Samsung Galaxy S25: Nu met Galaxy Tab S6 Lite!

Bellende automobilisten worden aan de digitale schandpaal genageld

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
16 juli 2018, 20:00
1 min leestijd

Nieuw verkeersbord

Lees verder na de advertentie.

Britse automobilisten krijgen in Norfolk het aan de stok met een nieuw verkeersbord. Het systeem dat in het bord zit, kan 2G-, 3G- en 4G-telefoonsignalen oppikken. Aan de hand van deze signalen weet het bord dat de naderende automobilist aan het bellen, sms’en of andere berichtjes op zijn telefoon aan het lezen is. In dit geval zal het bord oplichten met een symbool van een smartphone en een rode streep erdoorheen. Zo wordt de bestuurder er aan herinnerd dat hij of zij levensgevaarlijk dingen aan het doen is.

Tevens zien andere autorijders dat de persoon voor hen gebruik maakt van een telefoon en hen dus mogelijk in gevaar brengt. Zo krijgt het verkeersbord nog een functie, die van schandpaal waarbij de bellende automobilist publiekelijk te schande wordt gezet. Het verkeersbord kan geen auto’s registreren of boetes afgeven, daar zijn flitspalen voor.

Dit verkeersbord wordt in drie variaties momenteel getest en als deze test slaagt, dan zullen de borden mogelijk wereldwijd worden geïntroduceerd. Argentinië, Slovenië en Nieuw-Zeeland hebben zich al als geïnteresseerde aangemeld.

In Nederland is het verboden om met de telefoon in de hand aan het verkeer deel te nemen, ook wanneer je stil staat voor een stoplicht. Je kunt zelf voor de kosten van een ongeval opdraaien als de politie bewijs heeft gevonden dat dit is veroorzaakt door roekeloos gedrag waar het gebruik van een smartphone ook onder kan vallen. In Frankrijk gaan ze sinds kort nog een stapje verder. Daar mag je nu ook niet meer in een stilstaande auto langs de openbare weg bellen of appen.

Wat vind jij van deze digitale schandpaal? 

Bedankt Ronald!

Via: AD

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

26

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

18 juli 2018, 13:54

Hoe kan je dat bord nu zien als je met je ogen op je mobiel dit bord voorbij rijdt.

17 juli 2018, 17:43

Ik ben tegen. Stukje bij beetje gaan we de Franse kant op. Uiteindelijk kan onder het mom van “veiligheid” alles toegepast worden en zijn wij alle vrijheid kwijt. En dat zonder dat de meeste dit in de gaten hebben.

17 juli 2018, 17:13

Ik kan maar een conclusie trekken: onzin verhaal. Gaat niet werken, helpt niet, onbetrouwbaar, onveilig etc.
Het lijkt wel of al die sukkels bij de overheid nooit een smartphone gebruiken: die van mij staat altijd aan in de auto. Maar alleen voor navigeren, files, flitsers etc. (en inderdaad, om een heel enkele keer handsfree (!) gebeld te worden.) Hoe haal je het dan in je hoofd om een verbod te baseren op GSM of datasignalen…

17 juli 2018, 15:09

Helaas zijn deze borden/maatregelen nodig omdat teveel mensen geen verstand meer hebben en maar dommer en dommer worden en deze zelfde idioten kunnen zelf niet meer na denken over veiligheid naar anderen en zich zo stoer voelen diverse dingen tegelijk te doen…..tja als je jezelf in de prak wilt rijden met alle gevolgen…PRIMA.. .maar betrek anderen daar niet bij……respecteer je mede-mens!!!!
Dus goede initiatieven de borden en wat ze in Frankrijk doen en nogmaals helaas is t nodig!!!
Zolang teveel mensen domme egoïsten zijn zullen er nog meer regels bijkomen…..dus n tip naar iedereen die t overdreven vind….denk s goed na hoe je zal reageren als jezelf word aangereden of n dierbare doordat de bestuurder wat anders dan autorijden aan t doen was…..ik denk dat je dan wel anders reageert dus doe zelf ook geen andere dingen dan gewoon auto rijden!!!

