Het is over en uit met de BCC: de elektronicaketen is officieel failliet verklaard. BCC verkocht onder andere witgoed, televisies, maar ook telefoons van bijvoorbeeld Samsung, Nokia en Oppo en oordopjes van Sony en Philips. Helaas verliezen hierdoor ongeveer duizend mensen hun baan.
Faillissement BCC
BCC heeft op donderdag faillissement aangevraagd, maar vandaag is dus al duidelijk dat dat ook daadwerkelijk doorgang vindt. Het is nog onduidelijk of het bedrijf nog een doorstart zou kunnen maken of wordt overgenomen. Wel schrijft RTL Nieuws dat mogelijk een deel van het personeelsbestand wel kan blijven, maar daar is wel een doorstart voor nodig.
In ieder geval zijn er twee bewindvoerders aangesteld: Joris Lensink en Thijs Hekman. Het aan aan hen om het faillissement als curator verder onder behandeling te nemen. Er staat ook veel op het spel: BCC had 58 winkels en was daardoor een van de grotere elektronicaketens die we in Nederland hebben. Het is geen op zichzelf staande keten: het behoort tot de Mirage Retail Group, bekend van Blokker en Intertoys. Echter hebben ook die het moeilijker, mede door de enorme concurrentie van het internet. Mensen gaan niet meer zo vaak naar het stadscentrum om te gaan shoppen: ze vergelijken, kijken en kopen producten veelal online.
Stadscentra steeds leger
Tel daarbij nog eens hoge huurprijzen voor de winkelpanden bij op, plus stijgende kosten voor personeel en het is moeilijk om een winkelketen in Nederland staande te houden. Zeker een winkelketen die in iets handelt dat online ook zo’n grote aanwezigheid kent. Zo worden stadscentra door al die faillissementen steeds leger als het gaat om de winkeliers. Er zijn bijvoorbeeld ook weinig grote elektronicazaken over waar je terecht kunt voor een nieuwe wasautomaat.
Telefoons en oordopjes zijn wat dat betreft natuurlijk wel een iets andere tak van sport: die vind je nog wel her en der in het centrum, al hebben die weer te kampen met andere problematiek, zoals overvallen en ramkraken, waardoor die vaak geen voorraad telefoons in de winkel meer hebben liggen. Daardoor krijg je een toestel alsnog opgestuurd en wordt de winkel toch weer een minder belangrijke schakel: al zijn er nog steeds veel mensen die zich graag in een winkel laten adviseren, zeker als ze mobiele telefoons en abonnementen wat ingewikkeld vinden.
In ieder geval kan dat advies straks niet meer worden ingewonnen bij de BCC. We wensen de betrokkenen veel sterkte.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Echte top producten waar je niet gaat soebatten over € 10 meer of minder, tref je in 9 van de 10 gevallen niet eens bij grootwinkelbedrijven aan. Die mogen de topproducten van de leverancier niet eens in de markt zetten. Zij kiezen voor hoge omzetsnelheid en massa. Service en dienstverlening is er niet bij. Hoor ik van mijn buurvrouw dat ze in 8 jaar tijd 2 Samsung wasmachines heeft moeten vervangen.
De laatste, enkele weken terug, kostte een vermogen aan onopgeloste reparaties.
De mensen trappen er allemaal in en gaan voor lage prijzen naar de dozenschuivers. Ik betreur het dat het vakmanschap nog maar bij enkele kleinere ketens en eenmaanszaken te vinden is.
De grootschalige electronica zaken zijn in de afgelopen jaren allemaal uit het straatbeeld verdwenen. Ik sluit niet uit dat de Mediamarkt – dat ook al jaren geen zwarte cijfers kan laten zien – eerdaags ook omvalt. De kwaliteitszaken en wat kleinere ketens in de plattelandsgemeenten weten nog wel overeind te blijven. Service verlening en deskundig advies staan hoog in het vaandel bij deze bedrijven. Was je een keer in de buurt en liep je een Mediamarkt of BCC binnen dan was de ontvangst vaak geen warm bad en na lang zoeken was niemand deskundig genoeg of bereid je vragen te beantwoorden. Ging je later teleurgesteld naar bijvoorbeeld HiFi Klubben ervaarde je aldaar dat ze daar wel van de hoed en de rand weten en je daar ook nog eens vriendelijk te woord werd gestaan. Een iets hogere prijs speelt dan geen enkele rol, maar soms zijn de prijzen daar ook nog lager dan bij de “grote jongens”. Maar feitelijk staat het hele groot winkelbedrijf onder druk. Zonder een uitgebreide webshop draait geen enkele keten zwarte cijfers in de dure binnensteden.
Meest onvriendelijke medewerkers daar gezien.
Gewoon even rondkijken werd niet gewaardeerd, chagrijnig wanneer je netjes aangaf dat je niet op hun verkoopbabbel in wilde gaan. Iedere keer weer, door de jaren heen dezelfde slechte ervaringen daar.
Dat krijg je als je niet mee gaat met de concurrentie had laatst de nieuwe Sony wf-1000xm5 gekocht bcc vroeg toen nog €319.00 terwijl aan de overkant mediamarkt zit en daar kosten ze €299.00 ik zij al jullie gaan failliet en heb gelijk gekregen aantal jaar had ik ook al gelijk met de kijkshop ook veel te duur met zijn spullen toendertijd. Ze hebben hun eigen de das om gedaan.
Weer een oude reus gesneuveld, ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, hebben we straks alleen maar supermarkten, bakkers en eetgelegenheden in het centrum? Zou wel een hoop gezelligheid weghalen, ff gezellig naar het centrum word het ook niet meer dan. Misschien word het straks virtueel winkelen en uitgaan net als in de film ready player one?
Parkeerkosten in een dorp.
???
@shogun Ik betaal niets meer dan bij een webshop en hoef er niet voor thuis te blijven. ?
Kwestie van gunnen? Je bedoelt meer betalen omdat de beste man in jouw dorp anders geen droog brood kan verdienen?
Ik vind het een nobele gedachte maar helaas zit de wereld niet (meer) zo in elkaar. Van een enkeling die zich wel aan die principes houdt kan zo’n winkeltje niet leven.
juist
webshop blijven nog steeds goedkoper.
en je hebt geen parkeerkosten en geen brandstof kosten
Gewoon vast klant, alles komt van dezelfde winkel. Kwestie van gunnen, ik woon in een dorp dus ze kennen je bij de voornaam en de verkoper is de eigenaar.
Ja inderdaad. Dus tukker wat zijn de woorden die jij gebruikt?
Ik haat shoppen en ben groot voorstander van online kopen. BCC liep gewoon 10 jaar achter met hun winkel formule.
Dat doe ik ook maar dan zeggen ze daar gaan wij niet in mee.
Veel winkelketens zoals BCC zitten vaak buiten het centrum op een industrie-achtige plek waar dan ook tal van andere bekende winkels zitten, dus ff naar het centrum voor…. nee en dat vind ik jammer.
Tja minder online kopen.
Winkel is tegenwoordig vaker weer goedkoper doordat je kan onderhandelen.
Ik check online en doe een voorstel in de winkel.
Online winkels hebben hoge kosten door retouren.