*Update 22/10 om 11:26 uur: we hebben dit artikel aangevuld met een verklaring van Rabobank.
*Update 22/10 om 14:07 uur: BNG-bank kan voorlopig nog geen uitgebreide verklaring geven, maar stelt dat het probleem gekend is en onderzocht wordt.
*Update 23/10 om 08:44 uur: het artikel werd aangevuld met een reactie van ING.
Samsung Galaxy S10-vingerafdrukscanner
De Samsung Galaxy S10 en de Samsung Galaxy S10 Plus verschenen op de markt met een ultrasonische vingerafdrukscanner die je telefoon ontgrendelt door ultrasoon geluid te weerkaatsen op je vinger om zo een scan te maken. De Samsung Galaxy S10e heeft daarentegen een meer klassieke scanner aan de zijkant, maar het lijkt er nu op dat gebruikers van de kleinere S10e bij bepaalde banken als enige in de applicatie de vingerafdrukscanner kunnen blijven gebruiken.
Vorige week raakte bekend dat er een ernstig probleem is met de ultrasonische scanner van de S10 en de S10 Plus, want het is namelijk mogelijk om aan de hand van een (onofficiële) screenprotector de telefoons te ontgrendelen zonder de juiste vingerafdruk te gebruiken. Samsung werkt aan een update voor de scanner die het probleem moet verhelpen, maar het is niet bekend wanneer die arriveert bij de gebruikers. De update zou alleen deze week uitgerold worden.
Problemen met bank-apps
Ondertussen melden sommige S10-bezitters op de sociale nieuwssite Reddit dat hun bankapplicaties niet meer werken met de vingerafdrukscanner van de Samsung Galaxy S10. Het probleem doet zich voornamelijk voor bij Britse banken zoals NatWest en Nationwide Building Society banks. In bepaalde gevallen is authenticatie met de vingerafdrukscanner uitgeschakeld, terwijl de bank-app in andere gevallen enkel aanraadt om de vingerafdrukondersteuning uit te schakelen. In extreme gevallen werken sommige bank-apps helemaal niet meer op de S10 van Samsung.
Androidworld vroeg om een reactie bij verschillende Nederlandse banken met de vraag of zij stappen ondernemen met hun applicaties. Rabobank nam als eerste met ons contact op voor een verklaring: "We hebben vernomen dat er problemen zijn en zijn de kwestie momenteel aan het onderzoeken", zegt Rabobank-woordvoerder Elise van Heeswijk.
Bij de BNG-bank en ING horen we hetzelfde. "We hebben kennis genomen van de kwetsbaarheid en we houden mogelijk misbruik nauwlettend in de gaten", aldus een woordvoerder van ING.
Werkt jouw Samsung Galaxy S10 of S10 Plus nog met de app van je bank? Bij welke bank ben je klant? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
![[Update] Bank-apps werken niet meer met Galaxy S10-vingerafdrukscanner](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fandroidworld.nl%2Fimages%2Farticles%2F38805688e4758542f92b31c01cf30a88.jpg)