Google heeft besloten om niet te stoppen met de ondersteuning van cookies van derden binnen Chrome. Jarenlang hikte het er tegenaan, maar uiteindelijk kiest het er nu voor om de cookies van derden gewoon te blijven verwelkomen binnen de browser.
Cookies van derden
Het is een opmerkelijk besluit, omdat het juist beter is voor de privacy van gebruikers van Chrome als die third party-cookies niet bijhouden wat je doet. Google zei dan ook in 2020 de ondersteuning zo langzamerhand te gaan uitfaseren. Het zou daar in 2022 mee klaar zijn. Dat is niet gelukt. Hetzelfde geldt voor 2023. Ook 2024 werd het doel niet gehaald. Uiteindelijk was de belofte 2025, maar ook die vervalt nu.
Om in plaats van die cookies van derden te kiezen voor een alternatief dat de privacy van gebruikers beter beschermd lijkt niet te zijn gelukt. In ieder geval niet zonder het advertentiemodel van de browser aan te passen, waarmee Google goed verdient. Google probeerde het wel: het kwam in januari met een uitgebreidere test waarbij met ‘trackingbescherming’ werd geëxperimenteerd. Zo kunnen cookies van derden je gedrag niet in de gaten houden terwijl je surft.
Google maakt ommezwaai
Wat daar nu precies de status van is, dat blijft een vraagteken, maar Google heeft vandaag een ommezwaai gemaakt. Het zegt dat in plaats van het niet langer ondersteunen van cookies van derden, het kiest voor iets anders. Het kiest voor het introduceren van “een nieuwe ervaring in Chrome waarbij mensen een geïnformeerde keuze maken die van toepassing is op hun complete internetervaring”. Volgens 9to5Google zegt Google dat het niet langer ondersteunen van cookies van derden zou hebben gezorgd voor “heel veel werk voor vele deelnemers”. Daarmee bedoelt het dat het een grote impact heeft op uitgevers, adverteerders en iedereen die zich bezighoudt met online advertenties. Mensen die veel geld verdienen aan adverteren.
Google wil nu onder andere IP-bescherming (IP Protection in het Engels) introduceren in de Incognito-modus. Dit is wat dat inhoudt en wanneer we het kunnen verwachten:
- IP-bescherming anonimiseert het IP-adres van de gebruiker om het adres te beschermen tegen gebruik door derden waarvan is vastgesteld dat ze IP-adressen mogelijk inzetten voor webwijde cross-site tracking.
- IP-bescherming komt met een privacy proxy met twee stappen die het in aanmerking komende verkeer anonimiseert
- IP-bescherming wordt niet vóór 2025 gelanceerd als standaardinstelling voor Chrome-gebruikers
Je moet er dus nog wel even op wachten, maar aan de andere kant: op het stoppen van third party-cookies binnen Chrome kun je nu dus nog veel langer gaan wachten: tot je een ons weegt.
Wat vind jij van draaikont Google? Gebruik jij Chrome nog, of heb je -mogelijk mede door de third party-cookies- voor een andere browser gekozen? Deel het in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ben al vaak overgestapt naar allerlei andere browsers, helaas gaven die op een gegeven moment altijd wel ergens een negatief effect. Ik kom daardoor steeds weer terug op Google Chrome.
Bovendien doen al die anderen niets meer aan 3rd party cookies dan Google Chrome, dus daarin hebben ze geen enkel voordeel. In elke browser kun je cookies op verschillende niveaus blokkeren en hoe strenger je dat maakt hoe meer last je er van zult ondervinden.
Zogenaamde privacy browsers blokkeren misschien wel meer maar verstoren daarmee ook meer.
Ik ben niet zo van de kreupele websites en dingen die niet werken t.b.v. een beetje meer zogenaamd privacy.
Als je privacy je lief is moet je je niet op het internet begeven.
Privacy is al lang een illusie die voorbehouden is aan mensen die compleet buiten de maatschappij staan en nergens gebruik van willen maken. En dan kun je je afvragen of zo’n levenswijze de op die manier verkregen “privacy” het je waard is.
Voor mij geldt: Verzamel maar lekker een eind weg binnen de wettelijke bepalingen die hiervoor gelden.
Dat willen tegenhouden is misschien wel een leuke hobby maar uiteindelijk een illusie.
Echt privacyvriendelijk zal het natuurlijk nooit worden. Ze moeten geld verdienen met advertenties, en daarom moeten ze veel over hun producten (gebruikers) weten.
Al jaren over naar Firefox en niet van plan terug te gaan. Als ik eens een keertje echt een Chromium browser nodig heb pak ik Edge wel
Exactement!
En ik ben nooit bij FF weggeweest ?