KPN en Simyo ‘Beste uit de Test’
Elke maand delen duizenden panelleden van de Consumentenbond hun ervaringen met providers. Ze beoordelen de kwaliteit, melden storingen en geven aan hoe tevreden ze zijn. Op basis van deze consumentengegevens bepaalt de Consumentenbond de testoordelen. Het totale testoordeel is opgebouwd uit verschillende onderdelen.
In het derde kwartaal komen KPN en Simyo (eigendom van KPN) bij de mobiele providers als ‘Beste uit de Test’, op een gedeelde eerste plaats samen met Simyo. Het klantenpanel van de Consumentenbond geeft de kwaliteit van de mobiele abonnementen van KPN en Simyo een 8,3: “Gebruikers geven aan erg tevreden te zijn met de dienstverlening, ook zijn er minder klachten over bellen en sms’en.” Bij KPN heeft de hoge score onder meer te maken met een verandering in de voorwaarden. Bij de nieuwe Hussel-abonnementen van KPN kun je nu namelijk een bundel vrij aanpassen waar dat voorheen niet mogelijk was.
Het panel schrijft dit kwartaal wel het hoogste aantal gemelde klachten over bellen en sms’en (5,6%) aan KPN toe.
Voorwaarden
De providers doen het voor wat betreft voorwaarden doorgaans goed: “Bellen buiten de bundel kost meestal 25 of 30 cent per minuut. Maar bij alle providers koop je voor een klein bedrag een onbeperkt aantal belminuten.” Mobiel internet is het duurste. Bij Simpel en Simyo zijn de kosten voor internetten buiten de bundel zijn met 15 cent per MB het hoogst. KPN en T-Mobile doen het beter. Bij deze providers betaal je na de eerste minuut je per seconde en buiten je internetbundel heb je geen extra kosten maar gaat de snelheid omlaag.
Helaas is bij geen enkele provider je databundel langer houdbaar dan een maand. Wel bood Telfort als enige een tegoed dat tot 3 maanden houdbaar was. Dat aanbod geldt niet meer nu Telfort is opgegaan in KPN. De Consumentenbond: “Bij alle providers staat de teller dus elke maand opnieuw op nul, ook als je een losse bundel hebt bijgekocht aan het eind van de maand.”
Wat vind je van deze testoordelen? Ben je het eens met het panel van de Consumentenbond? Laat het weten in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Zit ik weer in de trein met een waardeloze WiFi verbinding, ik ben niet de enige en die blijken allemaal KPN te hebben, de rest in de trein in mijn omgeving heeft prima verbinding. Ben snel weg bij KPN, ze zijn inmiddels peperduur. Mijn abonnement is per 1 oktober 2,7% duurder geworden, dit is volgens KPN “de jaarlijkse INFLATIE correctie” Ik denk dat dit gewoon een prijsverhoging is, want we hebben natuurlijk geen 2,7% inflatie in Nederland.
Ik heb zowel KPN als Vodafone in een toestel, dus goed te vergelijken. Kwaliteit van het netwerk is vergelijkbaar, hoewel KPN stabieler lijkt. De klantenservice van Vodafone is werkelijk een drama en dat is de reden dat ik overga naar een andere provider. Hoe dat bij KPN is, weet ik niet, omdat dat een zakelijk abonnement is.
Ik trek me niks van dit soort polls aan. Zou fijn zijn als ze aansluiten bij je eigen ervaringen. Via KPN Glasvezel en KPN compleet drie jaar geleden van T-Mobile naar KPN overgestapt. Pijn in mijn hart vertrokken bij T-Mobile als mobiele provider. Zonder kortingen en extra’s was T-Mobile veel voordeliger en het netwerk was beter. De klantenservice was top alleen geen 24/7. De KPN blijkt uiteindelijk een warm bad. Service perfect en met alle extra’s betaalbaar. Na hele slechte ervaringen bij Vodafoon en af en toe nog steeds omdat een van onze abonnementen daar nog loopt, vind ik de service van Vodafoon werkelijk bagger. T-Mobile en KPN steken daar ver boven uit.
Concumenten bond neem ik al jaren niet meer serieus.