17 juli 2018, 12:20

Ik zie het nieuwe geintje van dejeugd er ook al aankomen.

Lekker YouTube kijken in de bosjes naast de paal zodat iedereen denkt dat degene voor hem aan het bellen is.

Passagiers mogen dan ook niet meer bellen appen etc.

Kansloos dus en mogelijk in strijd met de privacy act.

17 juli 2018, 7:31

Voor mij is het heel eenvoudig. Iemand die een voertuig bestuurd moet zich volop focussen op het rijden met zijn of haar voertuig.

Wie het hier niet mee eens is raad ik aan eens te gaan helpen in revalidatiecentra waar verkeersslachtoffers dagdagelijks strijden tegen de gevolgen van ….. juist ja.

Ikzelf weet waarover ik praat met ruim twintig heelkundige ingrepen achter de rug en nog een rug prothese, nieuwe knieën en linkerheup die dit jaar en volgend jaar volgen.

De ellende van verkeersongelukken is gewoon niet te overzien en rijden zonder smartphone kan inderdaad enorm veel leed voorkomen.

Uit ervaring weet ik dat hierover lacherig doen een tendens is en ik mag alleen maar met mijn volle hart hopen dat het deze personen nooit overkomt.

Deze actie met die borden kan dus misschien een stap in de goede richting zijn en daarnaast vind ik dat alle geïnde boetes voor verkeersovertredingen moeten gebruikt worden om slachtoffers bij te staan in hun helse revalidatie die soms jaren duurt en ook de slachtoffers ontiegelijk veel geld kosten.

Na een berekening van mijn ongeval op 04/08/07 met vluchtmisdrijf er bovenop gaat mij dit op mijn 65e al in totaal ruim 450000 euro gekost hebben aan loonverlies en extra medische kosten.

Nooit zal ik het weten maar misschien had één telefoontje minder van de verantwoordelijke chauffeur het verschil gemaakt.

Nu weet ik uit ervaring dat mijn realiteit bepaalde lezers zal enerveren en dat is dan helaas hun probleem.
Chauffeurs moeten gewoon op één of andere wijze geconfronteerd worden met de gevolgen van hun rijgedrag en daarom vind ik elke mobilisatie ok maar daarna moet recidivisme ook tegengegaan worden door anders te gaan bestraffen.

Confronteer de chauffeurs die overtredingen begaan met verplichte taakstraffen in ziekenhuizen, revalidatiecentra enz …. en leg ze daarnaast een loonbeslag op voor een bepaalde periode dat integraal terecht komt in een bijstandsfonds voor verkeersslachtoffers want zij hebben alle hulp broodnodig.

17 juli 2018, 0:47

Dat gaat dan nog wat worden als jut en jul achterin zitten te klooien met hun toestelletjes!

17 juli 2018, 0:02

Ik weet het, het is belachelijk maar hier in NL mag je dus wel je telefoon in de vasthouden voor het stoplicht of in de file. Overgens is het bedienen in de houder toegestaan tijdens het rijden. Een agent kan je alleen een boete opleggen als je tijdens het rijden gevaarlijke situaties maakt.

16 juli 2018, 23:48

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit systeem nou werkt. Ik gebruik m’n telefoon in de auto als mobiele hotspot, waarmee ik navigatie en webradio in de auto voorzie van de noodzakelijke dataverbinding.

Als zo’n systeem je 4G signaal “leest”, dan zou het dus zo moeten zijn dat deze bellen, appen of navigeren herkent. En daarin zit hem de moeilijkheid: dit zou wel eens in strijd met zowel de privacy als met de netneutraliteit kunnen zijn.

16 juli 2018, 23:46

Wat een onzin. Als je bijrijder belt gaat hij dus ook af. Ik zie het nut er niet van in.

Het gebruik van een mobiel tijdens het rijden anders dan aannemen moet idd verboden worden maar verder…
Persoonlijk vond ik dan ook dat het bedienen van een radio etc etc verboden moet worden.
Hoe je het ook wendt of keert. Techniek haalt ons in! Zet de ontwikkeling voor media en telefonie in auto’s dan helemaal stil als je het veilig wil!

