Op 1 juli wordt niet alleen statiegeld op kleine plastic flesjes ingevoerd, aan het bel-me-niet-register komt ook ten einde. Wat betekent dit voor jou? Dat lees je hier.
Bel-me-niet-register verdwijnt, bel-me-wel-beleid
De nieuwe Nederlandse Telecommunicatiewet gaat per 1 juli in. Nieuw in de wet is de vervanging van het bel-me-niet-register door een opt-in-systeem. Voorheen moest je in dit register aangeven dat je niet gebeld wilde worden door verkopers, tenzij je al klant bent bij het bedrijf. Met de komst van het nieuwe systeem moeten bedrijven vóóraf toestemming van iemand hebben om te bellen. Je moet dus zelf die toestemming hebben gegeven en ook aangegeven hebben voor welke producten en diensten en voor welke periode je gebeld mag worden.
Dit betekent dus dat deze telemarketeers je niet meer ongevraagd tijdens een voetbalwedstrijd of tijdens het eten mogen bellen om een verzekeringspakket aan je te verkopen, tenzij je dat zelf graag wilt. Callcenters mogen nog wel ongevraagd bestaande klanten bellen, maar alleen als ze minder dan drie jaar geleden klant waren. Daarna moet opnieuw toestemming gevraagd worden. De belangrijkste regels op een rij:
- Een bedrijf of organisatie mag niet meer ongevraagd bellen
- Bestaande klanten mogen wel worden gebeld, mits zij minder dan drie jaar geleden klant waren
- Anoniem bellen mag niet meer
- De toestemming moet makkelijk in te trekken zijn
Ongewenste telemarketing is een groot probleem. De nieuwe regels zijn bedoeld om consumenten te verlossen van die ongewenste telefoontjes.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM
Goede doelen en politieke partijen
Voor goede doelen en politieke partijen zijn de veranderingen minder drastisch. Deze instantie mogen nu alleen donateurs, vrijwilligers en sympathisanten bellen.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat toezicht houden op ongewenste telefoontjes: “Ondernemers die zich niet aan de nieuwe regels houden en consumenten bellen zonder dat ze daarvoor toestemming hebben verleend, kunnen een boete of een last onder dwangsom verwachten. De ACM roept consumenten op zich te melden als bedrijven hen na 1 juli zonder toestemming bellen.”
Ben jij blij met dit bel-me-wel-beleid? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
werd op 1 juli direct gebeld door zo’n bedrijf. Op mijn vraag of ze de wet niet kende, gaf ze aan dat het wel mocht, omdat ik klant was geweest van bedrijf X en zij namens dat bedrijf belde. Ik heb vervolgens 10x moeten vragen of zij daadwerkelijk voor bedrijf X belt of namens een ander bedrijf. Uiteindelijk bleek dat zo te zijn. Daarna maar opgehangen, aangezien die mevrouw ook erg irritant bleef doen.
Fijn, wordt dus eigenlijk een “bel me wel register?” ?
Ook hopeloos vaak gebeld, de laatste tijd met name door KPN met steeds hetzelfde aanbod. Ben op een gegeven moment zelf maar het verkoopverhaal gaan vertellen, krijg je leuke gesprekken van ?
Net gebeld door 0403116160.
Die kreeg direct al een rode vlag “SPAM” op de telefoon.
Ik heb zelf totaal geen last van die reclame troep. Gelukkig. Wel, eens in de zoveel tijd, een vloedgolf van belletjes uit het buitenland. Daar word ik schijtziek van. Dan Engeland, dan China en vervolgens weer ergens anders.
Ik sta al een eeuwigheid ingeschreven en het helpt niet. Toen ik als zzp er begon en mezelf ook zakelijk direct inschreef op bel-me-niet, werd ik in dezelfde week al 4 keer gebeld met allerlei onzin.
Het werkt niet en wekt een verkeerde suggestie, stop er mee of stel een klachten loket in (krijg je nazi praktijken ben ik bang).
word nooit meer gebeld heb ze de huid vol gescholden dat helpt ook nu heerlijk rustig.
Ik voorzie nu meer van die irriante verkopers aan je deur.
Ik heb mijn eigen ‘bel me niet’ register.
Elk onbekend nummer wordt NIET opgenomen.
Later even checken, en indien nodig blokkeren. Werkt uitstekend.
Enorm blij! Door die irritant leugenachtige call centers / energie pushers nam ik al nooit meer telefoonnummers uit 020 en 085 op. Gelukkig is de Google Phone app steeds beter in vooraf aangeven dat het waarschijnlijk een spam beller is. Hopelijk dus nu niet meer nodig.
Ik ga zeker ook namen van bedrijven registreren mochten ze nog wel bellen. Want ik ga er vanuit dat de callcenters gewoon gaan bellen onder de smoes dat ze me 2 – 3 jaar geleden ook aan een nieuw contract hebben geholpen en ze me de belofte hadden gedaan om me terug te bellen als de tarieven wijzigden…
Het Bel-me-niet-register heeft goed gewerkt voor mij. Nooit last gehad na inschrijving. Is er ook zo’n register voor de Indiase tak van Microsoft?