Wat opvalt is dat kwaliteit over zelfde netwerk anders wordt ingeschat. Iets klopt er dan niet. Ook prijs is geen item. Na 20 jaar kpn nu enige tijd weg bij KPN. Niet omdat het slecht was maar omdat ze veel te duur zijn voor wat ze bieden. Nu meer voor de helft van het geld. Kwaliteit zou zelfde cijfers Krijg en
Het zal best dat KPN de beste zou zijn maar voor ons niet meer. Zowel zakelijk als privé was het jaren geleden een drama, zowel voor telefonie als TV.
Overgestapt naar Vodafone en vanaf die tijd is het eigenlijk zorgeloos. We hebben de combinatie Ziggo-Vodafone genomen en zijn nu uiterst tevreden.
Ik denk ook dat zo’n consumentenbond-test behoorlijk subjectief is.
Al jaren zeer tevreden bij Simyo. Goede ondersteuning en heel weinig storingen. En vooral niet duur
Mijn kpn simkaart is weer treurig vandaag! Is er weer een storing bij kpn?
Aantal jaren geleden bij KPN terecht gekomen na een uiterst beroerde ervaring met de klantenservice van Vodafone. Goed bereik en prima mobiel internet voor niet al te gekke prijs. En slechts één keer door misverstand probleempje gehad, wat door de mensen van de fysieke KPN-winkel bij mij om de hoek meteen werd opgelost. Zal niet zo snel overstappen naar een andere club.
Trek mij inderdaad ook niet veel aan van dit soort tests want elke provider heeft goede en minder goede kanten. Storingen komen voor bij elke provider. Ook op de locatie waar je woont kan het voorkomen dat een provider waar een ander helemaal gek van is, voor jou minder is qua bereik e.d. Heb jarenlang Vodafone gehad en deze was in principe altijd wel goed voor mij, ook redelijk bereik binnenshuis. Toen overgestapt naar T-mobile wegens aanbod wat je niet kon weigeren, nadat internet van Vodafone was overgekocht door T-mobile. Vond ik op mijn woonadres wel de minste met 1 streepje antenne bereik (Vodafone 3 streepjes) en bovendien was het Internet van T-mobile niet geweldig met 6x per dag de melding dat de dns server niet bereikbaar was en de internetverbinding daardoor steeds wegviel. Nu sinds een jaar bij KPN en deze blijkt voor mij de beste met 4 streepjes antennebereik binnenshuis. Internet ook uitstekend.
Sinds kort overgestapt van Tele 2 sim only naar t-mobile sim only beide alles onbeperkt. Betaalde 27 euro bij Tele 2 en nu icm thuis voordeel (glasvezel abbo thuis) 24,50 euro. Kreeg daarbij ook nog dubbele download snelheid thuis en een extra premium zender erbij. Voor mij dus de ideale combi.
Daarbij niet geheel onbelangrijk om te vermelden dat ik nu over de grens ook gewoon 4g heb! ?
Ik blijf die provider tests van de Consumentenbond altijd maar vaag vinden.
De uitslag is namelijk gebaseerd op het stemmen van mensen die in het testpanel zitten (en daar kun je je zo voor aanmelden via internet).
Maar doordat iedereen zo maar mee kan doen, krijg je als uitslag niet wat de beste provider is, maar meer een test van klanttevredenheid. Maar de klanttevredenheid is heel makkelijk te beïnvloeden. Zelfs als je heel slecht bereik bied en de prijs ruk is.
KPN heeft bijvoorbeeld een hele sterke merknaam, en veel van hun klanten zitten al jaren bij de KPN. KPN bied op zich prima diensten aan, maar het valt toch wel op dat zij zo hoog eindigen.
Ook Hollandsnieuwe en Simpel staan heel hoog, terwijl de netwerken die zij gebruiken van Vodafone en T-Mobile zijn.
Belkwaliteit en bereik zouden dus gelijk moeten zijn met Vodafone en T-Mobile. Natuurlijk zou het mogelijk zijn dat ze hoger eindigen, maar het is bijna onmogelijk dat er zo’n groot verschil tussen bijvoorbeeld bereik zit.