AW Poll: LG
Als we de geschiedenisboeken induiken, dan moge het duidelijk zijn dat LG daar meermaals in te vinden is. Het Koreaanse bedrijf heeft een succesvol verleden achter de rug: zowel de LG G2 als de G3 waren heuse verkoopsuccessen. Nog daarvoor kwam LG in 2006 met de eerste smartphone waar een touchscreen op aanwezig was – de LG Prada. Smartphones van het bedrijf stonden bekend als innovatief: dat is na de G3 ook niet gestopt. Zo kwam LG met de G5 met uitschuifbare modules, die helaas nooit zorgden voor succes. Zelfs de LG G6 was innovatief, met zijn 18:9-beeldverhouding en de glazen behuizing.
Toestellen die na de LG G7 uit zijn gekomen, lijken (erg) veel op de G7
LG wist deze successen helaas niet terug te vinden – ‘succes’ was plots uit het woordenboek verdwenen. Samsung kwam op dezelfde dag als LG met een telefoon die dezelfde 18:9-verhouding tentoon wist te stellen, de Galaxy S8(+). Sinds de introductie van de LG G6 in 2017, wist het bedrijf geen hoofden meer te doen draaien. Daar komt nog bij dat LG sinds de G7 geen grote wijzigingen heeft doorgevoerd in het design van zijn telefoons, en het ‘Software Upgrade Center’ van LG heeft ook geen wereldschokkende wijzigingen doorgevoerd – updates rollen nog altijd tergend traag uit.
Betere software
LG introduceerde met Android 10 weer een nieuwe versie van zijn eigen schil over Android: LG UX 9.0 – daar zou de Zuid-Koreaanse fabrikant zich ook op moeten richten. Uit de recente AW Poll blijkt dat 44,7 procent, van de 302 lezers die het onderzoek hebben ingevuld, waarde zou hechten aan een focus op software. Daarnaast gaan er nog eens 50 stemmen (16,6%) uit naar de oproep aan LG om zich te focussen op betere ontwerpen van telefoons, zonder het toevoegen van gimmicks. Bij 45 lezers (14,9%) leeft het idee dat LG zich juist moet focussen op een verbeterde prijs-tot-prestatieverhouding.
Software heeft klaarblijkelijk een prioriteit voor jullie
Ten slotte geeft een groep van 42 lezers (13,9%) die aan dat LG zich beter niet zou focussen op telefoons. Naast de telefoons biedt LG nog veel andere productgroepen, zoals televisies, monitoren, wasmachines en -drogers, koelkasten en slimme speakers met Google Assistant. Het zou fijn zijn als LG zich weet te herstellen tot concurrerende smartphonefabrikant. HTC zal in 2020 weer proberen om levend te geraken; het bedrijf heeft echter niet de financiële middelen van LG om overeind te komen. Wat denken jullie over LG? Zou het de fabrikant lukken om terug te keren in deze industrie?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Komend van een Nokia 8 en een Google Pixel 2XL, ben ik heel blij met de vele opties die LG UX biedt. Het is niet alleen leuk om mee te pielen, maar ook nuttig.
Ik heb een LG G8s met SD855, 6GB, 128GB voor nog geen 400€. Het toestel is razend snel en vertraagt ook niet met de maanden. Android 9 en beveiligingsupdate van december. Ja, jammer dat Android 10 nog even laat wachten. Maar de verschillen zijn heel klein, zo zag ik op m’n Pixel die al wel geüpdatet was. Dan liever de vele aanpassingsmogelijkheden van LG UX.
@Haral: Wat betreft het instellingenmenu kun je kiezen: tabbladen of zoals een menu.
Mijn indruk is dat de negatieve opmerkingen over LG-telefoons in het algemeen gemaakt worden door mensen die zelf geen smartphone van LG hebben… Ik heb de LG G6 inmiddels 2,5 jaar en vind het nog steeds een geweldig toestel. Ja, het is een gemiddelde smartphone, zonder allerlei bijzondere features. Maar op al fratsen zit ik als gewone gebruiker dan ook helemaal niet te wachten. Het formaat is fijn, het apparaat past gewoon in de broekzak en is makkelijk met 1 hand te bedienen. Kom daar nu nog maar eens om, met al die vlaggenschepen die met recht ‘schepen’ genoemd mogen worden – als het zo doorgaat staan we straks te bellen en foto’s te maken met apparaten van 9 inch… Het zou natuurlijk fijn zijn als LG toestellen met Android One zou gaan aanbieden, maar ik moet zeggen dat het schilletje dat LG om Android heen legt niet erg intrusief is. Het instellingenmenu is wat gek met de tabbladen, maar dat went snel genoeg en zo vaak verandert een gewone gebruiker zijn instellingen niet. LG installeert wat eigen appjes mee, maar die kun je moeiteloos uitschakelen. Dus zo erg is het allemaal niet. En de hardware is gewoon super degelijk. Ik heb nog nooit een probleem gehad met dit toestel. Een verademing ten opzichten van mijn vorige 2 apparaten, de Nexus 5 en de Nexus 6P, die meerdere malen ter reparatie moesten en dan nog de 2 jaar niet haalden. En de cleane Android op die toestellen was fijn hoor, maar al die bugs steeds na de updates waren dat bepaald niet! Dan wacht ik liever wat langer op een perfect werkende update. Dus of LG dat nu echt zo slecht doet? Ik zou er heel blij van worden als er dit jaar een waardige opvolger van de G6 zou verschijnen, in een handzaam formaat (5,7 inch is ideaal), met behoud van ideale specs zoals het uitbreidbare geheugen en de ouderwetse headphone-jack, en wat verbeteringen op het gebied van bijvoorbeeld de camera. Want zo’n toestel is dus nauwelijks meer te vinden tegenwoordig. Je komt óf op een belachelijk groot vlaggenschip uit, of op een middenklasser waarbij bijvoorbeeld het uitbreidbare geheugen ontbreekt of de camera onvoldoende presteert. Mocht iemand toch tips hebben voor een opvolger die mijn G6 waardig is, dan lees ik het graag!
Ik vind ze best innoventief. Met de V Serie zeker. En de dubbele schermen is iets waar meer uit te halen valt. Helaas zijn ze er weinig betrouwbaar in. Soms wel, soms niet. De ondersteuning is vaak ondermaats.
Wat we willen zien is een V serie die als enige het gebruik van dubbele schermen goed regelt. Die zijn goedkoper dan Flex schermen en hoeft niet curved te zijn. Ook weer goedkoper. Verder zo Android One mogelijk. Geen update vertragende interfaces. Updates die net ff sneller zijn dan Samsung. Koptelefoon aansluiting houden. Van mijn part verwisselbare batterijen. En uiteraard de Dac houden.
En stug uitbrengen in 1 of 2 jaar cyclus. Zodat er vertrouwen bij de consument groeit. Als ze nu er mee beginnen dan over 3 jaar stijgende resultaten.
Qua beleid was het veelal telefoons zien te verkopen en daarna maling hebben aan de klant. Misschien was het slimmer om te investeren in klanten en hopen dat ze daarna ook weer een LG kopen. Heb 2 keer een LG gehad met beroerde klanten service, ik probeer het niet weer.
Ze kunnen zich beter focussen op het maken van koelkasten en wasmachines.