Xiaomi, OPPO en Vivo zijn de grootste smartphonemerken ter wereld na Samsung en Apple. Dat blijkt uit een studie van markonderzoekers die de verkoopcijfers van het eerste kwartaal van 2021 publiceren. Vivo is dit jaar de sterkste groeier.
Big five in de smartphonemarkt
Het is bekend welke smartphonemerken het meeste toestellen hebben verkocht in het eerste kwartaal van 2021. Samsung blijft het belangrijkste merk met een marktaandeel van 23 procent, dat blijkt uit cijfers van Strategy Analytics. Apple pakte in het najaar van 2020 nog uit met een sterke iPhone 12-verkoop, en ook dit eerste kwartaal doet het beter dan in het zwakke coronavoorjaar van 2020.
Toch zijn het opnieuw de Chinese merken die de grootste vooruitgang boeken wat marktaandeel betreft. Xiaomi lijkt zich nu definitief op de positie te nestelen die eerder op naam van Huawei heeft gestaan, en het heeft inmiddels een marktaandeel van 15 procent. Opmerkelijk is vooral dat het merk maar liefst 80 procent groeide vergeleken met een jaar eerder.

Vivo groet snel
Al is Xiaomi daarmee opmerkelijk genoeg niet het merk dat het sterkste groeide in een jaar tijd. Die titel behoort namelijk toe aan zijn Chinese concurrent Vivo. Het merk zag zijn verkoop met 85 procent toenemen en het liet 37 miljoen telefoons over de toonbank rollen.
Vivo merk sluit daarmee de top vijf af, en komt daarmee nipt achter OPPO terecht, dat nog een miljoen toestellen meer verscheepte. In tegenstelling tot OPPO en Xiaomi is Vivo het enige merk uit deze top vijf dat niet bij ons actief is in Nederland en België. het merk verkoopt al wel telefoons in andere Europese landen.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Chine6se meuk. Kopers denken alleen aan de portemonnee en niet wat je er gratis bij krijgt. Spyware, spionage software of hardware en een directe link tussen jou telefoon en de chineese overheid. Leve de goedkope meuk die alleen goedkoop is omdat je als eigenaar alles en iedereen in je buurt verkoopt.
Ik hoef deze toestellen niet al kreeg ik ze gratis laat maar.
Op vakantie in Indonesië 2 jaar geleden zag je daar overal winkels van Vivo (helemaal blauw gestyled) en Oppo (helema groen gestyled) door het hele land heen. voor mijn gevoel toen echt enorm overaanwezig tov andere merken. Samsung zag je hier en daar nog wel (ook in de Vivo/Oppo winkels) Xiaomi had ook in veel steden wel winkels zitten en Apple natuurlijk alleen in de dure city centers. Even een aanname is dat ze een zelfs strategie wel in meerdere Aziatische landen hebben, dan snap ik wel dat ze zo’n aantallen en presence hebben. Je kon er bijna niet omheen daar.