16 juli 2018, 23:28

Als ik mede-fietsers voor mij zie rijden die ik ervan verdenk dat ze naar het scherm zitten te kijken van een smartphone die ze in hun hand hebben (en ik zit er zelden naast, en vaak zitten ze nog te duimelen ook), ga ik ze expres heel strak passeren. Ik durf dat met de auto nog niet te doen, maar bij fietsers heb ik veel succes.

16 juli 2018, 23:16

Gewoon het hele bellen verbieden in de auto, ook handsfree. Bij de eerste keer pakken, €1000 boete en bij de tweede keer 5 jaar rijontzegging.

Wedden dat er dan bijna niemand meer appt of belt achter het stuur.

16 juli 2018, 23:02

Welkom in Nederland. Het land van regeltjes en bureaucratie…

16 juli 2018, 22:58

zitten je kinderen youtube te kijken moeten de mensen achter dat dus weten? Actie is bij voorbaat dus al gefaald

16 juli 2018, 22:53

Mooi hoor. Zal goed gaan helpen. 😉

16 juli 2018, 22:53

Word nergens over gerept.
Maar hoe word er onderscheid gemaakt tussen een appende bestuurder of bijrijder?
Lijkt mij lullig als je aan de schandpaal hangt terwijl mijn dochter achterin loopt te appen 😉

16 juli 2018, 22:51

Denk dat de bestuurder het niet eens opvalt, die is immers bezig met zijn of haar telefoon!

16 juli 2018, 22:45

Schiet lekker op.. als zo’n debiel rijdend aan het appen is dan valt dat bord ook echt niet op hoor..

16 juli 2018, 22:39

Tja een niemand die het er over heeft dat de desbetreffende bord kan uitlezen wat je doet met je telefoon? Hoe kunnen ze hier achter komen?

16 juli 2018, 22:30

Ikzelf ben taxichauffeur en samen met collega’s nemen we bellende chauffeurs (van onder andere bestelbusjes) op met een dashcam. Dat filmpje gaat dan naar de baas van die bestuurder met de vermelding dat het binnenkort op Youtube te bewonderen is.

Ik denk dat die chauffeur wel een uitbrander kan verwachten want niemand wil zo’n overtreding met naam en toenaam op youtube hebben natuurlijk.

En als taxi-chauffeur is het dagelijkse kost dat we bellende en appende bestuurders zien. Tot grote ergernis; niet alleen gevaarlijke situaties maar ook het onnodig wachten bij groen licht. (hoe dom kun je zijn hè)

Dus; als je een taxi bij je in de buurt hebt, is er een grote kans dat ie een dash-cam aan boord heeft. O ja, ook de baas van collega taxi-chauffeurs krijgt zo’n filmpje hoor. Schijt aan, moet ie zich maar aan de regels houden!

16 juli 2018, 22:22

Hoe weet het verkeersbord dan of je wel of niet Handsfree belt? Beetje vreemd

16 juli 2018, 22:21

Dat zal de mensen afschrikken ?

16 juli 2018, 22:21

Nutteloos bord voor Nederland omdat je hier gewoon handsfree mag bellen en ook navigatie gebruikt 4G.

Je wordt dus ten onrechte als crimineel aangeduid.

16 juli 2018, 22:17

Ik vind het wel goed. Keihard aanpakken al die appende bestuurders in de auto of op de fiets.
Eigenlijk zou zo’n mobieltje gewoon moeten ontploffen in je gezicht als je aan het appen en rijden bent, in plaats van een rode streep door het scherm.

Samsung weet in ieder geval hoe je een exploderende toestel moet maken. Nu alleen nog een sensor plaatsen bij de accu.?

16 juli 2018, 22:16

Even ter verbetering…. Bij stilstaan voor een stoplicht of file is het vasthouden van de telefoon NIET verboden. Echter….. Zodra je gaat rijden dus in beweging komt niet meer!

16 juli 2018, 22:05

Belachelijk, straks moet je de auto nog verlaten om te kunnen bellen of appen als je stil staat.