil maken van AI-chatbots van derden, die derde partijen je data op hun eigen manier verwerken en dat dat aan hun beleid ligt. Andere AI-mogelijkheden binnen Firefox bestaan alleen lokaal op je systeem en er wordt geen contentdata naar Mozilla gestuurd, stelt Mozilla. Het is de vraag hoe de gebruikers hier verder op gaan reageren: Firefox is al niet meer heel groot, met een marktaandeel van 2,54 procent, maar als gebruikers volop weggaan, dan blijft daar nog weinig van over.

Heb jij dit al gezien en wat vind je ervan? Deel het in de reacties.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!