Brandweer waarschuwt: telefoon opladen in bed extreem gevaarlijk

Brandweer waarschuwt: telefoon opladen in bed extreem gevaarlijk

Opgepast met opladen

Een 15-jarige jongen uit Halle (België) schrok toen zijn powerbank 's nachts ontplofte. Helaas zien we dit soort ongelukken steeds vaker, zo meldt de Belgische brandwondenorganisatie. Het is daarom wenselijk dat mensen alleen maar devices opladen als ze wakker en erbij zijn. Dit kan veel ongelukken voorkomen.

Gelukkig liep het goed af met de jongen van 15, die werd net op tijd wakker nadat zijn powerbank was ontploft. Maar wie doet het niet, zijn smartphone 's nachts, op het nachtkastje of misschien wel onder het kussen opladen? We hebben de laatste jaren al veel gevallen gezien van ontploffende accu's met alle gevolgen van dien.

Let op voor namaak

Het is essentieel om goed voor je accu te zorgen en dat doe je om te beginnen door geen namaak-laders te kopen. Een powerbank heeft bijvoorbeeld een bepaald vermogen nodig, waardoor een goede spanningsomvormer noodzakelijk is. Het kan zo zijn dat er uit het stopcontact meer stroom komt dan noodzakelijk is en dan moet de powerbank hier goed mee om kunnen gaan. Is dat niet het geval, dan kan dit voor onaangename verrassingen zorgen.

Het is een groot probleem, ontploffende of oververhitte accu's. Volgens de brandwondenstichting in België, Oscare, zijn er dit jaar al 30 mensen die (lichte) brandwonden hebben overgehouden aan smartphones en opladers. Wil je toch je smartphone 's nachts opladen? Zorg dan in ieder geval voor goede rookmelders, dat als er iets gebeurt, je in ieder geval op tijd gewekt wordt.

Afbeeldingen via: VGGM

Bron: RTLNieuws

Lees meer over:
Algemeen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties