Dit is Google’s allereerste AI-reclame en hij gaat over een kalkoen

Laura Jenny
Laura Jenny
1 november 2025, 16:33
2 min leestijd

Google heeft de eerste AI-campagne ooit van het merk gelanceerd. Het gaat zowel over AI als dat hij volledig met kunstmatige intelligentie is gemaakt. De hoofdrol is voor een kalkoen, die graag een vakantie wil boeken, om maar te ontkomen aan Thanksgiving, de Amerikaanse feestdag waarbij er ongeveer 46 miljoen kalkoenen worden gegeten.

Lees verder na de advertentie.

AI-reclame voor Gemini, door Veo 3

Reden voor de vogel om op zoek te gaan naar een andere plek om maar uit handen te blijven van de slager. Hij maakt daarbij gebruik van Google Gemini om zijn tripje te plannen: op naar een land dat geen Thanksgiving viert. Het is een koddig ingestoken commercial die laat zien dat Gemini de vraag snapt en ook nog met een goed antwoord komt. Bovendien kan het meteen helpen bij het boeken van de vlucht naar die bestemming.

Lees verder na de advertentie.

De reclame zelf is gemaakt met Google-videotool Veo 3. Er is bewust gekozen voor een knuffelkalkoen in plaats van iets realistischers, omdat Google wilde vermijden dat het er dan toch een tikkeltje nep uit kan komen te zien. Door een knuffel te gebruiken voorkom je het herkennen van AI: dat is toch al nep. 

Planning a Quick Getaway? Just Ask Google

Maar hoe schattig de reclame ook is, niet iedereen kan het waarderen wanneer bedrijven AI gebruiken om hun reclames mogelijk te maken. Coca-Cola deed het vorig jaar bij zijn grote kerstcommercial en veel creatieven zagen dit als het ‘slechte voorbeeld’ geven. Als immers grote, rijke bedrijven al reclames gaan maken met computers in plaats van mensen, dan is de kans dat creatieve mensen nog wel worden ingeschakeld heel klein. Ook deze reclame kan op die kritiek rekenen, al geeft Google wel aan dat AI vooral als hulpmiddel is gebruikt. Opvallend, want er is nergens een watermerk of een melding te zien dat deze video met AI is gemaakt.

Lees verder na de advertentie.

Het benadrukt dat creatieve keuzes als het verhaal en de kalkoengrapjes van mensen komen. De AI zou alleen worden gebruikt om de creativiteit te versterken, in plaats van de creativiteit van de mens te vervangen. Het zal dan ook voor zijn kerstcommercial wederom de hulp inschakelen van videotool Veo 3.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!