Het voelt een beetje alsof je een smarthomegadget op de weg ziet rijden, maar het is echt: smartphonemerk Xiaomi heeft zijn eerste auto aan de wereld getoond. Het gaat om SU7 en SU7 Max, wat net als bij telefoons een gewone versie en een ‘Pro’-versie zijn. Sowieso is het net een smartphone, het draait zelfs op het smartphonebesturingssysteem HyperOS.
Smartphone op vier wielen
Xiaomi is al langere tijd bezig met veel meer gadgets dan alleen de smartphones waarvan veel mensen het merk kennen. Denk aan smarthomegadgets zoals slimme airfryers en slimme klokken, maar bijvoorbeeld ook slimme stepjes en robotjes. Maar nu gaat het wel echt een grote stap verder: een auto. De SU7 is een elektrische auto: een sedan die zo’n 5 meter lang is. De actieradius van de Max-versie is 800 kilometer en je laadt het gevaarte op met een 101kWh-accu en 800 Volt laadtechnologie. Voor de eenvoudigere variant is er 400 Volt laden en een 73,6kWh-accu, waardoor die actieradius is minder is: 668 kilometer.
Het is net als snelladen met een telefoon: je laadt de Max in vijf minuten op en je rijdt er zo mee van Amsterdam naar Maastricht. Maak je er een kwartier laden van, dan kun je zelfs inclusief parkeerplekken zoeken heen en terug. Het infotainmentsysteem voorziet je van informatie over de actieradius en dat doet het dankzij de Qualcomm Snapdragon 8295-chip. Het geheel draait dus op HyperOS, wat we kennen van smartphones en daardoor is het echt een Xiaomi-ervaring. Er staat zelfs een Mi-logo op de voorkant van de auto.
Xiaomi SU7
Je kunt de auto ook gebruiken met Android Auto of Apple CarPlay. Het is onbekend wanneer de auto naar Europa komt, en zelfs of hij naar Europa komt. Ook is een prijs nog niet bekend, maar waarschijnlijk zit dat wel ergens in de regio van 40.000-50.000 euro. De auto komt waarschijnlijk in februari uit in China.
Wat vind jij van deze auto? Rijd je al elektrisch? Deel het nu in de reacties bij dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ze hebben wel iets meer dan een beetje gekeken naar de poster van de Porsche Panamera die ze op hun design-studio aan de muur hadden hangen. ?
Lijkt mij een leuke marketingstunt bij een nieuwe Xiaomi smartphone: win er een Xiaomi auto bij:+)
40-50k voor een e-auto is netjes, de actieradius is ook goed te noemen. Ben benieuwd!
Mooi ding.
Zie er wat tesla en porsche in.
Toyota Supra
LOL, wat een negativiteit weer onder onze “mannen”. Rommel, oerlelijk, slechte ervaringen, bloatware…… ??
Dat gezegd hebbende:
Het is altijd spannend wanneer zich een nieuwe grote speler in de tech-branch zich aan het avontuur waagt om een auto te gaan produceren. Xiaomi zit net als alle andere Chinese fabrikanten dicht bij het vuur en worden in ieder geval niet gehinderd door de overheid om het maar mild uit te drukken. Ben benieuwd wat ze er van gebakken hebben.
Ziet er schitterend uit. Mooie auto. Ik zou hem zo omruilen voor mijn krakkemikkige franse koekblikje. Maar smaken verschillen natuurlijk. Hoewel je de vooruitgang niet tegen houdt.
Oerlelijk zijn ze en ze zien er straks hetzelfde uit allemaal. Ik heb gelukkig nog benzine Renault Clio. Rijdt heerlijk zuinig goedkoop.Kan ik van electrische rijden niet zeggen kost je een vermogen en altijd opletten of er genoeg e in zit. Tanken is makkelijk. En dan gassen.
Die elektrische rommel hoef ik niet. Gewoon een echte auto en niks anders
Ook die rommel heb ik niet
‘Elektrische zooi’ behelst meer dan alleen auto’s. Want werden we niet allemaal aangeraden om onze CV-ketel te vervangen voor een warmtepomp bijvoorbeeld?
Is een typisch NL fenomeen, de BEV is niet de oorzaak. Arjen Lubach heeft het in 2023 treffend beschreven:
Vooral allemaal aan de elektrische zooi gaan dan ligt binnenkort het atroomnetwerk plat in Nederland. Nieuwe woonwijken kunnen nu al niet aangesloten worden er op.
Ik geef sinds 2019 geen eurocent meer aan die sjeiks in het midden oosten. Meer dan een eeuw hebben ze milieu en klimaat naar de vaantjes geholpen, het is genoeg geweest.
Vertrouw sowieso de software van Xiaomi niet. Heel slechte ervaringen mee en niets van ondersteuning of fixes…
Dan nog liever Huawei.
Ik vraag mij af of er in de software net zoveel bloatware en reclame zit als bij de telefoons. Op een auto kun je niet even een custom rom zetten.
Auto ziet er niet verkeerd uit!
Ik vraag mij wel af hoe verstandig het is om zo’n auto te kopen. Heel veel software waar je afhankelijk van bent en waarschijnlijk features die achter paywalls zitten. Alleen te gebruiken bij maandelijks abonnement bijvoorbeeld. En hoe zit het met de update beleid?
Ja, is een terechte vraag. Het zijn dure dingen en als particulier zou ik me eerder aan een Tesla wagen al vind je die op elke hoek van de straat. Voor wat betreft de software: dat is nou juist waar ik me het minst druk over maak. Xiaomi heeft de nodige knowhow in huis en ze zijn niet zo dom dat ze een gebrekkig OS in de eerste auto gaan stoppen. Dan kun je je avontuur gelijk diep in de rode cijfers afsluiten.