Dbrand gaat volledig de mist in na klacht van consument

Marloes Urff
Marloes Urff
12 april 2024, 9:55
2 min leestijd
Dbrand gaat volledig de mist in na klacht van consument

Lees verder na de advertentie.

Steeds meer merken en bedrijven kiezen voor een creatieve en informele social media-strategie. Van roasts tot aan het delen van memes: het komt allemaal langs. Echter sloeg hoesjesmerk Dbrand de plank volledig mis.

Dbrand reageert ongepast op klacht

Het merk Dbrand, dat ‘skins’ en hoesjes maakt voor elektronica zoals laptops en smartphones, kwam gisteren onder vuur te liggen. Een klant plaatste op Twitter/X een foto met een probleem. De skin lijkt te verkleuren en er zijn schaafplekken op te zien. 

dBrand reageert vaker grappend of sarcastisch op social media, maar biedt meestal aan om contact op te nemen. Ook wordt er dan gekeken naar een oplossing. Ditmaal liep dat helemaal anders: het merk ging over de grens. 

De desbetreffende reactie van Dbrand op een klacht. Credits: Anubhav, Gizmochina

Het antwoord van Dbrand is een ongepaste inhaker op de achternaam van de Indiase klant. In de techindustrie zijn veel liefhebbers en experts uit India: de tweet is mede daardoor door velen bekritiseerd. 

Dbrand reageerde op de kritiek door een deels grappende tweet te plaatsen. Ze geven hierin toe dat ze ongepast grapjes maakten over de achternaam van de klant. Ook zeggen ze 10.000 dollar als ‘goedmaker’ aan te hebben geboden. Ze zeggen echter ook dat ze al meer dan 10 jaar grappen maken over klanten op social media en dat ze niet zullen stoppen. Daarbij zeggen ze nog: “wellicht ben jij [de lezer] wel de volgende die 10.000 dollar krijgt”.

Marques Brownlee, een van de grootste techkanalen op YouTube, heeft de tweet en reactie afgekeurd. Hij gaf aan niet met Dbrand samen te werken tot de reactie is verwijderd. Dat zet druk op het merk: MKBHD is vermoedelijk een van de grootste inkomstenbronnen voor Dbrand. 

Verantwoordelijkheid

Na de tweet van Brownlee reageerde Dbrand nogmaals op de storm aan reacties. Het bedrijf zegt op Twitter/X de tweet in eerste instantie te hebben laten staan, omdat ze het incident niet in de doofpot wilden stoppen. Dbrand zegt verder het opgelost te hebben met de klant en inmiddels de ongepaste reactie te hebben verwijderd.

Een belangrijke les voor merken en publieke personen: je publieke beeld is belangrijk en kan je imago maken of breken. Humor kan een ludieke strategie zijn om fans te werven, maar kan ook zorgen dat mensen je merk juist de rug toekeren.

(Via Gizmochina)

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

4

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

13 april 2024, 16:05

Ik vind het sowieso al waardeloos dat mensen openbaar klagen over een product, waarom moet de hele wereld dit lezen. Stuur een email en wacht of het netjes wordt afgehandeld voordat je openbaar gaat.

12 april 2024, 20:28

Voor 10.000 dollar mogen ze mijn naam elke dag door het slijk halen. ?

12 april 2024, 19:14

DBrand heeft idd altijd hilarische over the top comments en mailings (de enige die ik lees).

Het gevaar is dat je dat vol moet blijven houden en soms de plank mis slaat. Kan gebeuren! Maar je weet dat het bij hen niet uit kwade trouw is.

12 april 2024, 12:07

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd zeggen we toch altijd? We leven al in een te serieuze maatschappelijke. Humor mag en kan maar wel op een leuke manier.