Er gaan geruchten dat Samsung begint met een eigen dienst voor cloudgaming. Je kunt mogelijk al deze maand vanaf je Samsung Galaxy-telefoon of -tablet games streamen. Dat scheelt je weer een game downloaden. Bovendien zou het Koreaanse merk er geen abonnementskosten voor rekenen. Klinkt goed, wat is het addertje onder het gras?
Minder commissie
De kans is volgens Korea Economic Daily aanwezig dat je wel moet betalen voor in-game aankopen, maar dat is op zich logisch. Samsung heeft zelf wel een slim trucje bedacht: het laat aankopen niet via de Play Store lopen, maar neemt zelf een gedeelte van de commissie. Dat is niet alleen financieel slim, maar ook slim om ontwikkelaars te trekken: het rekent namelijk niet die dikke 30 procent die de Play Store studio’s wel laat afdragen. Dit alles gebeurt via Samsungs eigen Galaxy Store. Aan de andere kant moeten we nog even zien of dit in de praktijk ook klopt: de regels van de Galaxy Store beschrijven een 70-30 afspraak met ontwikkelaars, maar misschien dat dat voor in-app-aankopen binnen gestreamde games dan anders ligt. Ook is het afwachten hoeveel procent Samsung uiteindelijk wel zal innen. Dat kan, zoals onze Patrick stelt (dank!), ook 29 procent zijn.
De aankondiging zou morgen al plaatsvinden, want dan geeft het bedrijf een ontwikkelaarsconferentie. Er zou zelfs mogelijk al een gesloten bèta gaande zijn, maar die geldt in eerste instantie alleen voor Canada. Het lijkt dan allemaal wel wat dicht op elkaar te zitten: lanceren in oktober, maar ook nog een bèta in Canada, maar we weten niet hoe lang ze al bezig zijn met deze testfase. Hopelijk horen we morgen meer over hoe dat in elkaar zit.
Een cloudgamingdienst van Samsung: we hadden het niet direct verwacht, omdat Samsung niet per se een merk is dat zich heel erg op de kaart zet in de traditionele gamewereld. Het maakt natuurlijk wel gadgets om mee te gamen, maar het is vooral een facilitator, niet zozeer een eigen gameplatform en dat zou hiermee wel eens kunnen gaan veranderen. Al heeft het natuurlijk in 2022 wel een Gaming Hub op zijn televisies gelanceerd, waarin het ook al flirt met cloudgaming, maar dan met andere platforms zoals Amazon Luna en Xbox.
Samsung als gamebedrijf
Samsung dat dus wat serieuzere stappen in de gamewereld zet. Het kan enorme impact hebben, want er zijn maar liefst 1 miljard Galaxy-toestellen op de wereld, dus Samsung -en dus vooral gameontwikkelaars- hebben de potentie om in één keer een heel groot publiek te bereiken.
Samsung-topman Jong Hyuk Woo heeft al eerder gezegd tegen VentureBeat: “90% van de mensen die via een advertentie interesse hebben getoond in de content van een game-uitgever, komt nooit in de game terecht. Wij geloven dat cloudstreaming iets kan betekenen voor uitgevers van mobiele games door de funnel voor het werven van gebruikers volledig in te storten, door het downloaden en installeren en het bezoek aan de App Store overbodig te maken. Het kan die trechter en de inefficiënties binnen dat model drastisch verminderen. En dus zullen uitgevers van games een aanzienlijke toename zien in het aantal gebruikers dat hun games binnenkomt.”
Wat vind jij van het idee dat Samsung dit gaat doen? Laat het nu achter in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten