Google Chome waarschuwing
Lees verder na de advertentie.
Googles Chrome-browser wordt uitgebreid met een nieuwe functie die gebruikers waarschuwt voor gestolen wachtwoorden. Deze waarschuwing komt naar voren als de gebruiker zijn inloggegevens op een website heeft ingevuld. Als je inloggegevens gehackt zijn, zal Google je adviseren om deze meteen te wijzigen
Wachtwoordmanager
Deze functie is onderdeel van het project ‘Password Checkup’ dat Google begin dit jaar introduceerde. In oktober werd het toegevoegd aan de ingebouwde wachtwoordmanager in je Google-account. In deze wachtwoordmanager kun je wachtwoorden die je hebt opgeslagen in Chrome of Android, gemakkelijk bekijken en beheren. Je kan er tevens een Wachtwoordcheck uitvoeren om de beveiliging te verbeteren. Bekijk hier jouw Google-account Wachtwoordmanager
De waarschuwing is straks te vinden in de instellingen van Chrome en wordt geleidelijk uitgerold. Het kan dus zijn dat je de optie nog niet direct ziet.
Phishing
Naast deze waarschuwing komt Google met nog een aantal verbeteringen voor zijn browser. Zo zal Chrome op desktop je realtime kunnen waarschuwen als een website van phishing wordt verdacht. Phishing is een vorm van internetoplichting en fraude waarbij criminelen via valse e-mails, WhatsApp-berichten en sms’jes mensen naar een nagebootste website proberen te lokken om hier hun inloggegevens te ontfutselen. Daarnaast wordt het duidelijker voor openbare computers om te zien met welk profiel er gewerkt wordt.
Bekijk het gif’je hier
Ben jij wel eens slachtoffer geworden van phishing? Wat vind je van deze verbeteringen in Chrome? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Onder voorwaarde dat het werkt en blijft werken, ook in de toekomst! En niet dat één of andere idioot het weer weg haalt of negatief probeert te verbeteren endus weer nieuwe bugs introduceert. Hoe vaak worden er nieuwe bugs geïntroduceerd of oude bugs die weer terugkomen, allemaal erg leuk! Zowel Google als Apple kunnen dit volgens mij hartstikke goed, oude bugs herintroduceren…
Fijn die mosterd na de maaltijd, zoals altijd, oplossingen zijn beter.
Iedereen schijnt het normaal te vinden dat de eindgebruiker verantwoordelijk is voor alle veiligheid en voor kosten moet opdraaien, maar als je onderstaande (sterk verkorte) opsomming leest moet het toch erg duidelijk worden dat alle overheden en grote bedrijven totaal niet geïnteresseerd zijn in beveiliging en een eindgebruiker is gewoon slachtoffer.
Het laatste half jaar krijg ik dagelijks e-mails met in de tekst mijn gebruikersnaam en mijn wachtwoord en dat ik moet betalen. Vanaf Augustus ben ik aan het verzamelen wat er zo al gebeurt, waarvan hieronder een sterk verkleinde opsomming.
Het klinkt aardig om alle verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker te leggen, maar het mag toch heel duidelijk zijn dat de eerste verantwoordelijkheid bij de bedrijven ligt en die nemen het niet..
Het laatste nieuws is dat 1000-en Nederlandse bedrijven zich niet meer kunnen verdedigen tegen alle soorten internet aanvallen. Leg maar eens uit hoe een eindgebruiker dit dan moet doen.
Een kleine opsomming van augustus tot begin december 2019.
– Hadden we in 2015 volgens Dashlane nog 90 wachtwoorden, in 2018 waren dat er al 191 !!!.
– Meldplicht verplicht voor datalekken, echter slachtoffers hoeven niet geïnformeerd te worden.
– Gegevens kunnen gewoon meegenomen worden op draagbare media.
– Bedrijven sturen een e-mail met alle adressen in het AAN veld.
– Strukton Rail, een “tijdelijke” medewerker had toegang tot alle personeelsgegevens.
– Allianz Glabal Insurance van 2,3 miljoen betrokkenen data gestolen (o.a. autoverzekeringen).
– De helft van Nederlandse gemeenten werken nog aan een upgrade naar Windows 10.
– Aanvallen op zowat alle grote bedrijven is voor de doorsnee internet gebruiker, onbegrijpelijke taal.
– Gehashte wachtwoorden van 14 miljoen Hostinger-klanten zijn uitgelekt.
– Wandera heeft 17 apps in Apples App Store ontdekt waar een trojan in verstopt zat.
– ADOBE exposed the account information of nearly 7.5M Creative Cloud users.
– ADOBE, een paar jaar geleden was hun klantenbestand al eens gehackt, 147 miljoen.
– Allianz info van 2 miljoen klanten buitgemaakt.
– Desjardins, een Canadees financieel bedrijf, 4,2 miljoen, het volledige ledenbestand gehackt.
– Eén van de grootste kerncentrales van India is besmet met malware.
– Cryptovalutabeurs BitMEX lekt duizenden e-mailadressen.
– Informatie van privégroepen op FACEBOOK kon door zo’n honderd externe ontwikkelaars worden ingezien door een verouderde api.
– T-Mobile heeft in VS datalek dat meer dan miljoen klanten treft.
Klap op de vuurpijl
– Onderzoekers vinden een database op internet met profielen en info van 1,2 miljard gebruikers !!!!!
– In januari verscheen bijvoorbeeld een database online met in totaal meer dan 2,2 miljard account namen, inclusief hun wachtwoorden.
We gaan een hoop meldingen krijgen.
Een noodzakelijke en op dit moment de enige oplossing voor een eindgebruiker is: Alle emails van overheden en banken automatisch in de “Spam” box laten plaatsen met directe verwijdering. U kan nooit iets missen, want ze schrijven continue dat ze niets via email doen en banken vragen nooit naar gegevens !!!! zo simpel is dit stukje van Uw eigen beveiliging.
Nog een noodzakelijke, als U iets op internet bestelt en de betreffende winkel wil dat U allemaal informatie moet opgeven, stop gewoon en zoek een andere winkel die hetzelfde product verkoopt, er zijn er genoeg op internet. Naam, Postcode, Adres en eventueel telefoonnummer, gewoon wat altijd in het telefoonboek stond, omdat het pakje verstuurd moet worden en ze me eventueel kunnen bellen bij problemen, dat zijn mijn restricties wil de winkel voor mij in aanmerking komen. Alle vragenlijsten achteraf gewoon wegklikken, als ik bij de kruidenier (bestaat die nog?) een pakje boter koop en er zit een vragenlijst bij is mijn reactie, bent U wel helemaal in orde.
Nog een noodzakelijke voor Uw telefoon, “onbekende nummers” blokkeren. Antwoordapparaat of voice mail, maar de praktijk is, dat daar nooit iets instaat. Verder vreemde lange nummers nooit opnemen, ook antwoordapparaat of voice mail.
Dit zijn mijn verdedigingen, die ik zeker zal uitbreiden in de toekomst.
Dit is een nuttige toevoeging, ?
Dit gebeurt allang (via email en/of smartfoon) ook bij Twitter.
als ik inlog op een weinig gebruikte pc of met een andere browser 🙂
Google
Nieuwe login op je gelinkte account
lxxxxxxx@gmail.com
Er is zojuist ingelogd op je Google-account vanaf een nieuw Windows-apparaat. Je ontvangt deze e-mail omdat we zeker willen zijn dat jij het was.
Activiteit controleren
We hebben gemerkt dat iemand heeft ingelogd bij je account @noxxxxxxxx vanaf een nieuw apparaat. Was jij dit?
Nieuwe inlogpoging
Locatie* Rotterdam, Nederland
Apparaat Chrome on Windows
* Locatie is een schatting gebaseerd op het IP-adres dat bij het inloggen werd gebruikt.
Als jij dit wel was
Je kan dit bericht negeren. Je hoeft niets te doen.
Als jij dit niet was
Je account is mogelijk gehackt en je moet een aantal stappen nemen om ervoor te zorgen dat je account is beveiligd. Begin met het resetten van je wachtwoord.
Hoe kan ik controleren of deze e-mail van Twitter afkomstig is?